Grafiikkaa tilassa : tutkimus brändin rakentamisesta tilassa muotoilutaiteen avulla
Ettala, Pia (2009)
There are no files associated with this item.
Ettala, Pia
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tilaa ei yleensä ajatella graafisten suunnittelijoiden mediana. 2000-luvun alussa voimistunut pyrkimys kokemuksellisuuteen tilan välityksellä on kuitenkin tehnyt tilasta yhden mielenkiintoisen median myös graafisille suunnittelijoille. Tutkimuksessani tarkastelen tilaa mediana graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tutkin millainen media tila on ja miten graafinen suunnittelija voi sitä lähestyä. Pohdin mielikuvien ja brändin rakentamista kaupallisessa tilassa muotoilutaiteen avulla. Taiteellisessa osiossa keskityn tarkastelemaan Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n Lönnrotinkadun myymälätilaa, sen nykytilaa ja tilan mahdollisuuksia graafisen suunnittelun näkökulmasta.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus. Käytän fenomenologista lähestymistapaa saadakseni mahdollisimman monipuolisen ymmärryksen tilasta mediana. Analysoin Lönnrotinkadun myymälän tilan kokemisen ja tilan visuaalisen viestinnän kautta. Analyysin tulosten mukaan Kierrätyskeskuksen toiminta-ajatus on inspiroiva visuaalisen viestinnän kannalta. Myymälätilassa on kuitenkin tällä hetkellä merkittäviä visuaalisia ongelmia. Tulosten pohjalta rakennan taiteellisen työni, joka on luonnos myymälätilan brändiviestinnän parantamiseksi. Näin työni on graafisen suunnittelijan näkökulmasta tehdyn tilasuunnittelun käytännön esimerkki.
Tila on mediana moniulotteinen, se sisältää sosiaalisen, mentaalisen ja fyysisen ulottuvuuden. Tilan tulkinnassa on huomioitava kaikki sen ulottuvuudet mahdollisimman todenmukaisen kokonaiskuvan saamiseksi. Tila on elävä ja muuttuva kokonaisuus, jota ei voi määritellä vain kerran. Tilan monimuotoisuuden vuoksi tilan viestinnälliset mahdollisuudet ovat laajat. Tutkimukseni osoittaa, että mielikuvien luominen ja brändiviestintä sopivat tilaan hyvin.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus. Käytän fenomenologista lähestymistapaa saadakseni mahdollisimman monipuolisen ymmärryksen tilasta mediana. Analysoin Lönnrotinkadun myymälän tilan kokemisen ja tilan visuaalisen viestinnän kautta. Analyysin tulosten mukaan Kierrätyskeskuksen toiminta-ajatus on inspiroiva visuaalisen viestinnän kannalta. Myymälätilassa on kuitenkin tällä hetkellä merkittäviä visuaalisia ongelmia. Tulosten pohjalta rakennan taiteellisen työni, joka on luonnos myymälätilan brändiviestinnän parantamiseksi. Näin työni on graafisen suunnittelijan näkökulmasta tehdyn tilasuunnittelun käytännön esimerkki.
Tila on mediana moniulotteinen, se sisältää sosiaalisen, mentaalisen ja fyysisen ulottuvuuden. Tilan tulkinnassa on huomioitava kaikki sen ulottuvuudet mahdollisimman todenmukaisen kokonaiskuvan saamiseksi. Tila on elävä ja muuttuva kokonaisuus, jota ei voi määritellä vain kerran. Tilan monimuotoisuuden vuoksi tilan viestinnälliset mahdollisuudet ovat laajat. Tutkimukseni osoittaa, että mielikuvien luominen ja brändiviestintä sopivat tilaan hyvin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]