Sukupuolittunut väri
Lämsä, Siru (2009)
There are no files associated with this item.
Lämsä, Siru
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Lopputyöni aiheena ovat värit ja värinkäyttö naisten ja miesten yleisaikakauslehdissä. Yleisaikakauslehdellä tarkoitan säännöllisesti ilmestyvää painojulkaisua, jonka ainoana rajaavana kohderyhmänä ovat joko naiset tai miehet. Värejä tarkastelen lehdissä visuaalisen suunnittelijan lisääminä taitollisina elementteinä. En siis tarkastele kuvien tai mainosten värillisyyttä vaan väriä taiton graafisissa elementeissä ja typografiassa. Aineistoni rakentuu tusinasta kummallekin sukupuolelle kohdennettuja kansainvälisiä julkaisuja.
Tarkastelen tällaisia julkaisuja, koska minua kiinnostaa ajatus värien sukupuolittumisesta. Sukupuolittumisen käsite on lähtöisin feministisestä mediatutkimuksesta ja viittaa kulttuuriseen sukupuoleen, joka toisin kuin biologinen sukupuoli on sosiaalisen ympäristön tuottama ja alati muuttuva käsitys feminiinisyyteen ja maskuliinisuuteen liittyvistä ominaisuuksista. Oman ainestoni kohdalla minua siis kiinnostaa eroavatko naisten ja miestenlehdissä käytetyt värit toisistaan. Aineiston analyysissa kokoan käytetyimpien värien perusteella väripaletit kummallekin genrelle, joita vertailen toisiinsa.
Pohdin myös värin viestinnällistä merkitystä sekä erilaisia rooleja tekstiä ja kuvaa tukevana elementtinä. Olen yksinkertaistanut värien lukemattoman kirjon kahteenkymmeneeneljään analyysiyksikköön ja niiden laadullisiin variantteihin Väritutkija Seppo Rihlaman RA-järjestelmän RA-väriympyrän avulla, jolloin jokaiselle 24:stä kehäväristä on määritetty numeerinen arvo ja nimi. Tarkastelen paitsi värin yleisyyttä, myös sen roolia hallitsevana, tehosteisena tai taustavärinä. Pohtiessani värin merkitystä olen soveltanut värianalyysiini Charles Sanders Peircen semiotiikan teoriaa ikonisesta, indeksisestä ja symbolisesta merkistä.
Tarkastelen tällaisia julkaisuja, koska minua kiinnostaa ajatus värien sukupuolittumisesta. Sukupuolittumisen käsite on lähtöisin feministisestä mediatutkimuksesta ja viittaa kulttuuriseen sukupuoleen, joka toisin kuin biologinen sukupuoli on sosiaalisen ympäristön tuottama ja alati muuttuva käsitys feminiinisyyteen ja maskuliinisuuteen liittyvistä ominaisuuksista. Oman ainestoni kohdalla minua siis kiinnostaa eroavatko naisten ja miestenlehdissä käytetyt värit toisistaan. Aineiston analyysissa kokoan käytetyimpien värien perusteella väripaletit kummallekin genrelle, joita vertailen toisiinsa.
Pohdin myös värin viestinnällistä merkitystä sekä erilaisia rooleja tekstiä ja kuvaa tukevana elementtinä. Olen yksinkertaistanut värien lukemattoman kirjon kahteenkymmeneeneljään analyysiyksikköön ja niiden laadullisiin variantteihin Väritutkija Seppo Rihlaman RA-järjestelmän RA-väriympyrän avulla, jolloin jokaiselle 24:stä kehäväristä on määritetty numeerinen arvo ja nimi. Tarkastelen paitsi värin yleisyyttä, myös sen roolia hallitsevana, tehosteisena tai taustavärinä. Pohtiessani värin merkitystä olen soveltanut värianalyysiini Charles Sanders Peircen semiotiikan teoriaa ikonisesta, indeksisestä ja symbolisesta merkistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]