Liikemerkki vai järjestötunnus? : tunnuksen merkitys urheilujärjestön viestinnässä
Taskila, Johanna (2011)
There are no files associated with this item.
Taskila, Johanna
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma selvitti miten urheilujärjestöt kokevat tunnuksensa merkityksen niin toiminnan kuin identiteetin rakentumisen kannalta. Järjestötunnuksen käyttökonteksti ja merkitysverkosto poikkeaa yritysmaailman tunnusten suunnittelusta ja käytöstä, mikä tekeekin järjestötunnusten tutkimisen mielekkääksi.
Tutkimukseen osallistui kaksitoista järjestöä, joista yksi on Rovaniemeltä ja yksitoista Oulusta. Tutkimus toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Saadut vastaukset olivat laajoja ja antoivat hyvän käsityksen aihealueesta.
Järjestötunnuksen käyttökonteksti jakaa viestinnälliset merkitykset varsinaiseen viestintään ja yhteisöllisyyden ja identiteetin rakentamiseen. Järjestöt osasivat määritellä tunnuksen tehtäviä hyvinkin konkreettisella tasolla, mutta näkivät myös tunnuksen merkityksen esimerkiksi yhteisöllisyyden ja me-hengen luomisessa.
Vaikka tunnusten suunnittelun professionaalisuus on paikoin puutteellista, urheilujärjestöt pystyvät viestimään tunnuksellaan sen, mitä he haluavat viestiä ja pitävät omaa tunnustaan korkeassa arvossa. Oma tunnus koetaan ikään kuin omaksi leimaksi toimialalla.
Tutkimukseen osallistui kaksitoista järjestöä, joista yksi on Rovaniemeltä ja yksitoista Oulusta. Tutkimus toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Saadut vastaukset olivat laajoja ja antoivat hyvän käsityksen aihealueesta.
Järjestötunnuksen käyttökonteksti jakaa viestinnälliset merkitykset varsinaiseen viestintään ja yhteisöllisyyden ja identiteetin rakentamiseen. Järjestöt osasivat määritellä tunnuksen tehtäviä hyvinkin konkreettisella tasolla, mutta näkivät myös tunnuksen merkityksen esimerkiksi yhteisöllisyyden ja me-hengen luomisessa.
Vaikka tunnusten suunnittelun professionaalisuus on paikoin puutteellista, urheilujärjestöt pystyvät viestimään tunnuksellaan sen, mitä he haluavat viestiä ja pitävät omaa tunnustaan korkeassa arvossa. Oma tunnus koetaan ikään kuin omaksi leimaksi toimialalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]