Mikä on klassikkologo?: käsiteanalyysi Walkerin ja Avantin mukaan
Selin, Mikko (2013)
There are no files associated with this item.
Selin, Mikko
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309231275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309231275
Tiivistelmä
Tutkimuksessani sovellan Walkerin ja Avantin käsiteanalyysimallia käsitteeseen klassikkologo ja selvitän käsitteen ominaispiirteet, ennakkoehdot ja seuraukset. Käsitteen määrittelyn avulla pyrin yhdenmukaistamaan siihen liittyvää informaatiota. Aineistoni koostuu graafista suunnittelua ja yritystunnuksia käsittelevistä blogeista internetissä. Tämän lisäksi olen täydentänyt aineistoani graafista suunnittelua, yritysgrafiikkaa ja brändejä käsittelevillä julkaisuilla. Tutkimuksestani selvisi, että käsitteellä klassikkologo tarkoitetaan yritystunnuksia, jotka ovat yritystunnusten valioyksilöitä. Toisessa merkityksessä käsitteellä tarkoitetaan yritystunnuksia, joiden logo-osuudessa käytetään termiä klassikko. Kolmannessa merkityksessä klassikkologo voi olla jonkin yritystunnuksen aikaisempi versio. Useissa tapauksissa käsitteellä klassikkologo tarkoitetaan yritystunnuksia, jotka ovat ensimmäisen ja kolmannen merkityksen yhdistelmiä. Tutkimuksestani selvisi myös, että käsitettä klassikkologo on alettu käyttää harhaanjohtavalla tavalla, sillä esimerkiksi malliesimerkkini osoitti, että yritystunnus ei olekaan klassikko, vaan brändi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]