"Siin on hyvä istua vaikka reppu selässä" : muotoilua ja arjen esineiden tarkastelua Korkalovaaran yläluokan kuvataiteen tunneilla
Szánti, Hanna (2010)
There are no files associated with this item.
Szánti, Hanna
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihealueena on muotoilukasvatus peruskoulun yläluokkalaisten kuvataiteen tunneilla. Työn prosessi etenee kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa kartoitetaan teoriasta kuvataiteen oppiaineeseen sisältyvän muotoilukasvatuksen opetussisältöjä peruskoulun yläluokille. Toisessa osassa tämän teorian pohjalta suunnitellaan ja toteutetaan opetusta Rovaniemen Korkalovaaran peruskouluun ja raportoidaan tapaus. Tavoitteena tutkimuksessa on kehittää kuvataidekasvatusta, etsiä ideoita ja suuntaa muotoilun opetukseen. Aihe on ajankohtainen. Muotoilu on ollut paljon esillä 2000-luvulla. Myös huomion kiinnittäminen tavaroiden ostamiseen, omistamiseen ja markkinoiden toimintaan on tärkeätä nykyisessä kulutuskeskeisessä yhteiskunnassa.
Tutkimus on tapaustutkimus. Aineistona on Korkalovaaran kahden seitsemännen luokan oppilaan kirjoitukset, työskentelyn havainnointi ja valmiit oppilastyöt. Jaksossa korostui oppiaineen sisäinen integraatio. Muotoilun kokonaisuuteen sisältyi erityisesti mediakasvatusta. Opetuksessa korostui omien kokemusten sekä prosessin tuoman tiedon merkitys lähtökohtana oppimiseen. Muotoilun ymmärrystä ja ajattelua syntyi kokeilulla ja itse tekemällä. Tärkeäksi vahvistui oman ympäristön esineiden tarkastelu. Ryhmätyö sekä mielipiteiden ja kokemuksien jakaminen ja rakentaminen yhdessä kuuluu muotoilun maailman tarkasteluun. Kuvataiteen avulla pääsee käsittelemään muotoilun merkityksellisiä ja ajankohtaisia asioita, jotka kiinnostavat nuoria.
Tutkimus on tapaustutkimus. Aineistona on Korkalovaaran kahden seitsemännen luokan oppilaan kirjoitukset, työskentelyn havainnointi ja valmiit oppilastyöt. Jaksossa korostui oppiaineen sisäinen integraatio. Muotoilun kokonaisuuteen sisältyi erityisesti mediakasvatusta. Opetuksessa korostui omien kokemusten sekä prosessin tuoman tiedon merkitys lähtökohtana oppimiseen. Muotoilun ymmärrystä ja ajattelua syntyi kokeilulla ja itse tekemällä. Tärkeäksi vahvistui oman ympäristön esineiden tarkastelu. Ryhmätyö sekä mielipiteiden ja kokemuksien jakaminen ja rakentaminen yhdessä kuuluu muotoilun maailman tarkasteluun. Kuvataiteen avulla pääsee käsittelemään muotoilun merkityksellisiä ja ajankohtaisia asioita, jotka kiinnostavat nuoria.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]