Qivittoq ja Arnaq : grönlantilaisten tarinoiden arkkityyppiset hahmot
Tuhkala, Maarit (2010)
There are no files associated with this item.
Tuhkala, Maarit
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tulkitsen videoteoksiani C. G. Jungin arkkityyppiteorian mukaan. Videoteosteni aiheina ovat grönlantilaisen miehen isoisän ja isoisoisien mystiset kokemukset. Tutkielmassani pohdin, millaisia arkkityyppisiä hahmoja, symboleja ja ilmiöitä videoteoksissani esiintyy, ja mitä ne Jungin teorian mukaan merkitsevät isoisille. Pohdin myös miten jungilaista metodia voisi käyttää työkaluna kuvataidetunnilla. Tutkielmani tarkoituksena on mahdollisesti synnyttää uutta kulttuurista tietoa, jota kuvataideopettajat voivat tarpeen tullen käyttää opetusmateriaalinaan kuvataidetunneilla, sekä havainnollistaa, miten Jungin arkkityyppiteoriaa voi käyttää kuvan visuaalisen kulttuurin rakenteen ja sisällön tutkimisessa.
Kevään 2008 Qivittoq – Wanderer-, kevään 2009 Arnaq – Woman- ja Inuk alla – Different Human -videoteokset kertovat erilaisista ihmisistä, kuten yliluonnollisia voimia omaavasta naisesta ja qivittoqeista, eräänlaisista vaeltajista. Kiinnostuin tutkimaan videoteoksiani niiden mielenkiintoisten tarinoiden vuoksi ja halusin viedä pitkäkestoisen taiteellisen prosessini astetta syvemmälle. Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jossa Jungin metodin kautta tutkin aineistoa soveltaen teorialähtöistä sisällönanalyysia hakien aineistosta aiheita temaattisesti, sekä soveltaen M-L von Franzin satuanalyysia.
Qivittoq – Wanderer -teoksessa isoisoisän kohtaama qivittoq merkitsi hänelle piilotajuista halua aloittaa identifioitumis- ja individuaatio-prosessi varjo- ja vaeltaja-arkkityyppien kautta. Arnaq – Woman -teoksessa poliisipäällikön tapaaman anima-, äiti- ja noita-arkkityypin tehtävinä oli osoittaa poliisipäällikön henkinen sekamelska ja huono asenne. Inuk alla – Different Human -teoksessa isoisoisä kohtasi henki- ja Itse-arkkityypit papin ja qivittoqin välityksellä. Näiden arkkityyppien tehtävinä oli ilmaista isoisoisän piilotajuisen puolen tasapainottamista tietoisella puolella eli isoisoisä oli individuaatio-prosessin viimeisessä vaiheessa. Kuvataidetunnilla jungilaista metodia voisi soveltaa unien kautta, joista voi ammentaa piilotajunnan rikasta ainesta luovuuden harjoittamiseen ja mielikuvien rikastamiseen. Tutkielmani avasi laaja-alaisesti qivittoq-hahmon olemusta ja havainnollisti Jungin metodin käyttämistä taiteentutkimuksessa.
Kevään 2008 Qivittoq – Wanderer-, kevään 2009 Arnaq – Woman- ja Inuk alla – Different Human -videoteokset kertovat erilaisista ihmisistä, kuten yliluonnollisia voimia omaavasta naisesta ja qivittoqeista, eräänlaisista vaeltajista. Kiinnostuin tutkimaan videoteoksiani niiden mielenkiintoisten tarinoiden vuoksi ja halusin viedä pitkäkestoisen taiteellisen prosessini astetta syvemmälle. Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jossa Jungin metodin kautta tutkin aineistoa soveltaen teorialähtöistä sisällönanalyysia hakien aineistosta aiheita temaattisesti, sekä soveltaen M-L von Franzin satuanalyysia.
Qivittoq – Wanderer -teoksessa isoisoisän kohtaama qivittoq merkitsi hänelle piilotajuista halua aloittaa identifioitumis- ja individuaatio-prosessi varjo- ja vaeltaja-arkkityyppien kautta. Arnaq – Woman -teoksessa poliisipäällikön tapaaman anima-, äiti- ja noita-arkkityypin tehtävinä oli osoittaa poliisipäällikön henkinen sekamelska ja huono asenne. Inuk alla – Different Human -teoksessa isoisoisä kohtasi henki- ja Itse-arkkityypit papin ja qivittoqin välityksellä. Näiden arkkityyppien tehtävinä oli ilmaista isoisoisän piilotajuisen puolen tasapainottamista tietoisella puolella eli isoisoisä oli individuaatio-prosessin viimeisessä vaiheessa. Kuvataidetunnilla jungilaista metodia voisi soveltaa unien kautta, joista voi ammentaa piilotajunnan rikasta ainesta luovuuden harjoittamiseen ja mielikuvien rikastamiseen. Tutkielmani avasi laaja-alaisesti qivittoq-hahmon olemusta ja havainnollisti Jungin metodin käyttämistä taiteentutkimuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]