"Voi tehdä omaperäisiä ja luovia töitä" : peruskoulun oppilaiden käsitykset kuvataiteesta oppiaineena
Mäkelä, Tiina (2011)
There are no files associated with this item.
Mäkelä, Tiina
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuvataiteen oppiaineen sisältöjä ja merkityksiä peruskoulun oppilaiden näkökulmasta. Tarkastelen, mitä tekijöitä oppilaat pitävät ja eivät pidä kuvataiteen opiskelussa tärkeänä. Tutkimukseni liittyy meneillään olevaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja tuntijaon uudistukseen.
Tutkimuksen tavoite on tuoda esille oppilaiden käsityksiä osaksi yleistä oppiainekeskustelua. Keskusteluissa aikuiset tuovat mielipiteensä esille, mutta oppilaslähtöiset ilmaisut ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimushenkilöt ovat peruskoulun yhdeksännellä luokalla.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen taito- ja taideaineita niiden yhteisten sisältöjen ja tavoitteiden näkökulmasta, esittelen kuvataiteen oppiaineen historiaa Suomessa sekä oppiaineen sisältöjä ja merkityksiä. Tarkastelen myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita sekä yleisesti että kuvataiteen osalta. Otan huomioon, kuinka opetussuunnitelmat vaikuttavat oppilaiden kokemaan opetukseen.
Tutkimukseni on laadullinen ja fenomenografinen. Keräsin aineiston eläytymismenetelmällä. Aineistona on 22 kirjoitelmaa, jotka oppilaat ovat tuottaneet kahden kehyskertomuksen pohjalta. Analysoin aineistoa sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Pääpaino analyysissäni on kuitenkin sisällönanalyysillä ja tyypittelyllä. Olen pyrkin yt luotettavaan tutkimuksentekoon ja noudattanut tutkimuseettisiä ohjeita.
Oppilaiden käsitysten mukaan uuden oppiminen, oppilaiden saama opetus, tunneilla viihtyminen ja oppiaineen asema myöhemmin elämässä ovat merkittäviä tekijöitä kuvataiteen oppiaineessa. Tutkimus osoittaa, että kuvataiteen oppiaineessa tärkeiksi koetaan monipuolinen ja taiteellinen työskentely, uusien asioiden oppiminen, työskentelyn vapaus, tulevaisuuden suunnitelmat ja opettajan toiminta tunneilla. Oppiaineen mielekkyyttä heikentävät liiallinen tai liian vähäinen teoriaosuus, omien odotusten toteutumattomuus, oppilaan heikko motivaatio, tehtävien liian alhainen tai korkea taso sekä huono ilmapiiri tai epäpätevä opettaja. Tutkimukseni pohjalta totean, että nykyisen kuvataiteen opetussuunnitelman sisällöt vastaavat oppilaiden käsityksiä kuvataiteesta oppiaineena. Pohdin myös, voitaisiinko oppilaiden kouluviihtyvyyttä parantaa lisäämällä taito- ja taideaineiden tuntimäärää peruskoulussa.
Tutkimuksen tavoite on tuoda esille oppilaiden käsityksiä osaksi yleistä oppiainekeskustelua. Keskusteluissa aikuiset tuovat mielipiteensä esille, mutta oppilaslähtöiset ilmaisut ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimushenkilöt ovat peruskoulun yhdeksännellä luokalla.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen taito- ja taideaineita niiden yhteisten sisältöjen ja tavoitteiden näkökulmasta, esittelen kuvataiteen oppiaineen historiaa Suomessa sekä oppiaineen sisältöjä ja merkityksiä. Tarkastelen myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita sekä yleisesti että kuvataiteen osalta. Otan huomioon, kuinka opetussuunnitelmat vaikuttavat oppilaiden kokemaan opetukseen.
Tutkimukseni on laadullinen ja fenomenografinen. Keräsin aineiston eläytymismenetelmällä. Aineistona on 22 kirjoitelmaa, jotka oppilaat ovat tuottaneet kahden kehyskertomuksen pohjalta. Analysoin aineistoa sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Pääpaino analyysissäni on kuitenkin sisällönanalyysillä ja tyypittelyllä. Olen pyrkin yt luotettavaan tutkimuksentekoon ja noudattanut tutkimuseettisiä ohjeita.
Oppilaiden käsitysten mukaan uuden oppiminen, oppilaiden saama opetus, tunneilla viihtyminen ja oppiaineen asema myöhemmin elämässä ovat merkittäviä tekijöitä kuvataiteen oppiaineessa. Tutkimus osoittaa, että kuvataiteen oppiaineessa tärkeiksi koetaan monipuolinen ja taiteellinen työskentely, uusien asioiden oppiminen, työskentelyn vapaus, tulevaisuuden suunnitelmat ja opettajan toiminta tunneilla. Oppiaineen mielekkyyttä heikentävät liiallinen tai liian vähäinen teoriaosuus, omien odotusten toteutumattomuus, oppilaan heikko motivaatio, tehtävien liian alhainen tai korkea taso sekä huono ilmapiiri tai epäpätevä opettaja. Tutkimukseni pohjalta totean, että nykyisen kuvataiteen opetussuunnitelman sisällöt vastaavat oppilaiden käsityksiä kuvataiteesta oppiaineena. Pohdin myös, voitaisiinko oppilaiden kouluviihtyvyyttä parantaa lisäämällä taito- ja taideaineiden tuntimäärää peruskoulussa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]