Lumesta tilaksi: nuoret suunnittelijoina. Talvitaide osallistuvan suunnittelun välineenä peruskoulussa
Länkinen, Heikki (2008)
There are no files associated with this item.
Länkinen, Heikki
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksessani olen tutkinut, miten osallistuvaa suunnittelua voidaan soveltaa talvitaiteen keinoin osaksi peruskoulun kuvataiteen opetusta ja miten osallistuvan suunnittelun menetelmiä voidaan hyödyntää koulupihan parannusprojektissa. Olen kartoittanut osallistuvan suunnittelun menetelmien soveltuvuutta kuvataidekasvatuksen sisällöksi. Tarkastelen teorian ja toiminnan analyysin pohjalta talvitaiteen mahdollisuutta toimia sekä arkkitehtuurikasvatuksen että osallistuvan suunnittelun välineenä. Toimintatutkimuksen toimintavaiheen toteutin Rantavitikan peruskoulussa.
Tutkimukseni toiminnan arviointi voi toimia jatkotutkimuksen ja seuraavan toimintatutkimuksen syklin pohjana. Osallistuvan suunnittelun menetelmiltä vaaditaan kuvataiteen opetussuunnitelman sisältöön soveltuvuutta. Siten osallistuvan suunnittelun menetelmien kokeilu jäi vähäiseksi. Laajempi osallistuvan suunnittelun menetelmien käyttö vaatii oppiaineiden välistä integraatiota. Osallistuva suunnittelu ja talvitaide voivat toimia keinoina arkkitehtuurikasvatuksen toteuttamiselle peruskoulussa. Talvitaide, osallistuva suunnittelu ja arkkitehtuurikasvatus voivat yhdistyä toisiaan tukien koulupihaa kehittävässä talvitaideprojektissa. In my action research I have studied how participatory planning and winter art can be applied as a part of elementary school art education, and how methods of participatory planning can be applied in betterment project of schoolyards. In addition, I have studied how methods of participatory planning can be a part of art education. Furthermore, I have studied, based on theory and analysis of action, the possibility of winter art to function as a means for environmental design education and participatory planning. I completed the action phase of action research in the elementary school of Rantavitikka.
Analysis of action can function as a basis for further research and as basis for the next cycle of action research. Research revealed that methods of participatory planning must be suited to the curriculum of art education. Therefore there was little experimenting of methods of participatory planning. Broader use of methods requires integration of school subjects. Participatory planning and winter art can function as means for environmental design education. Winter art, participatory planning and environmental design education can benefit successfully from each other in a developing project of a school yard.
Tutkimukseni toiminnan arviointi voi toimia jatkotutkimuksen ja seuraavan toimintatutkimuksen syklin pohjana. Osallistuvan suunnittelun menetelmiltä vaaditaan kuvataiteen opetussuunnitelman sisältöön soveltuvuutta. Siten osallistuvan suunnittelun menetelmien kokeilu jäi vähäiseksi. Laajempi osallistuvan suunnittelun menetelmien käyttö vaatii oppiaineiden välistä integraatiota. Osallistuva suunnittelu ja talvitaide voivat toimia keinoina arkkitehtuurikasvatuksen toteuttamiselle peruskoulussa. Talvitaide, osallistuva suunnittelu ja arkkitehtuurikasvatus voivat yhdistyä toisiaan tukien koulupihaa kehittävässä talvitaideprojektissa.
Analysis of action can function as a basis for further research and as basis for the next cycle of action research. Research revealed that methods of participatory planning must be suited to the curriculum of art education. Therefore there was little experimenting of methods of participatory planning. Broader use of methods requires integration of school subjects. Participatory planning and winter art can function as means for environmental design education. Winter art, participatory planning and environmental design education can benefit successfully from each other in a developing project of a school yard.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]