"Jaa määki innostun!" : yhdessä piirtämisen muotoja ja mahdollisuuksia
Pöyhtäri, Johanna (2008)
There are no files associated with this item.
Pöyhtäri, Johanna
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe liittyy yhdessä piirtämisen prosessiin. Siinä otetaan selvää mikä vaikuttaa yhdessä piirrettävän kuvan muodostumiseen; mitä yhdessä piirtämisen prosessissa käytännössä tapahtuu ja millaisista elementeistä se koostuu. Aiheiden myötä käsitellään myös yhdessä piirtämisen mahdollisia etuja, etenkin sen merkitystä asioiden pohtimisessa ja käsittelemisessä.
Metodina käytetään havainnointia tilanteesta, jossa kaksi peruskoulun kolmasluokkalaisista koostuvaa ryhmää piirtävät yhteisten piirustusten sarjaa. Litteroinnin teemoittelun avulla löytyvinä prosessin elementteinä käsitellään eläytymistä, suunnittelemista, luovaa elävyyttä, ympäristön vaikutuksia, sääntöjä ja tapahtumaan osallistumista. Elementit itsessään sisältävät monia eri piirteitä, ja lisäksi sekä elementtien että niiden piirteiden osien intensiteetti voi vaihdella. Niiden esiintymismäärä ja laatu määrittelee sitä, kuinka merkitykselliseksi yhdessä piirtämisen prosessi muodostuu.
Yhdessä elementit muodostavat prosessin, jossa ideoidaan, rakennetaan, pohditaan ja opitaan. Niiden käyttöönotto, esiintyminen ja käyttämisaste riippuvat jossain määrin erilaisista konteksteista. Näistä yhdessä piirtämisen prosessia käsitellään ja sen mahdollisuuksia mietitään leikin, rakentamisen, kulttuurin ja ryhmän konteksteihin liittyen.
Yhdessä piirtämisen prosessissa käytetään leikin muodoista peräisin olevia vuorovaikutustapoja, kaavoja, eläytymiskykyä ja uuden keksimistä. Piirustuksen rakentamisen yhteydessä muodostuu erilaisia piirtämällä pohtimisen esiintymismuotoja, asioiden toteamisesta vaihtoehtojen miettimiseen tai haaveiden käsittelemiseen. Kulttuurin kontekstissa ympäristön vaikutuksista valikoidaan käyttöön tietyt asiat ja otetaan voimaan tietyt säännöt, joita siinä yhteydessä ymmärretään voivan käsitellä. Ryhmän kontekstissa käyttäydytään tietyllä tavalla, otetaan käyttöön ryhmässä toimimisen malleja, millä voi olla etunsa ja haittansa.
Piirustuksen yhdessä rakentaminen haastaa käsityksiä, pakottaa ajattelemaan ja tuottaa uusia ratkaisuja; uudella tavalla ymmärtämistä. Yhdessä piirtäminen mahdollistaa monipuolisia osallistumisen tapoja. Tärkeää on omien ajatusten esille tuominen ja kokemus osallistumisesta. Koska yhdessä piirtämisen tilanteen kontekstilla on paljon merkitystä, voisi prosessissa olla mahdollisuuksia samantyyppiseen pohtimiseen muiden oppiaineiden kuin kuvataiteen yhteydessä.
The subject of the study is about the process of drawing together with others. Study investigates what influences in to upcoming picture; what happens in the process and of what kind of elements it consists. Along these study also handles possible advantages of drawing together, especially the meaning of the process in pondering and handling matters.
As a method study uses observing of a situation where two groups, consisting of ten-year-old comprehensive schoolchildren, draw a series of common drawings. Through sorting of this material study finds elements of process and of them handles empathizing, planning, creative liveliness, influences of surrounding, rules and participation to the process. These elements include many different features, and also both elements and their features intensity can vary. The measure of appearance and quality of these determines how meaningful the process of drawing together will form.
Together elements form a process where man can compose, construct, ponder and learn. Using of elements depends about the context of situation. Of these contexts the study handles meanings of play, construction, culture and group in a process of drawing together.
In the process in question man uses interactions, patterns, ability of empathize and inventing of new, which all are based in forms of play. Constructing a drawing together forms different ways of pondering. Those can be from noticing things, thinking of possibilities to handeling wishes. In cultural context man chooses to use certain things and certain rules, depending which of those man thinks can be handlet in that explicit situation. In a context of group man behaves in a certain way; uses certain models of behaving in group. This can have both advantages and handicaps.
Constructing a drawing together challenges perception, forces to think and creates new solutions; new ways of understanding. It also enables various ways to participate. To bring out own thoughts and to feel involvement is important. Because the context of the situation in drawing together has a big role, the process could have possibilities of it's own kind of pondering also in other schoolsubjects.
Metodina käytetään havainnointia tilanteesta, jossa kaksi peruskoulun kolmasluokkalaisista koostuvaa ryhmää piirtävät yhteisten piirustusten sarjaa. Litteroinnin teemoittelun avulla löytyvinä prosessin elementteinä käsitellään eläytymistä, suunnittelemista, luovaa elävyyttä, ympäristön vaikutuksia, sääntöjä ja tapahtumaan osallistumista. Elementit itsessään sisältävät monia eri piirteitä, ja lisäksi sekä elementtien että niiden piirteiden osien intensiteetti voi vaihdella. Niiden esiintymismäärä ja laatu määrittelee sitä, kuinka merkitykselliseksi yhdessä piirtämisen prosessi muodostuu.
Yhdessä elementit muodostavat prosessin, jossa ideoidaan, rakennetaan, pohditaan ja opitaan. Niiden käyttöönotto, esiintyminen ja käyttämisaste riippuvat jossain määrin erilaisista konteksteista. Näistä yhdessä piirtämisen prosessia käsitellään ja sen mahdollisuuksia mietitään leikin, rakentamisen, kulttuurin ja ryhmän konteksteihin liittyen.
Yhdessä piirtämisen prosessissa käytetään leikin muodoista peräisin olevia vuorovaikutustapoja, kaavoja, eläytymiskykyä ja uuden keksimistä. Piirustuksen rakentamisen yhteydessä muodostuu erilaisia piirtämällä pohtimisen esiintymismuotoja, asioiden toteamisesta vaihtoehtojen miettimiseen tai haaveiden käsittelemiseen. Kulttuurin kontekstissa ympäristön vaikutuksista valikoidaan käyttöön tietyt asiat ja otetaan voimaan tietyt säännöt, joita siinä yhteydessä ymmärretään voivan käsitellä. Ryhmän kontekstissa käyttäydytään tietyllä tavalla, otetaan käyttöön ryhmässä toimimisen malleja, millä voi olla etunsa ja haittansa.
Piirustuksen yhdessä rakentaminen haastaa käsityksiä, pakottaa ajattelemaan ja tuottaa uusia ratkaisuja; uudella tavalla ymmärtämistä. Yhdessä piirtäminen mahdollistaa monipuolisia osallistumisen tapoja. Tärkeää on omien ajatusten esille tuominen ja kokemus osallistumisesta. Koska yhdessä piirtämisen tilanteen kontekstilla on paljon merkitystä, voisi prosessissa olla mahdollisuuksia samantyyppiseen pohtimiseen muiden oppiaineiden kuin kuvataiteen yhteydessä.
The subject of the study is about the process of drawing together with others. Study investigates what influences in to upcoming picture; what happens in the process and of what kind of elements it consists. Along these study also handles possible advantages of drawing together, especially the meaning of the process in pondering and handling matters.
As a method study uses observing of a situation where two groups, consisting of ten-year-old comprehensive schoolchildren, draw a series of common drawings. Through sorting of this material study finds elements of process and of them handles empathizing, planning, creative liveliness, influences of surrounding, rules and participation to the process. These elements include many different features, and also both elements and their features intensity can vary. The measure of appearance and quality of these determines how meaningful the process of drawing together will form.
Together elements form a process where man can compose, construct, ponder and learn. Using of elements depends about the context of situation. Of these contexts the study handles meanings of play, construction, culture and group in a process of drawing together.
In the process in question man uses interactions, patterns, ability of empathize and inventing of new, which all are based in forms of play. Constructing a drawing together forms different ways of pondering. Those can be from noticing things, thinking of possibilities to handeling wishes. In cultural context man chooses to use certain things and certain rules, depending which of those man thinks can be handlet in that explicit situation. In a context of group man behaves in a certain way; uses certain models of behaving in group. This can have both advantages and handicaps.
Constructing a drawing together challenges perception, forces to think and creates new solutions; new ways of understanding. It also enables various ways to participate. To bring out own thoughts and to feel involvement is important. Because the context of the situation in drawing together has a big role, the process could have possibilities of it's own kind of pondering also in other schoolsubjects.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]