Digitaalisten pelien esteettiset muodot : Immersion ja vuorovaikutuksen merkitys esteettisessä kokemuksessa
Åström, Markku (2008)
There are no files associated with this item.
Åström, Markku
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee digitaalisten pelien esteettisyyttä sekä samalla selventää immersion ja vuorovaikutuksen roolia esteettisessä kokemuksessa. Huomion keskipisteessä ovat pelien eri ominaisuudet, jotka mahdollistavat pelaajien luovat toiminnat.
Tarkennan esteettisen kokemuksen käsitettä pelitapahtumassa tunnistamalla pelien tarjoamia uppoutumiskokemuksia sekä niissä esiintyviä vuorovaikutusmahdollisuuksia. Koska tutkimusnäkökulmani on perusluonteeltaan ilmiötä kartoittavaa, tarkastelen esteettistä kokemusta sekä pelaajan kokemuksena että pelisuunnitellullisena lähtökohtana. Tutkimusmenetelmänä toimii pragmatistisen estetiikan teoria, joka kyseenalaistaa perinteisen dualismin esteettisen ja käytännöllisen välillä.
Pelien kokemuksellinen luonne tuo niiden esteettiseen vastaanottamiseen uusia piirteitä, joita ei perinteisissä ja yleistyneissä esteettisissä teorioissa edes huomioida saati arvosteta. Pragmatistinen estetiikka tarjoaa tutkimuksessa toisenlaisen lähestymismallin vallitseville formalistisille teorioille korostamalla aktiivisen vuorovaikutuksen roolia esteettisessä kokemisessa.
Pragmatistisella lähestymisellä laajennan esteettisen kokemuksen käsitteistöä ja etsin kokemukselle yhtenäistä muodollista rakennetta. Näiden muotojen tunnistaminen ja arvostaminen auttaa ymmärtämään sekä tulkitsemaan esteettisen kokemuksen prosessuaalista luonnetta ja siitä syntyvää mielihyvää.
Tarkennan esteettisen kokemuksen käsitettä pelitapahtumassa tunnistamalla pelien tarjoamia uppoutumiskokemuksia sekä niissä esiintyviä vuorovaikutusmahdollisuuksia. Koska tutkimusnäkökulmani on perusluonteeltaan ilmiötä kartoittavaa, tarkastelen esteettistä kokemusta sekä pelaajan kokemuksena että pelisuunnitellullisena lähtökohtana. Tutkimusmenetelmänä toimii pragmatistisen estetiikan teoria, joka kyseenalaistaa perinteisen dualismin esteettisen ja käytännöllisen välillä.
Pelien kokemuksellinen luonne tuo niiden esteettiseen vastaanottamiseen uusia piirteitä, joita ei perinteisissä ja yleistyneissä esteettisissä teorioissa edes huomioida saati arvosteta. Pragmatistinen estetiikka tarjoaa tutkimuksessa toisenlaisen lähestymismallin vallitseville formalistisille teorioille korostamalla aktiivisen vuorovaikutuksen roolia esteettisessä kokemisessa.
Pragmatistisella lähestymisellä laajennan esteettisen kokemuksen käsitteistöä ja etsin kokemukselle yhtenäistä muodollista rakennetta. Näiden muotojen tunnistaminen ja arvostaminen auttaa ymmärtämään sekä tulkitsemaan esteettisen kokemuksen prosessuaalista luonnetta ja siitä syntyvää mielihyvää.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]