Kuvataideopettajiin suhtautuminen työyhteisössä
Miettinen, Anna Kaisa; Walkeajärvi, Sirpa (2011)
There are no files associated with this item.
Miettinen, Anna Kaisa
Walkeajärvi, Sirpa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkittiin kuvataideopettajiin suhtautumista työyhteisössä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kuvataideopettajat ajattelevat, että muut työyhteisössä olevat opettajat suhtautuvat heihin, ja miten suhtautuminen ilmenee.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään suhtautumista tarkentamalla sen taustalla olevia arvostuksien ja asenteiden käsitteitä. Lisäksi viitekehyksessä kuvaillaan koulua työyhteisönä ja kuvataideopettajan työnkuvaa sekä tarkastellaan kuvataidetta oppiaineena. Tutkielma on kvalitatiivinen eli laadullinen, jonka aineisto kerättiin verkkokyselynä yläkoulun ja lukion kuvataideopettajilta Lapin ja Oulun läänin alueelta. Aineisto käsiteltiin teoriasidonnaisesti teemoittelua, tyypittelyä ja sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan lähes puolet kyselyyn vastanneista kuvataideopettajista kokivat, että heihin suhtaudutaan työyhteisössä eri tavalla kuin muihin opettajiin. Suhtautuminen voi ilmetä sekä positiivisesti että negatiivisesti. Suhtautumiseen vaikuttavat kuvataideopettajan persoona, kuvataiteen oppiaineen vähäinen arvostus, ikä ja sukupuoli, opettajan koulutustausta, käsitys kuvataiteen oppiaineesta ja työkokemus. Suurimmaksi osaksi kuvataideopettajat kokevat olevansa työyhteisön tasa-arvoisia jäseniä, ja heitä arvostetaan ja kohdellaan oikeudenmukaisesti.
Kuvataideopettajiin kohdistuva erilainen suhtautuminen ilmeni negatiivisimmillaan eritasoisena syrjintänä ja työpaikkakiusaamisena. Syrjintä ilmeni resurssikysymyksissä, sillä koulun säästöt kohdistuvat usein kuvataiteeseen. Esimiehellä on valta vaikuttaa kuvataiteen ryhmäkokoihin, koulunkäyntiavustajan käyttöön ja oppituntien sijoittamiseen. Tulosten mukaan kuvataiteen oppiaineen arvostus koululla voi vaikuttaa kuvataideopettajiin suhtautumiseen.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään suhtautumista tarkentamalla sen taustalla olevia arvostuksien ja asenteiden käsitteitä. Lisäksi viitekehyksessä kuvaillaan koulua työyhteisönä ja kuvataideopettajan työnkuvaa sekä tarkastellaan kuvataidetta oppiaineena. Tutkielma on kvalitatiivinen eli laadullinen, jonka aineisto kerättiin verkkokyselynä yläkoulun ja lukion kuvataideopettajilta Lapin ja Oulun läänin alueelta. Aineisto käsiteltiin teoriasidonnaisesti teemoittelua, tyypittelyä ja sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan lähes puolet kyselyyn vastanneista kuvataideopettajista kokivat, että heihin suhtaudutaan työyhteisössä eri tavalla kuin muihin opettajiin. Suhtautuminen voi ilmetä sekä positiivisesti että negatiivisesti. Suhtautumiseen vaikuttavat kuvataideopettajan persoona, kuvataiteen oppiaineen vähäinen arvostus, ikä ja sukupuoli, opettajan koulutustausta, käsitys kuvataiteen oppiaineesta ja työkokemus. Suurimmaksi osaksi kuvataideopettajat kokevat olevansa työyhteisön tasa-arvoisia jäseniä, ja heitä arvostetaan ja kohdellaan oikeudenmukaisesti.
Kuvataideopettajiin kohdistuva erilainen suhtautuminen ilmeni negatiivisimmillaan eritasoisena syrjintänä ja työpaikkakiusaamisena. Syrjintä ilmeni resurssikysymyksissä, sillä koulun säästöt kohdistuvat usein kuvataiteeseen. Esimiehellä on valta vaikuttaa kuvataiteen ryhmäkokoihin, koulunkäyntiavustajan käyttöön ja oppituntien sijoittamiseen. Tulosten mukaan kuvataiteen oppiaineen arvostus koululla voi vaikuttaa kuvataideopettajiin suhtautumiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]