Haltijuuden lumo : kuvataidekasvatuksen virikemateriaalin tuottaminen moniammatillisessa yhteistyössä
Vartio-Viljakainen, Pirkko (2011)
There are no files associated with this item.
Vartio-Viljakainen, Pirkko
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on toimintatutkimus Haltijuuden Lumo -projektissa syksyn 2009 ja kevään 2011 välisenä aikana. Haltijuuden Lumo -projektin ja pro gradu tutkielmani tehtävänä on ollut suunnitella ja toteuttaa kuvataidekasvatukseen virikemateriaali, joka pohjautuu suomalaiseen haltijaperinteeseen.
Yhteisöllinen ja yhteistoiminnallinen projekti kokosi yhteen asiantuntijaryhmän. Tämä ryhmä toimi virikemateriaalin asiantuntijaryhmänä projektin työpajoissa ja tutkimushaastatteluissa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, millaisten taidekasvatustapahtumien ja työpajatoiminnan kautta kuvataiteen virikemateriaalia voisi kehittää, sekä mitä ammennettavaa projektin asiantuntijajoukon kokemuksista on tälle virikemateriaalin suunnittelulle.
Virikemateriaalin kehittäminen on ollut monivaiheinen ja moniammatillinen sosiaalinen prosessi, johon ovat osallistuneet nelihenkinen asiantuntijaryhmä sekä projektiin osallistuneet oppilaat, opettajat, vanhukset, lapset ja yleisö. Kuvataiteen ja kansaperinteen yhdistäminen opetuksessa on ollut hedelmällinen maaperä Haltijuuden Lumo -virikemateriaalin tuottamiselle. Projektin suunnittelu ja toteutus on tutkimuksen lähtökohta ja projektin tuottama tieto on tutkimuksen kohde.
Tutkimustulokset ovat sekä praktisia ja että teoreettisia. Praktinen tutkimuksen tulos on virikemateriaali kuvataidekasvatukseen DVD: n muodossa. Tutkimustehtävään vastaaminen on edellyttänyt projektin tutkimista ja saadun tiedon jäsentämistä ja soveltamista virikemateriaalin. Tutkimukseni teoreettisessa osassa, tutkielmassa tuodaan analyysin kautta esiin virikemateriaalin valmistuminen moniammatillisessa yhteisöllisessä projektissa. Tutkimuksessa käyttämäni toimintatapa sopii hyvin sisällöntuottamiseen. Asiantuntijaryhmän näkemysten kautta syntyi käyttäjälähtöinen virikemateriaali. Toimintatapa on sovellettavissa muihin vastaaviin projekteihin.
Yhteisöllinen ja yhteistoiminnallinen projekti kokosi yhteen asiantuntijaryhmän. Tämä ryhmä toimi virikemateriaalin asiantuntijaryhmänä projektin työpajoissa ja tutkimushaastatteluissa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, millaisten taidekasvatustapahtumien ja työpajatoiminnan kautta kuvataiteen virikemateriaalia voisi kehittää, sekä mitä ammennettavaa projektin asiantuntijajoukon kokemuksista on tälle virikemateriaalin suunnittelulle.
Virikemateriaalin kehittäminen on ollut monivaiheinen ja moniammatillinen sosiaalinen prosessi, johon ovat osallistuneet nelihenkinen asiantuntijaryhmä sekä projektiin osallistuneet oppilaat, opettajat, vanhukset, lapset ja yleisö. Kuvataiteen ja kansaperinteen yhdistäminen opetuksessa on ollut hedelmällinen maaperä Haltijuuden Lumo -virikemateriaalin tuottamiselle. Projektin suunnittelu ja toteutus on tutkimuksen lähtökohta ja projektin tuottama tieto on tutkimuksen kohde.
Tutkimustulokset ovat sekä praktisia ja että teoreettisia. Praktinen tutkimuksen tulos on virikemateriaali kuvataidekasvatukseen DVD: n muodossa. Tutkimustehtävään vastaaminen on edellyttänyt projektin tutkimista ja saadun tiedon jäsentämistä ja soveltamista virikemateriaalin. Tutkimukseni teoreettisessa osassa, tutkielmassa tuodaan analyysin kautta esiin virikemateriaalin valmistuminen moniammatillisessa yhteisöllisessä projektissa. Tutkimuksessa käyttämäni toimintatapa sopii hyvin sisällöntuottamiseen. Asiantuntijaryhmän näkemysten kautta syntyi käyttäjälähtöinen virikemateriaali. Toimintatapa on sovellettavissa muihin vastaaviin projekteihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]