"Vähän niinku heräs" : Sairaalakoulun oppilaiden kokemuksia kuvataideopetuksesesta kuvataiteen opetuskokeilun valossa
Latvakoski, Saija (2011)
There are no files associated with this item.
Latvakoski, Saija
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustatehtävänä oli selvittää kuvataideopetuksen tarpeellisuutta sairaalakoulussa. Tavoitteena oli tutkia kuvataideopetuksen mahdollisuuksia tukea sairaalakoulun oppilaiden hyvinvointia, joka edelleen voisi tukea heidän oppimista sekä kuntoutumista. Aihetta käsiteltiin oppilaiden kokemusten näkökulmasta, joten tutkimuksessa kysyttiin, millaisia kokemuksia kuvataideopetus tuottaa sairaalakoulun oppilaille. Kokemuksia tarkasteltiin yhteistuntien, toiminnallisuuden ja kiireettömyyden kautta tutkijan järjestämän opetuskokeilun valossa.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusotteena oli fenomenologisesti suuntautunut tapaustutkimus. Tutkittavana oli Rovaniemen sairaalakoulun yläluokkien opetusryhmä, joka koostui kuudesta nuorisopsykiatrian polikliinisesta oppilaasta. Tutkimusaineistona olivat teemahaastattelut, jotka kerättiin oppilailta kolmen kuukauden pituisen opetuskokeilun jälkeen. Opetuskokeilun tärkeimpiä lähtökohtia olivat yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja kokemuksellisuus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin tyyppisesti. Kuvataideopetuksen yhteistunnit tuottivat sairaalakoulun oppilaille enimmäkseen positiivisia kokemuksia, joista merkittävintä oli yhteistuntien positiivinen vaikutus ryhmän yhteishenkeen. Myös kuvataideopetuksen toiminnallisuus koettiin suurelta osalta positiivisesti. Tärkeintä oli toiminnallisuuden tuoma vaihtelu lukuaineisiin painottuvaan koulutyöhön. Toiminnallisuus koettiin osin myös vähemmän tärkeänä koulutyön kannalta. Kuvataideopetuksen kiireettömyys tuotti enemmän positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia. Kiireettömyys koettiin stressiä vähentävänä ja palkitsevana, mutta myös turhauttavana. Sairaalakoulun oppilaat kokivatkin erityisesti kuvataideopetuksen yhteistunnit, mutta myös kohtuullisesti toiminnallisuuden ja osin kiireettömyyden merkityksellisinä hyvinvoinnin, oppimisen ja kouluviihtyvyyden kannalta.
Oppilaiden kokemukset kertovat sairaalakoulun oppilaiden yhteisöllisyyden ja toiminnallisuuden sekä osin kiireettömyyden tarpeesta. Tutkimus antaakin aihetta pohtia kuvataideopetuksen aseman vahvistamista sekä kuvataideopetuksen kehittämistä sairaalakouluissa. Tutkimus osoitti myös, että yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja osin kiireettömyys olisi hyvä huomioida sairaalakoulun kuvataideopetuksen pohjalla.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusotteena oli fenomenologisesti suuntautunut tapaustutkimus. Tutkittavana oli Rovaniemen sairaalakoulun yläluokkien opetusryhmä, joka koostui kuudesta nuorisopsykiatrian polikliinisesta oppilaasta. Tutkimusaineistona olivat teemahaastattelut, jotka kerättiin oppilailta kolmen kuukauden pituisen opetuskokeilun jälkeen. Opetuskokeilun tärkeimpiä lähtökohtia olivat yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja kokemuksellisuus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin tyyppisesti. Kuvataideopetuksen yhteistunnit tuottivat sairaalakoulun oppilaille enimmäkseen positiivisia kokemuksia, joista merkittävintä oli yhteistuntien positiivinen vaikutus ryhmän yhteishenkeen. Myös kuvataideopetuksen toiminnallisuus koettiin suurelta osalta positiivisesti. Tärkeintä oli toiminnallisuuden tuoma vaihtelu lukuaineisiin painottuvaan koulutyöhön. Toiminnallisuus koettiin osin myös vähemmän tärkeänä koulutyön kannalta. Kuvataideopetuksen kiireettömyys tuotti enemmän positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia. Kiireettömyys koettiin stressiä vähentävänä ja palkitsevana, mutta myös turhauttavana. Sairaalakoulun oppilaat kokivatkin erityisesti kuvataideopetuksen yhteistunnit, mutta myös kohtuullisesti toiminnallisuuden ja osin kiireettömyyden merkityksellisinä hyvinvoinnin, oppimisen ja kouluviihtyvyyden kannalta.
Oppilaiden kokemukset kertovat sairaalakoulun oppilaiden yhteisöllisyyden ja toiminnallisuuden sekä osin kiireettömyyden tarpeesta. Tutkimus antaakin aihetta pohtia kuvataideopetuksen aseman vahvistamista sekä kuvataideopetuksen kehittämistä sairaalakouluissa. Tutkimus osoitti myös, että yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja osin kiireettömyys olisi hyvä huomioida sairaalakoulun kuvataideopetuksen pohjalla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]