Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taidelinna - peli porttina taiteeseen : tarinallinen kuvaaneläytymismalli lasten taiteen vastaanotossa

Immonen, Hanna (2009)

 

There are no files associated with this item.


Immonen, Hanna
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimukseni päätavoitteena oli kehitellä lapsille soveltuvaa kuvantarkastelumallia, jonka avulla taiteen tutkimisesta tulisi hauska ja jännittävä leikki. Nimesin kehitelmäni tarinalliseksi kuvaaneläytymismalliksi. Malli konkretisoituu perinteisen lautapelin tapaisessa Taidelinna -pelissä, jota pelaamalla taidekuvasta tuotetaan yhteinen sanallis-kuvallinen tarina. Mallin taustalla vaikuttavat tarinallisuuteen, identiteettiin, estetiikkaan ja nykytaiteen vastaanottoon pureutuvat pohdinnat. Taidelinna-pelin rakenne pohjautuu viidennen dimension ja prosessidraaman yhdistelmään, jonka ytimessä on kokonaisvaltainen lapsilähtöinen ajattelu. Tarinallisen kuvaaneläytymismallin ja Taidelinna -pelin toimivuuden lisäksi pohdin tutkimuksessani pelin avaamia mahdollisuuksia tutkia taideteoksen metaforista tasoa reflektoivan analyysin kautta.

Tutkimukselliseksi lähestymistavakseni valitsin toimintatutkimuksellisen sovelluksen. Tutkimuskohteena olivat kaksi poikaani (4,5v. ja 6v.). Keräsin tutkimukseni aineiston osallistuvalla havainnoinnilla, tutkimuspäiväkirjaa kirjoittamalla ja haastatteluilla. Käytin tukena myös pelin aikana syntyneitä piirustuksia.

Tarinallinen kuvaaneläytymismalli (johon Taidelinna -peli sisältyy) osoittautui kokonaisuutena lapsia kiinnostavaksi toimintatavaksi. Taidelinna -peliä pelattiin mielellään ja lapset olivat kiinnostuneita kaikesta kuvaaneläytymismalliin liittyvästä toiminnasta. Esimerkkipelin kokemusten perusteella myös taiteen metaforisen tason avaaminen on pelin avulla mahdollista, mutta vaatii harkittua ja runsasta reflektiivistä paneutumista pelin teemoihin. Ymmärrän luomani mallin monipuolisen ja muuntautumiskykyisen oppimisympäristön raakaversioksi, jolla on potentiaalia taipua monenlaisten kohderyhmien ja oppimistavoitteiden kohtaamispaikaksi. Sen kehittäminen sujuvaksi ja helposti omaksuttavaksi vaatisi kuitenkin edelleenkehittelyä.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3938]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste