Kahden Asperger-tyyppisen aikuisen visuaalisuuteen liittyvät näkemykset ja kokemukset fenomenologis-hermeneuttisessa tarkastelussa
Vuorma, Lotta (2009)
There are no files associated with this item.
Vuorma, Lotta
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kahden Asperger-tyyppisen (yhden Asperger-henkilön ja yhden ADD/Asperger-henkilön) visuaaliseen maailmaan liittyviä ajatuksia, kokemuksia ja toiveita. Tutkimuksella pyritään tekemään näkyväksi kuvataidekasvatuksen tärkeyttä osana Asperger-henkilöiden kuntoutusta.
Aspergerin syndrooma on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen häiriö. Henkilöllä se ilmenee poikkeavuutena seuraavilla alueilla: sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, ei-sanallisessa viestinnässä, motoriikassa, elämän rytmittämisessä, rutiineissa ja emotionaalisuudessa. Asperger-henkilöillä saattaa olla erityisiä kiinnostuksen kohteita ja erityislahjakkuutta tietyillä alueilla. Syndrooma diagnosoidaan yleensä kouluiässä, jolloin käyttäytymispiirteet ovat vahvimmillaan.
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Aineistonkeruumetodina on käytetty avointa haastattelua, jonka lisäksi havainnot ja piirrokset ovat laajentamassa ja syventämässä tulkintaa. Tutkittavat ovat 26–vuotias Maarit ja 41–vuotias Jarmo.
Tutkimustulosten perusteella tutkittavien visuaalinen maailma on hyvin monipuolinen ja rikas. Visuaalisuus korostuu Asperger-aikuisten elämässä aistina ja ajattelutapana. Se näkyy myös tutkittavien taiteellisessa erityisosaamisessa. Taide on tutkittaville voimavara, se tuo paljon iloa ja osaltaan auttaa Aspergerin syndrooman ongelmissa. Aspergerin syndroomalle ominaiset ongelmat, kuten aloittamiset, lopettamiset, ääripäiset tunnetilat, täydellisyyden tavoittelu, juuttuminen ja ajankulun ongelmallisuus, näkyvät tukittavien taiteellisessa työskentelyssä.
Molempien tutkittavien kokemukset nykyisestä kuntoutuksesta ovat samanlaisia. Puhe ei riitä terapiassa. He kaipaavat puhutun kielen rinnalle visuaalista viestintää. Sen lisäksi tutkittavat haaveilevat säännöllisestä kuvataidekasvatustoiminnasta. Paras peruste kuvataidekasvatustoiminnalle on tutkittavien omat positiiviset kokemukset. Kuvataidekasvatus tukee tulosten mukaan arjesta selviytymistä, täysivaltaistumista ja itsensä arvostamista, se antaa normaaliuden, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen kokemuksia. Tutkimustuloksia ei voi yleistää, koska tutkimuksen kohdejoukko on pieni. Tulokset kuitenkin kertovat, että kuvataidekasvatuksen saaminen osaksi Asperger-aikuisten kuntoutusta voisi avata lupaavia mahdollisuuksia kuntoutuksen palvelukentälle. Parhaimmillaan tutkimusta olisi mahdollista soveltaa käytäntöön. Saamillani tiedoilla ja toiveilla voitaisiin parantaa vallitsevia olosuhteita ja käytäntöjä. The purpose of the study was to find out the thoughts, experiences and hopes of people with Aspergers syndrome regarding visual world. The study aimed to stress the importance of visual arts education as a part of the rehabilitation of people with Aspergers syndrome.
Aspergers syndrome is a neurobiological disorder. It is a form of autism. Aspergers syndrome manifests as abnormalities in persons social interaction, non-verbal communication, motorics, emotions, routines and the rhythm of life. People with Aspergers might have very specific interests and giftedness in certain specific areas. The syndrome is usually diagnosed in school children when the behavioural features are at their strongest.
The study subjects were one Asperger-person and one ADD/Asperger-person, Maarit age 26 and Jarmo age 41. The study method was qualitative interview, which was based on phenomenologic- hermeneutical approach. Additional observations and drawings broadened and deepened the interpretation of the data collected via open interview.
The results of this study show that the visual world of the study subjects is very versatile and rich. In the lives of Asperger adults visuality is both sensory function and a way of thinking. People with Aspergers typically have problems with starting, finishing, timing, extreme emotions, perfectionism and getting stuck. These problems are visible in the artistic work of the study subjects, but for them art is an important resource that brings them joy. Art also helps with some of the problems of having Aspergers syndrome. The study results indicate that art education supports emancipation, self appreciation and coping in everyday life. Art education activities offer experiences of being normal, being heard and being understood.
Both study subjects have similar experiences of their current rehabilitation. Words alone are not enough in therapy. The study subjects longed for visual communication to acompany the spoken language. In addition they were hoping for regular visual arts education activities. The positive experiences of the study subjects are the best validation of future art education activities.
The results indicate that getting visual arts education to be a part of the rehabilitation of adults with Aspergers syndrome could open up new promising possibilities in the field of Asperger rehabilitation. The results can not be generalized, because the study subject group is small. However it would be possible to apply the information collected in this study into practise and thus improve current conditions and practises
Aspergerin syndrooma on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen häiriö. Henkilöllä se ilmenee poikkeavuutena seuraavilla alueilla: sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, ei-sanallisessa viestinnässä, motoriikassa, elämän rytmittämisessä, rutiineissa ja emotionaalisuudessa. Asperger-henkilöillä saattaa olla erityisiä kiinnostuksen kohteita ja erityislahjakkuutta tietyillä alueilla. Syndrooma diagnosoidaan yleensä kouluiässä, jolloin käyttäytymispiirteet ovat vahvimmillaan.
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Aineistonkeruumetodina on käytetty avointa haastattelua, jonka lisäksi havainnot ja piirrokset ovat laajentamassa ja syventämässä tulkintaa. Tutkittavat ovat 26–vuotias Maarit ja 41–vuotias Jarmo.
Tutkimustulosten perusteella tutkittavien visuaalinen maailma on hyvin monipuolinen ja rikas. Visuaalisuus korostuu Asperger-aikuisten elämässä aistina ja ajattelutapana. Se näkyy myös tutkittavien taiteellisessa erityisosaamisessa. Taide on tutkittaville voimavara, se tuo paljon iloa ja osaltaan auttaa Aspergerin syndrooman ongelmissa. Aspergerin syndroomalle ominaiset ongelmat, kuten aloittamiset, lopettamiset, ääripäiset tunnetilat, täydellisyyden tavoittelu, juuttuminen ja ajankulun ongelmallisuus, näkyvät tukittavien taiteellisessa työskentelyssä.
Molempien tutkittavien kokemukset nykyisestä kuntoutuksesta ovat samanlaisia. Puhe ei riitä terapiassa. He kaipaavat puhutun kielen rinnalle visuaalista viestintää. Sen lisäksi tutkittavat haaveilevat säännöllisestä kuvataidekasvatustoiminnasta. Paras peruste kuvataidekasvatustoiminnalle on tutkittavien omat positiiviset kokemukset. Kuvataidekasvatus tukee tulosten mukaan arjesta selviytymistä, täysivaltaistumista ja itsensä arvostamista, se antaa normaaliuden, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen kokemuksia. Tutkimustuloksia ei voi yleistää, koska tutkimuksen kohdejoukko on pieni. Tulokset kuitenkin kertovat, että kuvataidekasvatuksen saaminen osaksi Asperger-aikuisten kuntoutusta voisi avata lupaavia mahdollisuuksia kuntoutuksen palvelukentälle. Parhaimmillaan tutkimusta olisi mahdollista soveltaa käytäntöön. Saamillani tiedoilla ja toiveilla voitaisiin parantaa vallitsevia olosuhteita ja käytäntöjä.
Aspergers syndrome is a neurobiological disorder. It is a form of autism. Aspergers syndrome manifests as abnormalities in persons social interaction, non-verbal communication, motorics, emotions, routines and the rhythm of life. People with Aspergers might have very specific interests and giftedness in certain specific areas. The syndrome is usually diagnosed in school children when the behavioural features are at their strongest.
The study subjects were one Asperger-person and one ADD/Asperger-person, Maarit age 26 and Jarmo age 41. The study method was qualitative interview, which was based on phenomenologic- hermeneutical approach. Additional observations and drawings broadened and deepened the interpretation of the data collected via open interview.
The results of this study show that the visual world of the study subjects is very versatile and rich. In the lives of Asperger adults visuality is both sensory function and a way of thinking. People with Aspergers typically have problems with starting, finishing, timing, extreme emotions, perfectionism and getting stuck. These problems are visible in the artistic work of the study subjects, but for them art is an important resource that brings them joy. Art also helps with some of the problems of having Aspergers syndrome. The study results indicate that art education supports emancipation, self appreciation and coping in everyday life. Art education activities offer experiences of being normal, being heard and being understood.
Both study subjects have similar experiences of their current rehabilitation. Words alone are not enough in therapy. The study subjects longed for visual communication to acompany the spoken language. In addition they were hoping for regular visual arts education activities. The positive experiences of the study subjects are the best validation of future art education activities.
The results indicate that getting visual arts education to be a part of the rehabilitation of adults with Aspergers syndrome could open up new promising possibilities in the field of Asperger rehabilitation. The results can not be generalized, because the study subject group is small. However it would be possible to apply the information collected in this study into practise and thus improve current conditions and practises
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]