Lakeuden risti aikansa modernistisen taidekäsityksen kuvastajana
Kotamäki, Laura (2008)
There are no files associated with this item.
Kotamäki, Laura
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa luodaan yleiskatsaus 1900-luvun alkupuoliskon taidekäsitykseen. Tarkastelun painopiste on Suomen vuosien 1930–1960 kuvataiteet, muotoilu ja arkkitehtuuri. Tutkielman keskeisin kohde on Alvar Aallon (1898–1976) vuonna 1951 suunnittelema Lakeuden Ristin kirkko Seinäjoella. Siitä tehdään analyysi hyödyntäen taidehistoriallisia analyysimenetelmiä ja syventymällä kristilliseen symboliikkaan. Lisäksi on haastateltu jyväskyläläistä puuseppä Unto Viinikaista, joka teki kirkon puiset kalusteet. Haastattelulla tuotetaan tietoa kirkon rakennusvaiheista ja kirjataan ylös kirkkotyömaan tapahtumia.
Alvar Aalto oli aikaansa edellä, mikä näkyy funktionalististen aatteiden tuomisena Suomeen sekä uuden arkkitehtuurin ideoita ja muotokieltä ilmentävässä suunnittelussa. Lakeuden Ristissä on 1930-luvulla Suomessa kukoistaneen funktionalismin piirteitä, mutta yhtymäkohtia myös muun muassa 1950-luvun asuntosuunnitteluun. Aalto ei pitäydy tiukassa symmetriassa Lakeuden Ristissä eikä muissa 1950-luvulla tai sen jälkeen suunnittelemissaan kirkoissa. Tuona aikana Aallon suunnittelemissa kirkoissa on paljon yhteisiä piirteitä, muun muassa valeperspektiivi, jonka hän luo viuhkamaisella kirkkosalin muodolla ja madaltuvalla katolla. Myös tilan avautuminen ja monikäyttöisyys sekä aukiot ja erilliset tornit ovat tyypillisiä Aallon suunnittelemille kirkoille.
Kuvataiteet, erityisesti kuvanveisto, olivat paljon arkkitehtuuria jäljessä modernismin omaksumisessa pitkälti tilaustöiden runsauden vuoksi. Ne siirtyivät modernistiseen muotokieleen laajemmin vasta 1950-luvulla. Suomalaisessa sisustuksessa funktionalismin läpimurto tapahtui samanaikaisesti arkkitehtuurin kanssa. In the pro gradu thesis is reviewed Art History in the early 20th century. The emphasis is the Finnish Fine Art, Design and Architecture at the 1930–1960´s. The significant object is the Lakeuden Risti church in Seinäjoki. It was designed by a Finnish architect Alvar Aalto (1898–1976). The church is analyzed by using Art Historical methods and Christian symbology. Carpenter Unto Viinikainen from Jyväskylä is interviewed. He made the wooden pieces of furniture in the church. The interview brings information on the construction of the church.
Alvar Aalto was ahead of his time. He was the leading architect bringing the Functionalistic idea to Finland and he used it in his design. The church Lakeuden Risti has attributes of the Functionalistic design which was the leading style of the 1930´s. It also reminds of housing design of the 1950´s. From 1950´s on Aalto doesn´t stick to symmetrical design anymore. That time Alvar Aalto´s chuches have many attributes in common e.g. so called pseudo perspective which he creates by designing the building the way that the roof gets lower and the hall gets narrower at the altar.
Fine Arts, specially sculpting, adopted Modernism much later than architecture. A major reason for that is the sculpturers making a lot of ordered pieces of art. Fine Arts turned to Modern Style at the 1950´s. The Finnish interior design and architecture had their Modernistic breakthrough at the same time.
Alvar Aalto oli aikaansa edellä, mikä näkyy funktionalististen aatteiden tuomisena Suomeen sekä uuden arkkitehtuurin ideoita ja muotokieltä ilmentävässä suunnittelussa. Lakeuden Ristissä on 1930-luvulla Suomessa kukoistaneen funktionalismin piirteitä, mutta yhtymäkohtia myös muun muassa 1950-luvun asuntosuunnitteluun. Aalto ei pitäydy tiukassa symmetriassa Lakeuden Ristissä eikä muissa 1950-luvulla tai sen jälkeen suunnittelemissaan kirkoissa. Tuona aikana Aallon suunnittelemissa kirkoissa on paljon yhteisiä piirteitä, muun muassa valeperspektiivi, jonka hän luo viuhkamaisella kirkkosalin muodolla ja madaltuvalla katolla. Myös tilan avautuminen ja monikäyttöisyys sekä aukiot ja erilliset tornit ovat tyypillisiä Aallon suunnittelemille kirkoille.
Kuvataiteet, erityisesti kuvanveisto, olivat paljon arkkitehtuuria jäljessä modernismin omaksumisessa pitkälti tilaustöiden runsauden vuoksi. Ne siirtyivät modernistiseen muotokieleen laajemmin vasta 1950-luvulla. Suomalaisessa sisustuksessa funktionalismin läpimurto tapahtui samanaikaisesti arkkitehtuurin kanssa.
Alvar Aalto was ahead of his time. He was the leading architect bringing the Functionalistic idea to Finland and he used it in his design. The church Lakeuden Risti has attributes of the Functionalistic design which was the leading style of the 1930´s. It also reminds of housing design of the 1950´s. From 1950´s on Aalto doesn´t stick to symmetrical design anymore. That time Alvar Aalto´s chuches have many attributes in common e.g. so called pseudo perspective which he creates by designing the building the way that the roof gets lower and the hall gets narrower at the altar.
Fine Arts, specially sculpting, adopted Modernism much later than architecture. A major reason for that is the sculpturers making a lot of ordered pieces of art. Fine Arts turned to Modern Style at the 1950´s. The Finnish interior design and architecture had their Modernistic breakthrough at the same time.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]