Laaja-alaisesta taidekasvatuksesta positiivista synergiaa : kuvataideopettajien kokemuksia Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta
Vierelä, Hilla (2011)
There are no files associated with this item.
Vierelä, Hilla
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
I studied the broad fields art education curriculum at Oulun Suomalaisen
Yhteiskoulun lukio senior highschool as the art teachers experience of their work. I
collected my research data via structured survey and themed interviews. The data was
then analysed in relation to my background theory.
A varied, multifaceted curriculum is an excellent starting point for integration,
but this doesn't come around quickly or easily. The process requires collegial cooperation.
The contents and structure of the courses has to be negotiated again every year. At the moment the next two semesters look bright, but the future of curriculum development depends on national, government level reforms.
On one hand successfull integration allows the students to study other topics through art, on the other hand projects outside the school increase visibility and appriciation of arts as such. The proper amount of integration varies and it's not possible to give an exact number of courses for a perfect curriculum.
The work day becomes longer, but the teachers don't tire of their work as much. Working with collegues towards common objectives improves the social atmosphere at the work place. Also the teacher-student-relations grow deeper and it's possible to get regognition outside the school as well.
The teachers had different personal motives for their work, but they all agreed that the broad fields arts curriculum had offered them new opportunities that had made them feel more confident. Despite some challenges, they felt their work was worth the trouble and they recommended broad fields arts curriculum to all other interested teachers. Tutkin Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion laaja-alaista taidekasvatusta painottavaa opetussuunnitelmaa koulun kuvataideopettajien kokemuksena omasta työstään. Strukturoidun kyselyn ja kyselyvastauksia täydentävän teema-haastattelun avulla keräämälleni aineistolle suoritin teoriaohjautuvan sisällönanalyysin.
Monipuolinen kurssitarjotin on erinomainen lähtökohta onnistuneelle eheytykselle, mutta laaja-alaiseen opetussuunnitelmaan päätyminen ei ole nopea eikä yksinkertainen prosessi. Opetussuunnitelman ja kurssitarjottimen lisäksi esiin nousi kollegiaalisen yhteistyön merkitys. Kurssien sisältö ja rakenne sekä resurssiasiat on neuvoteltava joka lukuvuosi uudelleen. Tuleva lukuvuosi näyttää valoisalta, mutta
pidemmällä tähtäimellä opetussuunnitelman kehittäminen ja opettajien täydennyskoulutus-tarpeet riippuvat myös valtakunnallisista uudistuksista.
Yhtäältä onnistuneessa eheytyksessä taiteen kautta voidaan opiskella muidenkin oppiaineiden sisältöjä, toisaalta koulun ulkopuolelle suuntautuvat projektit lisäävät kuvataide-oppiaineen näkyvyyttä ja itseisarvostusta. Sopivaan määrään integraatioopetusta
vaikuttaa kuitenkin moni seikka ja tarkkaa lukua on vaikea määrittää.
Laaja-alaisuuden myötä opettajan työaika lisääntyy, mutta työssä jaksaminen paranee. Yhdessä kollegojen kanssa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi nähtävä
vaiva parantaa työpaikan sosiaalista ilmapiiriä. Myös vuorovaikutusuhteet opiskelijoihin syvenevät ja tunnustusta voi saada oman välittömän työyhteisön lisäksi koulun
ulkopuolisiltakin tahoilta.
Erilaisten henkilökohtaisten motiiviensa lisäksi kaikki haastatellut kokivat, että
laaja-alaisuus on tarjonnut heille uusia mahdollisuuksia, jotka ovat lisänneet heidän
luottavaisuuttaan ja itsevarmuuttaan. Haasteista ja kehittämiskohteista huolimatta he
kokivat tekemänsä työn vaivan arvoiseksi ja suosittelevat laaja-alaisuutta muillekin
asiasta kiinnostuneille opettajille.
Yhteiskoulun lukio senior highschool as the art teachers experience of their work. I
collected my research data via structured survey and themed interviews. The data was
then analysed in relation to my background theory.
A varied, multifaceted curriculum is an excellent starting point for integration,
but this doesn't come around quickly or easily. The process requires collegial cooperation.
The contents and structure of the courses has to be negotiated again every year. At the moment the next two semesters look bright, but the future of curriculum development depends on national, government level reforms.
On one hand successfull integration allows the students to study other topics through art, on the other hand projects outside the school increase visibility and appriciation of arts as such. The proper amount of integration varies and it's not possible to give an exact number of courses for a perfect curriculum.
The work day becomes longer, but the teachers don't tire of their work as much. Working with collegues towards common objectives improves the social atmosphere at the work place. Also the teacher-student-relations grow deeper and it's possible to get regognition outside the school as well.
The teachers had different personal motives for their work, but they all agreed that the broad fields arts curriculum had offered them new opportunities that had made them feel more confident. Despite some challenges, they felt their work was worth the trouble and they recommended broad fields arts curriculum to all other interested teachers.
Monipuolinen kurssitarjotin on erinomainen lähtökohta onnistuneelle eheytykselle, mutta laaja-alaiseen opetussuunnitelmaan päätyminen ei ole nopea eikä yksinkertainen prosessi. Opetussuunnitelman ja kurssitarjottimen lisäksi esiin nousi kollegiaalisen yhteistyön merkitys. Kurssien sisältö ja rakenne sekä resurssiasiat on neuvoteltava joka lukuvuosi uudelleen. Tuleva lukuvuosi näyttää valoisalta, mutta
pidemmällä tähtäimellä opetussuunnitelman kehittäminen ja opettajien täydennyskoulutus-tarpeet riippuvat myös valtakunnallisista uudistuksista.
Yhtäältä onnistuneessa eheytyksessä taiteen kautta voidaan opiskella muidenkin oppiaineiden sisältöjä, toisaalta koulun ulkopuolelle suuntautuvat projektit lisäävät kuvataide-oppiaineen näkyvyyttä ja itseisarvostusta. Sopivaan määrään integraatioopetusta
vaikuttaa kuitenkin moni seikka ja tarkkaa lukua on vaikea määrittää.
Laaja-alaisuuden myötä opettajan työaika lisääntyy, mutta työssä jaksaminen paranee. Yhdessä kollegojen kanssa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi nähtävä
vaiva parantaa työpaikan sosiaalista ilmapiiriä. Myös vuorovaikutusuhteet opiskelijoihin syvenevät ja tunnustusta voi saada oman välittömän työyhteisön lisäksi koulun
ulkopuolisiltakin tahoilta.
Erilaisten henkilökohtaisten motiiviensa lisäksi kaikki haastatellut kokivat, että
laaja-alaisuus on tarjonnut heille uusia mahdollisuuksia, jotka ovat lisänneet heidän
luottavaisuuttaan ja itsevarmuuttaan. Haasteista ja kehittämiskohteista huolimatta he
kokivat tekemänsä työn vaivan arvoiseksi ja suosittelevat laaja-alaisuutta muillekin
asiasta kiinnostuneille opettajille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]