Se, mikä pistää : kuvakirjanlukuhetken ja kuvakirjan merkitys lepselle
Heimonen, Emilia (2011)
Heimonen, Emilia
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20115131120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20115131120
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu – tutkielmassani, mitä kuvakirja ja kuvakirjanlukuhetket merkitsevät
lapselle hänen arjessaan ja lapsen näkökulmasta. Merkitseekö kuvakirja lapselle esimerkiksi esteettistä tai muuten psykologisesti tärkeää elämystä? Pyrin hahmottamaan kuvakirjan merkitystä lapselle mahdollisimman kattavasti ja mahdollisimman avoimin mielin. Kuvasin kahtena päivänä kahden, välillä kolmen, 3-6 – vuotiaan lapsen seitsemää kuvakirjanlukuhetkeä. Näistä neljä olivat kohtaamista Sven Nordqvistin kuvakirjan Hurjan hassun siskoni (2008) kanssa. Kuvakirjanlukuhetket olivat vaihtelevia. Osassa lukija oli lapsi, osassa aikuinen, osassa lapsi luki yksin tai toisen lapsen kanssa, osassa lapsi jutteli kirjasta
aikuisen kanssa. Lukuhetket kuvattiin kotona ja lapset olivat sisaruksia.
Tutkin videoaineistosta fenomenologisesta näkökulmasta, mikä kuvakirjanlukuhetkissä ja
fenomenografisesta näkökulmasta, mikä kuvakirjassa vaikutti olevan se, mikä pistää, eli mikä lapselle vaikuttaa olevan henkilökohtaisesti merkityksellistä. Analysoin merkitysten ilmenemistä muun muassa non-verbaalisen kommunikoinnin perusteella. Tutkimukseni pyrkii lapsistisen tutkimusperinteen mukaisesti arvostamaan lapsen omaa kokemusta. Haastattelin lapsia melko vähän, sillä tavoitteenani oli tarkastella ei-analysoitua kokemusta.
Tarkastelen lapsen näkökulmaa kuvakirjoihin semioottishenkistä kuvakirjatutkimusta ja
oppimista arvostavaa perinteistä reseptiotutkimusta vasten.
Vaikuttaa siltä, että aikuisen kiireetön läsnäolo ja fyysinen läheisyys ovat lapselle
kuvakirjanlukuhetkissä erityisen merkittäviä. Myös kuulluksi ja nähdyksi tuleminen oli
lapselle tärkeä. Kuvakirja vaikuttaa siihen, millaiseksi vuorovaikutus muodostuu. Kuvakirja
vaikuttaa lapsen kokemukseen kuitenkin myös muuten. Lapsille vaikuttaisi olevan tärkeää
kirjan humoristisuus ja juonellinen mukaansatempaavuus sekä mahdollisuus
samastumiseen. Juonen puuttuminen oli todennäköisesti merkittävin syy siihen, ettei Hurja hassu siskoni tullut lapsille tärkeäksi. Kirja voi olla lapselle psykologisesti merkittävä monella tapaa, sitenkin kuin aikuinen ei sitä olisi etukäteen ajatellut. Aikuisen kanssa kuvakirjanlukuhetki merkitsee lapselle esteettisesti aikuisen esittämää näytelmää, johon hän saa yhdessä aikuisen kanssa uppoutua. Yksin tai yhdessä muiden lasten kanssa lapsi uppoutuu kuvakirjaan leikinomaisesti. Lukutaidoton lapsi ei leiki lukevansa vaan leikkii lukiessaan. In my pro gradu thesis I ask what do reading hours and picture books mean to children in
their everyday life and from their point of view. Does a picture book have a meaning to a
child, for example a possibility to esthetic or in other way psychologically meaningful
experience? I try to captivate the meaning of a picture book to a child as comprehensively
as possible and to approach the subject with an open mind. For this purpose I filmed
during two days seven reading hours of two to three 3-6 year olds children. Four of the
seven reading hours were spent with Sven Nordqvists picture book Hurja hassu siskoni
(2008). In some of the reading hours the reader was a child, in others an adult, in some
child read alone or with other children, in some a child talked about a book with an adult.
The reading hours were filmed at home and the children were siblings.
I analyze the video material from a phenomenological point of view to search what it is in reading hours and from phenomenographic point of view to search what it is in the book which shoots out – that is, what has a personal meaning for the child. I analyze the meanings for example from non-verbal behavior. This research derives from childist criticism and therefore aims to valuate child's own experience. I interviewed the children only a little because I focused on non-analyzed experience. I view children's point of view to picture books against semiotic picture book studies and against traditional learning focused picture reception research.
It appears that the leisured presence and physical closeness of an adult were of special
meaning for a child during reading hours. Also it was important for a child to be heard and
seen. A picture book effects on development of the interaction but it has also other effects
on a child’s experience. Humor, the plot of the book and the opportunity to identify
oneself with someone in the book or with the actions represented in the book were
important for children. Likely because of the lack of a plot in Hurja hassu siskoni, the book
didn’t became a meaningful book for the children. A book can be of a psychological
meaning for a child in many ways, some of which adults haven’t thought about beforehand.
When the reader is an adult is appears the reading hour esthetically to children as an play acted by the adult reader. When reading alone or with other children a child approach the book esthetically through play. An illiterate child doesn't play to read, she plays when she reads.
lapselle hänen arjessaan ja lapsen näkökulmasta. Merkitseekö kuvakirja lapselle esimerkiksi esteettistä tai muuten psykologisesti tärkeää elämystä? Pyrin hahmottamaan kuvakirjan merkitystä lapselle mahdollisimman kattavasti ja mahdollisimman avoimin mielin. Kuvasin kahtena päivänä kahden, välillä kolmen, 3-6 – vuotiaan lapsen seitsemää kuvakirjanlukuhetkeä. Näistä neljä olivat kohtaamista Sven Nordqvistin kuvakirjan Hurjan hassun siskoni (2008) kanssa. Kuvakirjanlukuhetket olivat vaihtelevia. Osassa lukija oli lapsi, osassa aikuinen, osassa lapsi luki yksin tai toisen lapsen kanssa, osassa lapsi jutteli kirjasta
aikuisen kanssa. Lukuhetket kuvattiin kotona ja lapset olivat sisaruksia.
Tutkin videoaineistosta fenomenologisesta näkökulmasta, mikä kuvakirjanlukuhetkissä ja
fenomenografisesta näkökulmasta, mikä kuvakirjassa vaikutti olevan se, mikä pistää, eli mikä lapselle vaikuttaa olevan henkilökohtaisesti merkityksellistä. Analysoin merkitysten ilmenemistä muun muassa non-verbaalisen kommunikoinnin perusteella. Tutkimukseni pyrkii lapsistisen tutkimusperinteen mukaisesti arvostamaan lapsen omaa kokemusta. Haastattelin lapsia melko vähän, sillä tavoitteenani oli tarkastella ei-analysoitua kokemusta.
Tarkastelen lapsen näkökulmaa kuvakirjoihin semioottishenkistä kuvakirjatutkimusta ja
oppimista arvostavaa perinteistä reseptiotutkimusta vasten.
Vaikuttaa siltä, että aikuisen kiireetön läsnäolo ja fyysinen läheisyys ovat lapselle
kuvakirjanlukuhetkissä erityisen merkittäviä. Myös kuulluksi ja nähdyksi tuleminen oli
lapselle tärkeä. Kuvakirja vaikuttaa siihen, millaiseksi vuorovaikutus muodostuu. Kuvakirja
vaikuttaa lapsen kokemukseen kuitenkin myös muuten. Lapsille vaikuttaisi olevan tärkeää
kirjan humoristisuus ja juonellinen mukaansatempaavuus sekä mahdollisuus
samastumiseen. Juonen puuttuminen oli todennäköisesti merkittävin syy siihen, ettei Hurja hassu siskoni tullut lapsille tärkeäksi. Kirja voi olla lapselle psykologisesti merkittävä monella tapaa, sitenkin kuin aikuinen ei sitä olisi etukäteen ajatellut. Aikuisen kanssa kuvakirjanlukuhetki merkitsee lapselle esteettisesti aikuisen esittämää näytelmää, johon hän saa yhdessä aikuisen kanssa uppoutua. Yksin tai yhdessä muiden lasten kanssa lapsi uppoutuu kuvakirjaan leikinomaisesti. Lukutaidoton lapsi ei leiki lukevansa vaan leikkii lukiessaan.
their everyday life and from their point of view. Does a picture book have a meaning to a
child, for example a possibility to esthetic or in other way psychologically meaningful
experience? I try to captivate the meaning of a picture book to a child as comprehensively
as possible and to approach the subject with an open mind. For this purpose I filmed
during two days seven reading hours of two to three 3-6 year olds children. Four of the
seven reading hours were spent with Sven Nordqvists picture book Hurja hassu siskoni
(2008). In some of the reading hours the reader was a child, in others an adult, in some
child read alone or with other children, in some a child talked about a book with an adult.
The reading hours were filmed at home and the children were siblings.
I analyze the video material from a phenomenological point of view to search what it is in reading hours and from phenomenographic point of view to search what it is in the book which shoots out – that is, what has a personal meaning for the child. I analyze the meanings for example from non-verbal behavior. This research derives from childist criticism and therefore aims to valuate child's own experience. I interviewed the children only a little because I focused on non-analyzed experience. I view children's point of view to picture books against semiotic picture book studies and against traditional learning focused picture reception research.
It appears that the leisured presence and physical closeness of an adult were of special
meaning for a child during reading hours. Also it was important for a child to be heard and
seen. A picture book effects on development of the interaction but it has also other effects
on a child’s experience. Humor, the plot of the book and the opportunity to identify
oneself with someone in the book or with the actions represented in the book were
important for children. Likely because of the lack of a plot in Hurja hassu siskoni, the book
didn’t became a meaningful book for the children. A book can be of a psychological
meaning for a child in many ways, some of which adults haven’t thought about beforehand.
When the reader is an adult is appears the reading hour esthetically to children as an play acted by the adult reader. When reading alone or with other children a child approach the book esthetically through play. An illiterate child doesn't play to read, she plays when she reads.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4568]