Innosta tilaan! -Sosiokulttuurinen innostaminen Itä-Lapin ammattiopiston aula- ja käytävätilan muutosprojektin käynnistämisessä
Alanen, Hanna; Kokkonen, Anu (2011)
There are no files associated with this item.
Alanen, Hanna
Kokkonen, Anu
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sosiokulttuurisen innostamisen ja kuvataidekasvatuksen
mahdollisuuksia muutosprojektin käynnistämisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tukea nuorten
suunnitteluprosessin käynnistymistä tilan muutosprojektissa sosiokulttuurisen innostamisen
näkökulmasta ja kuvataidekasvatuksen keinoilla. Itä-Lapin ammattiopiston aula- ja käytävätilan muutosprojekti on osa laajaa Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanketta. Tutkimuksemme kohderyhmä muodostui Itä-Lapin ammattiopistossa tekniikan ja liikenteen alan ammatillista perustutkintoa opiskelevista nuorista.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka toteutimme toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin kaksi kontaktipäivää kuvataidekasvatuksen ja sosiokulttuurisen innostamisen pohjalta. Tehtävänä oli tuottaa innostavia ja luovia kontaktipäiviä, joissa nuorten oma ääni saadaan kuuluviin ja näkyviin aula- ja käytävätilan suunnittelussa innostamisen ja taiteen avulla. Toimimme tutkimuksessa tutkijoina, kuvataidekasvattajina ja innostajina. Innostajan rooliin kuului herättää, herkistää, motivoida ja vahvistaa sekä tehdä itsensä lopulta tarpeettomaksi. Aineistoa kerättiin kontaktipäivien aikana kyselyillä, opiskelijoiden tuottamilla dokumentaatioilla sekä toimintaa havainnoimalla.Tutkimuksen teoreettisena taustana olivat sosiokulttuurinen innostaminen, tila- ja ympäristökasvatus, yhteisöllinen kuvataidekasvatus ja hyvinvointi.
Muutosprojektin käynnistämisen aikana nuoret huomasivat ympäröivän tilan vaikutuksen omaan itseen, kouluviihtyvyyteen ja sitä kautta hyvinvointiin. Virittäytymisharjoitusten avulla nuoret heräsivät ja motivoituivat pohtimaan omia lähtökohtiaan tähän projektiin. Erilaisten suunnitteluharjoitusten ja yhteistoiminnallisen suunnittelun avulla nuoret tuottivat suunnitelmat aula- ja käytävätilaan toteutettavista elementeistä. Suunnittelun yksi tärkeimmistä lähtökohdista oli nuorten omien ammattitaitojen tunnistaminen, hyödyntäminen ja esille tuominen. Tämän tutkimuksen tuloksiksi määrittyivät keskeiset tekijät nuorten innostamisessa ja innostamisen kehä. Nuorten innostamisessa yksi merkittävä tekijä oli tilan muutosprojektissa lähtökohtien ja toiminnan kiinnittyminen heidän omaan elämismaailmaan. Toinen tärkeä tekijä oli itse tekeminen ja käytännön toteutus. Nuoret kokivat merkitykselliseksi tulevan toteuttamisen, itse tekemisen ja oman kädenjäljen näkymisen valmiissa tilassa. Kolmas keskeinen tekijä nuorten innostamisessa oli kouluviihtyvyyden lisääminen muutosprojektin avulla. Toinen tutkimustulos on innostamisen kehä, joka on tutkimuksen aikana kehittämämme toimintapa. Innostamisen kehässä esitetään innostamisen prosessin kulku, johon kytkeytyy muutosprojekti, kuvataidekasvatus ja innostamisen teoria.
mahdollisuuksia muutosprojektin käynnistämisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tukea nuorten
suunnitteluprosessin käynnistymistä tilan muutosprojektissa sosiokulttuurisen innostamisen
näkökulmasta ja kuvataidekasvatuksen keinoilla. Itä-Lapin ammattiopiston aula- ja käytävätilan muutosprojekti on osa laajaa Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanketta. Tutkimuksemme kohderyhmä muodostui Itä-Lapin ammattiopistossa tekniikan ja liikenteen alan ammatillista perustutkintoa opiskelevista nuorista.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka toteutimme toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin kaksi kontaktipäivää kuvataidekasvatuksen ja sosiokulttuurisen innostamisen pohjalta. Tehtävänä oli tuottaa innostavia ja luovia kontaktipäiviä, joissa nuorten oma ääni saadaan kuuluviin ja näkyviin aula- ja käytävätilan suunnittelussa innostamisen ja taiteen avulla. Toimimme tutkimuksessa tutkijoina, kuvataidekasvattajina ja innostajina. Innostajan rooliin kuului herättää, herkistää, motivoida ja vahvistaa sekä tehdä itsensä lopulta tarpeettomaksi. Aineistoa kerättiin kontaktipäivien aikana kyselyillä, opiskelijoiden tuottamilla dokumentaatioilla sekä toimintaa havainnoimalla.Tutkimuksen teoreettisena taustana olivat sosiokulttuurinen innostaminen, tila- ja ympäristökasvatus, yhteisöllinen kuvataidekasvatus ja hyvinvointi.
Muutosprojektin käynnistämisen aikana nuoret huomasivat ympäröivän tilan vaikutuksen omaan itseen, kouluviihtyvyyteen ja sitä kautta hyvinvointiin. Virittäytymisharjoitusten avulla nuoret heräsivät ja motivoituivat pohtimaan omia lähtökohtiaan tähän projektiin. Erilaisten suunnitteluharjoitusten ja yhteistoiminnallisen suunnittelun avulla nuoret tuottivat suunnitelmat aula- ja käytävätilaan toteutettavista elementeistä. Suunnittelun yksi tärkeimmistä lähtökohdista oli nuorten omien ammattitaitojen tunnistaminen, hyödyntäminen ja esille tuominen. Tämän tutkimuksen tuloksiksi määrittyivät keskeiset tekijät nuorten innostamisessa ja innostamisen kehä. Nuorten innostamisessa yksi merkittävä tekijä oli tilan muutosprojektissa lähtökohtien ja toiminnan kiinnittyminen heidän omaan elämismaailmaan. Toinen tärkeä tekijä oli itse tekeminen ja käytännön toteutus. Nuoret kokivat merkitykselliseksi tulevan toteuttamisen, itse tekemisen ja oman kädenjäljen näkymisen valmiissa tilassa. Kolmas keskeinen tekijä nuorten innostamisessa oli kouluviihtyvyyden lisääminen muutosprojektin avulla. Toinen tutkimustulos on innostamisen kehä, joka on tutkimuksen aikana kehittämämme toimintapa. Innostamisen kehässä esitetään innostamisen prosessin kulku, johon kytkeytyy muutosprojekti, kuvataidekasvatus ja innostamisen teoria.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]