Hahmotelmista Kiirunaksi : ympäristötaideteoksen suunnitteluprosessista näkökulmaa rakennetun ympäristön suunnitteluun
Tyrväinen, Silja (2011)
There are no files associated with this item.
Tyrväinen, Silja
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa toteutettiin tilaajalähtöinen suunnitelma ympäristötaideteoksesta. suunnittelu tapahtui yhteistoiminnallisesti ja suunnitteluprosessissa hyödynnettiin tuotesuunnittelussa käytettyä konseptimuotoilun mallia. Suunnitteluprosessia arvioitiin realistisen evaluaation menetelmällä ja aineistona käytettiin aikaisempia tutkimuksia, kirjallisuutta, tutkijan henkilökohtaista kokemusta sekä dokumenttiaineistoa suunnitteluprosessista.
Tutkielman teoreettinen viitekehys tarkastelee ympäristön estetiikkaa ja asuinympäristön viihtyvyyttä erityisesti matkailukeskuksessa. Tarkastelussa on myös ympäristötaide julkisen tilan taiteena. Lisäksi käsitellään rakennetun ympäristön suunnittelua osallistumisen, vuorovaikutuksen ja taiteen näkökulmista.
Tutkielman tavoitteena on löytää erilaista näkökulmaa kuvataidekasvattajan työhön sekä saada työkaluja osallistumisen ja vuorovaikutuksen edistämiseen yhteistoiminnallisissa taideteosten suunnitteluprosesseissa. Suunnitteluprosessin tavoitteena oli tuottaa paikkaan sopiva, toteuttamiskelpoinen ja asiakasta tyydyttävä suunnitelma ympäristötaideteoksesta.
Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että konseptimuotoilun malli on toimiva tapa tuottaa tilaajalähtöinen suunnitelma yhdessä. Tällä suunnittelumallilla on mahdollista tuottaa runsaasti erilaisa ideoita. Malli lisää vuorovaikutusta suunnittelussa ja se antaa osallistujille mahdollisuuden tuoda omat ideat esille tasavertaisesti. Prosessin aikana huomattiin, että suunnittelumalli ei kuitenkaan tuottanut todellista paikkasidonnaista taidetta. Todellinen paikkasidonnainen taide on sidoksissa paikkaan, sen historiaan ja kulttuuriin. Tutkielmassa emme saaneet muodostettua syvempää suhdetta paikkaan, johon teos suunniteltiin. Ottamalla paikallisia mukaan suunnitteluun, teokseen olisi saatu paikallisuutta.
Kokemus suunnitteluprosessiin osallistumisesta antoi työkaluja kuvataidekasvattajana toimimiseen. Konseptimuotoilun mallia voidaan käyttää erilaisten ryhmien ohjaamisessa. Se on hyvä työväline osallistavissa suunnitteluprojekteissa, koska se lisää vuorovaikutusta. Koulumaailman lisäksi suunnittelumallia voidaan hyödyntää arkkitehtuurikasvatuksessa, koulupihaprojekteissa, erilaisten asuinympäristöjen parantamisprojekteissa. Se on myös toimiva tapa suunnitella omaa asuinympäristöjä. The co-operative environmental art planning process is described in the thesis. During the process it was planned the environmental work of art to a private customer. The process was built on the model of the concept design which is commonly used in the product design. The process was evaluated by the realistic evaluation method. The material is based on the previous researches, the researcher’s personal experiences as well as documentary material.
The theoretical framework of the thesis reviews the meaning of the environmental aesthetics and the comfort of the living environment for human beings particularly in the travel center. The environmental art is reviewed as a art of the public space. In addition it is studied in the thesis how the participation, the interaction and the art are considered in the design of the built environment.
The goal of the thesis is to find a different aspect to work as a art educator and to find out the tools which increase participation and interaction during the process of the co-operative art design. The goal of the practical planning process was to create the appropriate environmental art plan for the customer. As a result it was found in this thesis that, the model of the concept design is workable way to create the plan co-operatively when planning environment art to the private customer. By using this approach it is possible to get a lot of different ideas. The model increases co-operation in the designing and gives an opportunity to the participants to bring out their own ideas equally.
During the process it was found that even co-operation increased it was not enough. The real environmental art is based on the local environment, its history and culture. The deeper relationship to the place, where art work was designed , did not appear during the process because designers did not spent enough time in the place. They never came part of the place. As a conclusion it was found that greater involvement of the local people would have increased locality.
The experiences during the design process gave new tools to the work of the art educator. The model of the concept design can be used in the guiding different groups. It is good tool to use because it increases interaction. Besides using the model in the school, it can be used in the architectural education, schoolyard projects and different living environment improvement projects. It is also useful in the developing peoples` own living environment.
Tutkielman teoreettinen viitekehys tarkastelee ympäristön estetiikkaa ja asuinympäristön viihtyvyyttä erityisesti matkailukeskuksessa. Tarkastelussa on myös ympäristötaide julkisen tilan taiteena. Lisäksi käsitellään rakennetun ympäristön suunnittelua osallistumisen, vuorovaikutuksen ja taiteen näkökulmista.
Tutkielman tavoitteena on löytää erilaista näkökulmaa kuvataidekasvattajan työhön sekä saada työkaluja osallistumisen ja vuorovaikutuksen edistämiseen yhteistoiminnallisissa taideteosten suunnitteluprosesseissa. Suunnitteluprosessin tavoitteena oli tuottaa paikkaan sopiva, toteuttamiskelpoinen ja asiakasta tyydyttävä suunnitelma ympäristötaideteoksesta.
Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että konseptimuotoilun malli on toimiva tapa tuottaa tilaajalähtöinen suunnitelma yhdessä. Tällä suunnittelumallilla on mahdollista tuottaa runsaasti erilaisa ideoita. Malli lisää vuorovaikutusta suunnittelussa ja se antaa osallistujille mahdollisuuden tuoda omat ideat esille tasavertaisesti. Prosessin aikana huomattiin, että suunnittelumalli ei kuitenkaan tuottanut todellista paikkasidonnaista taidetta. Todellinen paikkasidonnainen taide on sidoksissa paikkaan, sen historiaan ja kulttuuriin. Tutkielmassa emme saaneet muodostettua syvempää suhdetta paikkaan, johon teos suunniteltiin. Ottamalla paikallisia mukaan suunnitteluun, teokseen olisi saatu paikallisuutta.
Kokemus suunnitteluprosessiin osallistumisesta antoi työkaluja kuvataidekasvattajana toimimiseen. Konseptimuotoilun mallia voidaan käyttää erilaisten ryhmien ohjaamisessa. Se on hyvä työväline osallistavissa suunnitteluprojekteissa, koska se lisää vuorovaikutusta. Koulumaailman lisäksi suunnittelumallia voidaan hyödyntää arkkitehtuurikasvatuksessa, koulupihaprojekteissa, erilaisten asuinympäristöjen parantamisprojekteissa. Se on myös toimiva tapa suunnitella omaa asuinympäristöjä.
The theoretical framework of the thesis reviews the meaning of the environmental aesthetics and the comfort of the living environment for human beings particularly in the travel center. The environmental art is reviewed as a art of the public space. In addition it is studied in the thesis how the participation, the interaction and the art are considered in the design of the built environment.
The goal of the thesis is to find a different aspect to work as a art educator and to find out the tools which increase participation and interaction during the process of the co-operative art design. The goal of the practical planning process was to create the appropriate environmental art plan for the customer. As a result it was found in this thesis that, the model of the concept design is workable way to create the plan co-operatively when planning environment art to the private customer. By using this approach it is possible to get a lot of different ideas. The model increases co-operation in the designing and gives an opportunity to the participants to bring out their own ideas equally.
During the process it was found that even co-operation increased it was not enough. The real environmental art is based on the local environment, its history and culture. The deeper relationship to the place, where art work was designed , did not appear during the process because designers did not spent enough time in the place. They never came part of the place. As a conclusion it was found that greater involvement of the local people would have increased locality.
The experiences during the design process gave new tools to the work of the art educator. The model of the concept design can be used in the guiding different groups. It is good tool to use because it increases interaction. Besides using the model in the school, it can be used in the architectural education, schoolyard projects and different living environment improvement projects. It is also useful in the developing peoples` own living environment.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4506]