Haluan etsiä, ihmetellä, epäillä ja kyseenalaistaa : taiteellisen tekemisen prosessi taiteilijoiden kertomuksissa
Leppänen-Keränen, Pia; Moilanen, Jaakko (2011)
There are no files associated with this item.
Leppänen-Keränen, Pia
Moilanen, Jaakko
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Our master's thesis study examines the artists stories of artistic process. From art educators point of view the conclusion of the thesis supports the understanding in art education of children, adolescents and adults.
Our study has a hermeneutic methodology based on understanding and interpretation. Frame of reference in our thesis is formed in our pre understanding of holistic human perception, the artistic
process and artistic conception. Pre understanding parses the interpretation of our research. Material for the thesis is artists stories on their artistic processes, which we examine as a narrative. The
structure for our interpretation process is: maker, making and art piece. The main question for our thesis is: What kind is the artistic process?
We interpret the artists' stories and the theory that rises form them. The lifeworld and holisticity of the maker is meaningful part of the artistic process. These guide the author's artistic work and they
appear in the making and in the finished piece. Making is the most important part in the process, and it includes thinking and practical work. Physicality, intuitive, experimental things, to investigate
and find the concepts, are emerge form artists stories. Art piece is determined by the artist's ideas, intentions and the lifeworld, of which the traditions of history of art can be seen as a part. Although
the art piece is important for the artist, most relevant part for the artist is the making. Art piece may be kept as a crystallization of the process, but still the most important value is in the whole process. Pro gradu tutkielmassamme tarkastelemme taiteellisen tekemisen prosessia taiteilijoiden kertomuksissa. Taidekasvattajan näkökulmasta tekemisen prosessien tutkiminen tukee ymmärtämistä ammatillisesti niin lapsille, nuorille kuin aikuisille toteutetussa taideopetuksessa.
Tutkimuksemme on metodologialtaan hermeneuttiseen ymmärtämiseen ja tulkintaan perustuvaa. Työmme viitekehys muodostuu esiymmärryksestämme: holistisesta ihmiskäsityksestä, taiteellisen
tekemisen prosessin jäsentymisestä, sekä taidekäsityksestä. Esiymmärrys jäsentää tutkimuksemme tulkintaa. Aineistona tutkimuksessamme on kuvataiteilijoiden kertomuksia heidän taiteellisen tekemisen prosesseista, joita tarkastelemme narratiiveina. Tulkinnassamme prosessi jäsentyy muodossa tekijä, tekeminen ja teos. Tutkimuksemme pääkysymyksemme on: millainen on
taiteellisen tekemisen prosessi?
Tutkimuksessa tulkitsemme taiteilijoiden kertomuksia ja niiden kautta nousevaa teoriaa. Tekijän oma elämismaailma ja holistisuus ihmisenä ovat merkittävä osa taiteellista prosessiaan. Nämä ohjaavat tekijän taiteellista tekemistä ja tulevat esiin, sekä tekemisessä että valmiissa teoksessa. Tekeminen on prosessin merkittävin vaihe, ja se pitää sisällään ajattelutyön ja konkreettisen työstön. Kehollisuus, intuitiivisuus, asioiden kokeilu, tutkiminen ja löytäminen ovat käsitteitä, jotka nousevat taiteilijoiden kertomuksista. Teosta määrittää taiteilijan ideat, tavoitteet ja
elämismaailma, jonka osana voi nähdä taidehistorian perinteet. Vaikka teos on taitelijalle tärkeä, nousee olennaisemmaksi taiteellinen tekeminen. Teosta voi pitää prosessin kiteytymänä, mutta
tärkein arvo on koko prosessissa.
Our study has a hermeneutic methodology based on understanding and interpretation. Frame of reference in our thesis is formed in our pre understanding of holistic human perception, the artistic
process and artistic conception. Pre understanding parses the interpretation of our research. Material for the thesis is artists stories on their artistic processes, which we examine as a narrative. The
structure for our interpretation process is: maker, making and art piece. The main question for our thesis is: What kind is the artistic process?
We interpret the artists' stories and the theory that rises form them. The lifeworld and holisticity of the maker is meaningful part of the artistic process. These guide the author's artistic work and they
appear in the making and in the finished piece. Making is the most important part in the process, and it includes thinking and practical work. Physicality, intuitive, experimental things, to investigate
and find the concepts, are emerge form artists stories. Art piece is determined by the artist's ideas, intentions and the lifeworld, of which the traditions of history of art can be seen as a part. Although
the art piece is important for the artist, most relevant part for the artist is the making. Art piece may be kept as a crystallization of the process, but still the most important value is in the whole process.
Tutkimuksemme on metodologialtaan hermeneuttiseen ymmärtämiseen ja tulkintaan perustuvaa. Työmme viitekehys muodostuu esiymmärryksestämme: holistisesta ihmiskäsityksestä, taiteellisen
tekemisen prosessin jäsentymisestä, sekä taidekäsityksestä. Esiymmärrys jäsentää tutkimuksemme tulkintaa. Aineistona tutkimuksessamme on kuvataiteilijoiden kertomuksia heidän taiteellisen tekemisen prosesseista, joita tarkastelemme narratiiveina. Tulkinnassamme prosessi jäsentyy muodossa tekijä, tekeminen ja teos. Tutkimuksemme pääkysymyksemme on: millainen on
taiteellisen tekemisen prosessi?
Tutkimuksessa tulkitsemme taiteilijoiden kertomuksia ja niiden kautta nousevaa teoriaa. Tekijän oma elämismaailma ja holistisuus ihmisenä ovat merkittävä osa taiteellista prosessiaan. Nämä ohjaavat tekijän taiteellista tekemistä ja tulevat esiin, sekä tekemisessä että valmiissa teoksessa. Tekeminen on prosessin merkittävin vaihe, ja se pitää sisällään ajattelutyön ja konkreettisen työstön. Kehollisuus, intuitiivisuus, asioiden kokeilu, tutkiminen ja löytäminen ovat käsitteitä, jotka nousevat taiteilijoiden kertomuksista. Teosta määrittää taiteilijan ideat, tavoitteet ja
elämismaailma, jonka osana voi nähdä taidehistorian perinteet. Vaikka teos on taitelijalle tärkeä, nousee olennaisemmaksi taiteellinen tekeminen. Teosta voi pitää prosessin kiteytymänä, mutta
tärkein arvo on koko prosessissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]