5-6 -vuotiaiden lasten ihmisen kuvaaminen ; muovailu- ja piirustusilmaisun vertaileva tutkimus
Hentilä, Leena (2011)
Hentilä, Leena
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110031169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110031169
Tiivistelmä
Lasten kuvallisen ilmaisun tutkimus on perustunut miltei kokonaan kaksiulotteisten kuvien tutkimukselle. Yhdysvaltalainen Claire Golomb on valtavirrasta poiketen tutkinut kuvallista ilmaisua myös kolmiulotteisella materiaalilla. Lasten kuvallisen ilmaisun tutkimuksen pitkään ja kansainväliseen tutkimustraditioon nähden tutkimusta on tehty Suomessa ja suomeksi erittäin vähän.
Tässä tutkielmassa vertailin kahdenkymmenenyhden 5-6-vuotiaan lapsen piirustuksia ja muovailuja ihmisestä, jotka tehtiin pohjoissuomalaisella päiväkodilla. Dokumentoin myös yksilötyönä tapahtuvia työskentelyprosesseja. Lasten kuvien tutkimus on oma erityisalueensa, jossa lopputulosten ja prosessin analyysi limittyvät kiinteästi toisiinsa. Laadullisen tutkimukseni
vertailevaa, teoriasidonnaista sisällönanalyysiani ohjasivat Golombin tutkimukset ja kuvallisen kehityksen teoriat.
Ympäröivän maailman perspektiivinen kuvaaminen kaksiulotteisella pinnalla ei ole itsestään
ilmaantuva kyky, vaan opeteltava taito. Muovailu tarjoaa luontevan vaihtoehdon ympäröivän maailman kolmiulotteiseen kuvaamiseen. Lasten piirtämistä säestävä tarinankerronta paljastaa lasten kuvallisen ilmaisun motiiveja ja ratkaisuja. 5-6-vuotias lapsi on tietoinen kuviensa puutteista, mutta hänellä ei olekaan pakottavaa tarvetta realistiseen ilmaisuun. Lasten ilmaisuun
vaikuttavat toisten lasten kuvat ja ympäröivä visuaalinen maailma.
Tutkimusaineistoni piirustuksissa oli enemmän keskinäistä samankaltaisuutta kuin muovailuissa. Lapset piirsivät päiväkodilla yhdessä useammin kuin muovailivat, ja siten heillä oli enemmän mahdollisuuksia ottaa vaikutteita toisiltaan piirustuksiin. Muovailun aloittaminen oli keskimäärin vaikeampaa kuin piirtämisen aloittaminen. Piirtämisestä tuttua graafista ilmaisua
voidaan siirtää myös muovailuun, jolloin muovailuista tehdään litteitä rakennelmia.
Tässä tutkimuksessa lapset hyödynsivät muovailumateriaalin kolmiulotteista luonnetta keskimäärin enemmän kuin Golombin tutkimuksessa. Aineistossani tytöillä oli enemmän pyrkimystä realistiseen ja täsmälliseen ilmaisuun kuin pojilla. Tytöt kiinnittivät myös enemmän huomiota vaatteiden kuvaamiseen. Leikillistä ja humoristista tarinankerrontaa ilmeni lähinnä pojilla. Tutkielman teon myötä kuvallisen ilmaisun sosiaaliset aspektit nousivat kiinnostavaksi
jatkotutkimuksen aiheeksi. The research of children´s pictorial expression has mainly based on research of twodimensional pictures. North American Claire Golomb has also researched children´s representational development in three-dimensional media. As a comparison to the long and international tradition of research in children´s pictorial expression there is very little research on this area in Finland and in finish.
This study is a comparison of 21 children´s drawings and modellings of human figure which
have been made in the North Finnish day care center. I also documented the individual processes of working. Research of children´s pictures has its own special domain, where the
analysis of the final results and the process are linked up closely. The analysis of this qualitative study was guided by a comparative content analysis based on research of Golomb and on research of the pictorial development.
Perspective representation on flat surface isn´t an ability that just comes out but it is a skill that requires lots of learning. Modelling provides an alternative, natural way to represent three-dimensional scenes. Storytelling that is accompanying drawing reveals motives and solutions on children's pictorial expression. 5-6-year-old child is aware of the deficiencies on her drawings, but she doesn´t have a need for a realistic expression. Children are influenced
by the pictures of other children and the surrounding visual world.
There were more similarities in studied drawings than modellings. At day care center children drew together more than modeled and thus they had more opportunities to take inspiration from each other in drawings. Modelling was more difficult to start on average than drawing. The familiar graphical language can be also transferred to modeling when the modeling constructs of flat surfaces. In this study, the children took advantage of three-dimensional nature of the modelling media on average more than in study of Golomb. In this study girls had more desire for realistic and accurate expression than boys. The girls also drew more attention to
describing clothes. Playful and humorous storytelling occurred mostly among boys. Through this study social aspects of pictorial expression rose for an interesting topic for further research.
Tässä tutkielmassa vertailin kahdenkymmenenyhden 5-6-vuotiaan lapsen piirustuksia ja muovailuja ihmisestä, jotka tehtiin pohjoissuomalaisella päiväkodilla. Dokumentoin myös yksilötyönä tapahtuvia työskentelyprosesseja. Lasten kuvien tutkimus on oma erityisalueensa, jossa lopputulosten ja prosessin analyysi limittyvät kiinteästi toisiinsa. Laadullisen tutkimukseni
vertailevaa, teoriasidonnaista sisällönanalyysiani ohjasivat Golombin tutkimukset ja kuvallisen kehityksen teoriat.
Ympäröivän maailman perspektiivinen kuvaaminen kaksiulotteisella pinnalla ei ole itsestään
ilmaantuva kyky, vaan opeteltava taito. Muovailu tarjoaa luontevan vaihtoehdon ympäröivän maailman kolmiulotteiseen kuvaamiseen. Lasten piirtämistä säestävä tarinankerronta paljastaa lasten kuvallisen ilmaisun motiiveja ja ratkaisuja. 5-6-vuotias lapsi on tietoinen kuviensa puutteista, mutta hänellä ei olekaan pakottavaa tarvetta realistiseen ilmaisuun. Lasten ilmaisuun
vaikuttavat toisten lasten kuvat ja ympäröivä visuaalinen maailma.
Tutkimusaineistoni piirustuksissa oli enemmän keskinäistä samankaltaisuutta kuin muovailuissa. Lapset piirsivät päiväkodilla yhdessä useammin kuin muovailivat, ja siten heillä oli enemmän mahdollisuuksia ottaa vaikutteita toisiltaan piirustuksiin. Muovailun aloittaminen oli keskimäärin vaikeampaa kuin piirtämisen aloittaminen. Piirtämisestä tuttua graafista ilmaisua
voidaan siirtää myös muovailuun, jolloin muovailuista tehdään litteitä rakennelmia.
Tässä tutkimuksessa lapset hyödynsivät muovailumateriaalin kolmiulotteista luonnetta keskimäärin enemmän kuin Golombin tutkimuksessa. Aineistossani tytöillä oli enemmän pyrkimystä realistiseen ja täsmälliseen ilmaisuun kuin pojilla. Tytöt kiinnittivät myös enemmän huomiota vaatteiden kuvaamiseen. Leikillistä ja humoristista tarinankerrontaa ilmeni lähinnä pojilla. Tutkielman teon myötä kuvallisen ilmaisun sosiaaliset aspektit nousivat kiinnostavaksi
jatkotutkimuksen aiheeksi.
This study is a comparison of 21 children´s drawings and modellings of human figure which
have been made in the North Finnish day care center. I also documented the individual processes of working. Research of children´s pictures has its own special domain, where the
analysis of the final results and the process are linked up closely. The analysis of this qualitative study was guided by a comparative content analysis based on research of Golomb and on research of the pictorial development.
Perspective representation on flat surface isn´t an ability that just comes out but it is a skill that requires lots of learning. Modelling provides an alternative, natural way to represent three-dimensional scenes. Storytelling that is accompanying drawing reveals motives and solutions on children's pictorial expression. 5-6-year-old child is aware of the deficiencies on her drawings, but she doesn´t have a need for a realistic expression. Children are influenced
by the pictures of other children and the surrounding visual world.
There were more similarities in studied drawings than modellings. At day care center children drew together more than modeled and thus they had more opportunities to take inspiration from each other in drawings. Modelling was more difficult to start on average than drawing. The familiar graphical language can be also transferred to modeling when the modeling constructs of flat surfaces. In this study, the children took advantage of three-dimensional nature of the modelling media on average more than in study of Golomb. In this study girls had more desire for realistic and accurate expression than boys. The girls also drew more attention to
describing clothes. Playful and humorous storytelling occurred mostly among boys. Through this study social aspects of pictorial expression rose for an interesting topic for further research.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]