Elämänvoima : narratiivisia mielikuvia taidetekstiilistä
Remes, Päivi (2010)
There are no files associated with this item.
Remes, Päivi
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
On olemassa sanojen mielikuvia ja käsien mielikuvia. Tekstiilitaiteen kulttuuri sisältää paljon käsien mielikuvia, käsituntumaa. Kädet tarttuvat, tuntevat, vetävät lähelle, työntävät pois, liikkuvat ja kertovat tarinoita. Pro gradu -tutkielma pohtii, millaisia narratiivisia mielikuvia taidetekstiili herättää.
Lähtökohtana olivat viisi huovutettua jättityynyä, joista 16 teatterinalan harrastajaa kirjoittivat aineistona toimineet sadut. Satujen avulla saatiin kirjoittajien alitajuisia mielikuvia esille, joita olisi ollut vaikea ilmaista esimerkiksi puhuttuna. Sadut analysoitiin kolmiosaista visuaalista analyysia soveltaen. Jotta saduista nousseet tutkijan subjektiiviset sekä keholliset mielikuvat saatiin tarkasteluun mukaan, huovutettiin jokaisesta sadusta huopakuva. Nämä kuvat yhdistettiin toisiinsa säilykepurkin kannen palasilla. Näin syntyi seinätekstiili Elämänvoima. Myös yksittäiset huopakuvat sekä koko seinätekstiili analysoitiin komiosaista visuaalista analyysiä soveltaen.
Suurin osa saduista on saanut ideansa tyynyjen kuva-aiheesta, mikä tukee väittämää visuaalisen mielikuvan ensisijaisuudesta. Muutamassa sadussa tyynyn muoto tai materiaali ovat toimineet mielikuvien herättäjänä. Jokaisesta sadusta kuuluu kirjoittajan oma kokemusmaailma, mutta kuusi teemaa esiintyvät lähes jokaisessa tarinassa. Teemoja ovat yhteisöön kuuluminen, muutos, liike, seuraukset , lepo sekä luonto.
Taidetekstiilistä syntyneet mielikuvat kertovat kokijansa kokemusmaailmasta, mutta myös kulttuurista, mikä häntä ympäröi. Sanalliset mielikuvat hallitsevat niin sosiaalisesti kuin poliittisestikin. Huovutuksen avulla vaikeasti ilmaistavat kädelliset mielikuvat on muunnettu sanallisiksi ja siten saatettu ne osaksi akateemista keskustelua. Tarinoiden ja mielikuvien avulla on mahdollista saada ymmärrystä taidetekstiilin ainutlaatuisuudesta.
Lähtökohtana olivat viisi huovutettua jättityynyä, joista 16 teatterinalan harrastajaa kirjoittivat aineistona toimineet sadut. Satujen avulla saatiin kirjoittajien alitajuisia mielikuvia esille, joita olisi ollut vaikea ilmaista esimerkiksi puhuttuna. Sadut analysoitiin kolmiosaista visuaalista analyysia soveltaen. Jotta saduista nousseet tutkijan subjektiiviset sekä keholliset mielikuvat saatiin tarkasteluun mukaan, huovutettiin jokaisesta sadusta huopakuva. Nämä kuvat yhdistettiin toisiinsa säilykepurkin kannen palasilla. Näin syntyi seinätekstiili Elämänvoima. Myös yksittäiset huopakuvat sekä koko seinätekstiili analysoitiin komiosaista visuaalista analyysiä soveltaen.
Suurin osa saduista on saanut ideansa tyynyjen kuva-aiheesta, mikä tukee väittämää visuaalisen mielikuvan ensisijaisuudesta. Muutamassa sadussa tyynyn muoto tai materiaali ovat toimineet mielikuvien herättäjänä. Jokaisesta sadusta kuuluu kirjoittajan oma kokemusmaailma, mutta kuusi teemaa esiintyvät lähes jokaisessa tarinassa. Teemoja ovat yhteisöön kuuluminen, muutos, liike, seuraukset , lepo sekä luonto.
Taidetekstiilistä syntyneet mielikuvat kertovat kokijansa kokemusmaailmasta, mutta myös kulttuurista, mikä häntä ympäröi. Sanalliset mielikuvat hallitsevat niin sosiaalisesti kuin poliittisestikin. Huovutuksen avulla vaikeasti ilmaistavat kädelliset mielikuvat on muunnettu sanallisiksi ja siten saatettu ne osaksi akateemista keskustelua. Tarinoiden ja mielikuvien avulla on mahdollista saada ymmärrystä taidetekstiilin ainutlaatuisuudesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]