Pohjoinen puku : esiintymisasu kansantanssiteatteri Rimpparemmille
Arola, Teija (2010)
There are no files associated with this item.
Arola, Teija
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessani perehdyn Pohjois-Suomen kansan- ja kansallispukuihin sekä kansantanssiteatterin esiintymispukuun monimenetelmällisesti teoreettisella tasolla sekä omaan kokemusperäiseen tietooni nojaten. Esittelen työssä Pohjois-Suomen kansan- ja kansallispukujen ulkonäöllisiä piirteitä. Tutkimukseeni olen rajannut Peräpohjolan, Pohjois-Pohjanmaan sekä Kainuun kansallispuvut. Esiintymisasun eli tanssijoiden työvaatteen funktionaalisia vaatimuksia selvitän haastattelemalla tanssijoita ja havainnoimalla tanssiteatteria. Esiintymisasua ja sen ominaisuuksia lähestyn ensisijaisesti pukusuunnittelijan ja pohjoisen perinteen näkökulmasta. Esiintymisasun määrittämisessä olen käyttänyt Lambin ja Kallalin (1992) muodostamaa FEA-mallia, jonka sovellukseen olen lisännyt pohjoiseen pukuun vaikuttavia seikkoja toiminnallisuuden, esteettisyyden ja ilmaisevuuden otsakkeiden alle. Pro gradu - tutkielmani on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto koostuu kirjallisuudesta saadusta tiedosta,
tanssiteatterin havainnoinnista sekä Rimpparemmin tanssijoiden ryhmähaastattelusta. Harjoituksissa ja esityksissä tehdyistä muistiinpanoista, piirroksista ja kuvallisesta dokumentoinnista. Haastatellen tehty käyttäjätutkimus antaa uutta tietoa tanssiessa käytettävän puvun eli tanssijoiden työvaatteen käytettävyydestä sekä esiintymisasun ulkonäöllisistä seikoista. Tutkimuksesta käy ilmi, että Pohjois-Suomessa käytetyissä kansanpuvuissa ei ole suuria
eroavaisuuksia ja vaikutteita on tullut Peräpohjolaan Ruotsista, Pohjois-Pohjanmaalle Länsi- Suomesta ja Kainuuseen Savosta. Lisäksi Pohjois-Suomessa liikkuneet idästä tulleet laukkukauppiaat toivat mukanaan vaikutteita. Pohjoisen perinteen ja haastattelujen sekä havainnoinnin pohjalta olen suunnitellut kansantanssiteatteri Rimpparemmille esiintymisasun käytettäväksi eri produktioissa. Esiintymisasu koostuu useista eri osista, joita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen erilaisina pukuvariaatioina. Pohjoisen puvun pukusuunnitelmassa olen huomioinut esiintymisasun käytettävyyteen liittyviä seikkoja kuten vaatteiden leveyksiä ja pituuksia. Myös tutkimuksessa esille tullut pohjoinen ja suomalainen värimaailma sekä pohjoinen perinne ovat pukusuunnitelmassani näkyvissä.
tanssiteatterin havainnoinnista sekä Rimpparemmin tanssijoiden ryhmähaastattelusta. Harjoituksissa ja esityksissä tehdyistä muistiinpanoista, piirroksista ja kuvallisesta dokumentoinnista. Haastatellen tehty käyttäjätutkimus antaa uutta tietoa tanssiessa käytettävän puvun eli tanssijoiden työvaatteen käytettävyydestä sekä esiintymisasun ulkonäöllisistä seikoista. Tutkimuksesta käy ilmi, että Pohjois-Suomessa käytetyissä kansanpuvuissa ei ole suuria
eroavaisuuksia ja vaikutteita on tullut Peräpohjolaan Ruotsista, Pohjois-Pohjanmaalle Länsi- Suomesta ja Kainuuseen Savosta. Lisäksi Pohjois-Suomessa liikkuneet idästä tulleet laukkukauppiaat toivat mukanaan vaikutteita. Pohjoisen perinteen ja haastattelujen sekä havainnoinnin pohjalta olen suunnitellut kansantanssiteatteri Rimpparemmille esiintymisasun käytettäväksi eri produktioissa. Esiintymisasu koostuu useista eri osista, joita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen erilaisina pukuvariaatioina. Pohjoisen puvun pukusuunnitelmassa olen huomioinut esiintymisasun käytettävyyteen liittyviä seikkoja kuten vaatteiden leveyksiä ja pituuksia. Myös tutkimuksessa esille tullut pohjoinen ja suomalainen värimaailma sekä pohjoinen perinne ovat pukusuunnitelmassani näkyvissä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4449]