Pukeutumisneuvonta vaatetusalan peruskoulutuksen kehittämisessä ; ilmiön tarkastelu kyselytutkimuksen aineistossa
Waltari, Moona (2011)
There are no files associated with this item.
Waltari, Moona
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään miten vaatetusalalla ilmenevää pukeutumisneuvonta ilmiönä
näkyy vaatetusalan perustutkinnon kehittämisen aineistossa. Tutkimuksen tavoitteena
on tunnistaa pukeutumisneuvonta havainnoimalla ja päättelemällä sekä kirjallisuuteen
nojautuen ja tarkastella kuinka tunnistetut ulottuvuudet näkyvät koulutuksen
kehittämisen aineistossa.
Tutkimusotteeni on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytin kahta
kyselyaineistoa, vuoden 2007 vaatetusalan koulutuksenkehittämisen valmista aineistoa
sekä toteuttamaani vastaavaa kyselyä. Tutkimuskysymysten kautta tarkastelin
pukeutumisneuvonnan ilmenemistä aineistoissa.
Tutkimuksen mukaan pukeutumisneuvonta on vaatetusalan toimintaa, joka toteuttaa
asiantuntijuutta yksilöllisyyttä, elämyksellisyyttä, kulttuurillisuutta sekä yhteistä arvotuotantoa ilmentäen. Pukeutumisneuvonta seuraa muodin kulloistakin
muotoihannetta ja on osa vaatetusalan institutionaalista toimialaa, joka hyödyntää
vaatemuodin ilmiöitä ja ilmaisumahdollisuuksia asiakkaiden kautta.
Tutkimuksen perusteella pukeutumisneuvonta näkyy vaatetusalan koulutuksen kehittämisen aineistossa muun muassa luontevan asiakaspalvelun ja asiakaslähtöisen
palvelukulttuurin sekä elämyksellisyyden ulottuvuuksina. Tästä voi päätellä että
vaatetusalan ammatillinen peruskoulutus vastaa työelämän haasteisiin keräämällä tietoa
työelämän tarpeista ja ilmiöstä. Pukeutumisneuvonta on esimerkki aikamme arvo- ja tarverakenteista ja se kertoo vaatemuodin tavoin arvoista ja käytännöistä joita
arvostamme. This research clarifies how clothing advice occurring as a phenomenon in the clothing trade can be seen in the material handling the development of the basic degree of clothing design. The goal of this research is to recognize clothing advice by observing and deducing as well as by relying on literature and to examine how the recognized dimensions can be seen in the material that handles the development of the education.
My research approach is a qualitative research. As research material I used two questionnaire materials; a finished material that handles the development of the education of clothing design from 2007 as well as a corresponding enquiry I carried out. Through the research questions I examined how clothing advice became apparent in the material.
According to the research, clothing advice is an activity which expresses expertise, individualism, experiences, culturality as well as common value production. Clothing advice realizes the ideals of fashion at the time in question and is a part of the institutional of the clothing trade that utilizes the manifestation of clothing fashion.
On the basis of the research, clothing advice can be seen in the material that handles the development of the education of clothing design as, for instance, dimensions of natural customer service and customer-oriented service culture as well as experiences. From this it can be deduced that the vocational basic education of clothing design responds to the challenges of the working life by collecting information of the needs and phenomena of the working life. Clothing advice is an example of the value and need structures of our time and, like clothing fashion, it tells of the values in our culture that we appreciate.
näkyy vaatetusalan perustutkinnon kehittämisen aineistossa. Tutkimuksen tavoitteena
on tunnistaa pukeutumisneuvonta havainnoimalla ja päättelemällä sekä kirjallisuuteen
nojautuen ja tarkastella kuinka tunnistetut ulottuvuudet näkyvät koulutuksen
kehittämisen aineistossa.
Tutkimusotteeni on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytin kahta
kyselyaineistoa, vuoden 2007 vaatetusalan koulutuksenkehittämisen valmista aineistoa
sekä toteuttamaani vastaavaa kyselyä. Tutkimuskysymysten kautta tarkastelin
pukeutumisneuvonnan ilmenemistä aineistoissa.
Tutkimuksen mukaan pukeutumisneuvonta on vaatetusalan toimintaa, joka toteuttaa
asiantuntijuutta yksilöllisyyttä, elämyksellisyyttä, kulttuurillisuutta sekä yhteistä arvotuotantoa ilmentäen. Pukeutumisneuvonta seuraa muodin kulloistakin
muotoihannetta ja on osa vaatetusalan institutionaalista toimialaa, joka hyödyntää
vaatemuodin ilmiöitä ja ilmaisumahdollisuuksia asiakkaiden kautta.
Tutkimuksen perusteella pukeutumisneuvonta näkyy vaatetusalan koulutuksen kehittämisen aineistossa muun muassa luontevan asiakaspalvelun ja asiakaslähtöisen
palvelukulttuurin sekä elämyksellisyyden ulottuvuuksina. Tästä voi päätellä että
vaatetusalan ammatillinen peruskoulutus vastaa työelämän haasteisiin keräämällä tietoa
työelämän tarpeista ja ilmiöstä. Pukeutumisneuvonta on esimerkki aikamme arvo- ja tarverakenteista ja se kertoo vaatemuodin tavoin arvoista ja käytännöistä joita
arvostamme.
My research approach is a qualitative research. As research material I used two questionnaire materials; a finished material that handles the development of the education of clothing design from 2007 as well as a corresponding enquiry I carried out. Through the research questions I examined how clothing advice became apparent in the material.
According to the research, clothing advice is an activity which expresses expertise, individualism, experiences, culturality as well as common value production. Clothing advice realizes the ideals of fashion at the time in question and is a part of the institutional of the clothing trade that utilizes the manifestation of clothing fashion.
On the basis of the research, clothing advice can be seen in the material that handles the development of the education of clothing design as, for instance, dimensions of natural customer service and customer-oriented service culture as well as experiences. From this it can be deduced that the vocational basic education of clothing design responds to the challenges of the working life by collecting information of the needs and phenomena of the working life. Clothing advice is an example of the value and need structures of our time and, like clothing fashion, it tells of the values in our culture that we appreciate.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]