Goottityyli : merkityksiä pukeutumiskuvissa
Voltti, Sirkku (2008)
There are no files associated with this item.
Voltti, Sirkku
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkin työssäni, kuinka pukeutuminen toimii viestinnän välineenä, sekä millaisia merkityksiä sen kautta vÃäittyy. Pukeutumisen kautta luomme itsestämme kuvan muiden nähtäväksi. Pukeutumiseen liittyy tietoisia ja tiedostamattomia valintoja. Työni perustuu Minna Uotilan hahmottamaan pukeutumiskuvien tutkimukseen. Pukeutumiskuvaus tutkii pukeutumista pukeutumiskuvan tekijän ja kuvan vastaanottajan välisessä dialogissa. Pukeutumiskuva on vaatetuksen antama elämys ja kokemus.
Tutkimuksen aihealue on rajattu näyttävään goottityyliin, joka herättää paljon ajatuksia. Tutkimusotteeni on hermeneuttis-fenomenologinen ja näkökulmani pukeutumiskuvallinen. Tavoitteena on ymmärtää ja tulkita goottityyliin liittyviä merkityksenantoja. Goottityylin ilmentymiä henkilöiden pukeutumiskuvissa tarkastellaan kutakin omana taideteoksenaan. Työ liittyy vaatetusfilosofian kenttään, jossa tarkastelen pukeutumiskuvia kulttuurinilmiönä.
Tutkimuksen aineistoa ovat goottityylisille henkilöille tehdyt kyselyt ja heiltä saadut valokuvat. Goottityylisiä pukeutumiskuvia tarkasteltiin kuva-analyysin kautta kahdessa ryhmähaastattelussa. Ryhmät etsivät kuvista goottityylin piirteitä ja symboliikkaa. Analyysimallin olen muotoillut Minna Uotilan lähestymistapaan sekä Marketta Luutosen olemusanalyysiin perustuen, jotka molemmat pohjautuvat Charles Sanders Peircen semioottiseen merkkiteoriaan. Tutkimukseni sivuaa myös semiotiikkaa ja vaatetuksen sosiaalipsykologiaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ihmiset tiedostavat tekevänsä päätelmiä toisesta pukeutumisen perusteella. Tutkimukseen osallistuneet henkilött olivat sitä mieltä, ettei pukeutumiskuvan perusteella voi tehdä tulkintoja muusta, kuin henkilön esteettisistä mieltymyksistä. Merkitykset pukeutumiskuvissa ovat aina tulkinnanvaraisia. Alakulttuuria tunteva voi löytää goottityylistä enemmän merkityssisältöä kuin tyyliä tuntematon. Goottityylissä tärkeintä on yksilön näkemys. Goottityylin sisällä voi toteuttaa omia fantasioitaan ja osoittaa pukeutumisellaan, että oma ajattelutapa eroaa valtavirran näkemyksisä.
In my work I study how the clothing is used as a form of communication. Through the clothing we create an image of ourselves for the others to see. Clothing includes conscious and unconscious decisions. My work is based on Minna Uotila’s research method about the images of the clothing. The image of the clothing is an experience that takes place in the dialog between the author of the image and the receiver of the image. The study is about what kind of images and meanings our clothing conveys.
The study concentrates on the gothic style because clothing itself is very wide phenomena. Gothic style is theatrical and raises a lot of thoughts. My method is hermeneutic-phenomenological and the perspective is images of the clothing. The goal is to understand and interpret the meanings of the clothing and appearance in the gothic style. The study is connected on the philosophy of the clothing and the images of the clothing are studied as cultural phenomena.
Research material is collected through questionnaires and group interviews. Two groups discuss about the photographs and the symbolic meanings on the images. The analysis is based on the Minna Uotila’s and Marketta Luutonen’s models which both inherit from the Charles Sanders Peirce’s theory of semiotics. The social psychology of clothing is involved in the study.
In the research it was demonstrated that people do understand that they make conclusions through the other person’s clothing. The informants agree that through the image of the clothing one should not make conclusions about another. The meanings in the images may differ because of the interpretations. The meanings of the style are more obvious for the ones involved with the goth scene. In the gothic style the individualism is highly valued and through the style one can fulfill oneself. Gothic style allows the imaginary clothing and bringing about the fantasies. Also one can show that his/her viewpoints differ from the mainstream
Tutkimuksen aihealue on rajattu näyttävään goottityyliin, joka herättää paljon ajatuksia. Tutkimusotteeni on hermeneuttis-fenomenologinen ja näkökulmani pukeutumiskuvallinen. Tavoitteena on ymmärtää ja tulkita goottityyliin liittyviä merkityksenantoja. Goottityylin ilmentymiä henkilöiden pukeutumiskuvissa tarkastellaan kutakin omana taideteoksenaan. Työ liittyy vaatetusfilosofian kenttään, jossa tarkastelen pukeutumiskuvia kulttuurinilmiönä.
Tutkimuksen aineistoa ovat goottityylisille henkilöille tehdyt kyselyt ja heiltä saadut valokuvat. Goottityylisiä pukeutumiskuvia tarkasteltiin kuva-analyysin kautta kahdessa ryhmähaastattelussa. Ryhmät etsivät kuvista goottityylin piirteitä ja symboliikkaa. Analyysimallin olen muotoillut Minna Uotilan lähestymistapaan sekä Marketta Luutosen olemusanalyysiin perustuen, jotka molemmat pohjautuvat Charles Sanders Peircen semioottiseen merkkiteoriaan. Tutkimukseni sivuaa myös semiotiikkaa ja vaatetuksen sosiaalipsykologiaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ihmiset tiedostavat tekevänsä päätelmiä toisesta pukeutumisen perusteella. Tutkimukseen osallistuneet henkilött olivat sitä mieltä, ettei pukeutumiskuvan perusteella voi tehdä tulkintoja muusta, kuin henkilön esteettisistä mieltymyksistä. Merkitykset pukeutumiskuvissa ovat aina tulkinnanvaraisia. Alakulttuuria tunteva voi löytää goottityylistä enemmän merkityssisältöä kuin tyyliä tuntematon. Goottityylissä tärkeintä on yksilön näkemys. Goottityylin sisällä voi toteuttaa omia fantasioitaan ja osoittaa pukeutumisellaan, että oma ajattelutapa eroaa valtavirran näkemyksisä.
In my work I study how the clothing is used as a form of communication. Through the clothing we create an image of ourselves for the others to see. Clothing includes conscious and unconscious decisions. My work is based on Minna Uotila’s research method about the images of the clothing. The image of the clothing is an experience that takes place in the dialog between the author of the image and the receiver of the image. The study is about what kind of images and meanings our clothing conveys.
The study concentrates on the gothic style because clothing itself is very wide phenomena. Gothic style is theatrical and raises a lot of thoughts. My method is hermeneutic-phenomenological and the perspective is images of the clothing. The goal is to understand and interpret the meanings of the clothing and appearance in the gothic style. The study is connected on the philosophy of the clothing and the images of the clothing are studied as cultural phenomena.
Research material is collected through questionnaires and group interviews. Two groups discuss about the photographs and the symbolic meanings on the images. The analysis is based on the Minna Uotila’s and Marketta Luutonen’s models which both inherit from the Charles Sanders Peirce’s theory of semiotics. The social psychology of clothing is involved in the study.
In the research it was demonstrated that people do understand that they make conclusions through the other person’s clothing. The informants agree that through the image of the clothing one should not make conclusions about another. The meanings in the images may differ because of the interpretations. The meanings of the style are more obvious for the ones involved with the goth scene. In the gothic style the individualism is highly valued and through the style one can fulfill oneself. Gothic style allows the imaginary clothing and bringing about the fantasies. Also one can show that his/her viewpoints differ from the mainstream
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]