Näyttämön totta : kierrätys näyttämöpuvustuksessa
Sotti, Marianne (2009)
There are no files associated with this item.
Sotti, Marianne
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen pukusuunnittelua ja näyttämöpukuja kierrätyksen ja ympäristömyötäisyyden näkökulmasta. Selvitän näkyykö kierrättäminen näyttämöpuvuissa, pukujen suunnittelussa ja valmistuksessa sekä millaiset ovat kierrätysmateriaalien hyödyntämisen mahdollisuudet näyttämöpuvustuksissa. Tutkin myös sitä, kuinka pukusuunnittelijat suhtautuvat kierrätykseen ja millaisena kierrätyksen käyttömahdollisuudet nähdään tulevaisuudessa. Tarkastelen, miten roolien ilmiasun eli näyttämöpuvun rakentamiseen hyödynnetään kierrätysmateriaaleja ja käytetään erilaisia käsityöllisiä kierrätysmenetelmiä. Valotan samalla pukusuunnittelijan työn luonnetta ja näyttämöpuvun vaatimuksia.
Tutkimus on laadullista ja käytännönläheistä tapaus- ja toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto koostuu kirjallisuudesta saadusta tiedosta, käytännön työn kautta saaduista kokemuksista, työympäristön tapahtumien aktiivisesta osallistuvasta havainnoinnista, tärkeänä osana pukusuunnittelijoiden puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, työtapahtumissa tehdyistä kenttämuistiinpanoista ja kuvallisesta dokumentoinnista sekä pukusuunnittelijoiden antamasta kuva-aineistosta. Saavuttamaani tietoa olen tulkinnut aineistolähtöisesti ja teoreettisten viitekehysten, Lambin ja Kallalin FEA-mallin ja Papanekin tuotteen funktiokokonaisuuden, avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kierrättäminen on aina ollut luonnollinen osa teatteria, mutta nykyisin kierrättäminen on tullut tiedostetummaksi ja näkyvämmäksi toiminnaksi. Tekstin sitä vaatiessa kierrätykseen myös tietoisesti pyritään. Suuri tekijä kierrättämisen kannalta ovat resurssit; usein vanhan uudelleenkäyttäminen nopeuttaa ja helpottaa tekemistä sekä säästää rahaa ja työvoimaa. Illuusio ja taiteellinen ilmaisu merkitsevät työn ja kierrättämisen kannalta hyvin avaraa kenttää. Kierrätyksellä on myös suuri merkitys joidenkin suunnittelijoiden arvomaailmassa, jolloin kierrättäminen on isona osana tekemisessä läsnä sekä osana suunnittelijan visuaalisuudentajua ja puvustustyyliä. Ympäristöä ja ekologisuutta koskevat arvot ovat persoonakysymyksiä ja jokaisella suunnittelijalla on oma tapansa työskennellä. Suunnittelu lähtee liikkeelle aina tekstistä. Kuitenkin kierrätys on läsnä lähes jokaisessa puvustuksessa, koska harvoin tehdään puvustus kokonaan aivan uudesta materiaalista. Kierrätyksen uskotaan tulevaisuudessa lisääntyvän ja sen mahdollisuudet nähdään hyvinä In my pro gradu thesis I examine costume design and stage costume's aspects of recycling and environmental issues. I study do recycling show in stage costumes, in designing and manufacturing: I study what kind are the possibilities using recycled materials in stage costumes. I also study costume designers' attitudes about recycling and how do they see it's possibilities in the future. I observe how recycled materials are used in costumes. At the same time I illuminate the nature of costume designers work and the demands of stage costume.
The study is qualitative and practical case and action research. Research material consists of literature, work experience, observation, interviews, notes and graphic illustrations in the work situation and photographs. I have interpret the study material in material-oriented matter, with help of theoretical frames Lamb and Kallal's FEA consumer needs model and Papanek's function complex.
The study shows that recycling has always been natural part of theatre but nowadays recycling has become more acknowledged. Recycling is strived for when the manuscript demands it. Big factor from the point of recycling is the resources; often recycling old materials speeds up and eases the making of costumes. It also saves money and supply of labour. Illusion and artistic expression stands for very open field in the manufacturing and recyclings point of view. Recycling has big meaning in some costumedesigners values. Then recycling is big part of workingprocess and costumedesigners visual thinking and style. The environmental questions are personal and every costumedesigner has his/her own way of working. The designing starts always from the manuscript. Although recycling is present almost in all costumes, rarely they are made merely by using new materials. The costume designers think that recycling is going to increase and its possibilities are considered good.
Tutkimus on laadullista ja käytännönläheistä tapaus- ja toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto koostuu kirjallisuudesta saadusta tiedosta, käytännön työn kautta saaduista kokemuksista, työympäristön tapahtumien aktiivisesta osallistuvasta havainnoinnista, tärkeänä osana pukusuunnittelijoiden puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, työtapahtumissa tehdyistä kenttämuistiinpanoista ja kuvallisesta dokumentoinnista sekä pukusuunnittelijoiden antamasta kuva-aineistosta. Saavuttamaani tietoa olen tulkinnut aineistolähtöisesti ja teoreettisten viitekehysten, Lambin ja Kallalin FEA-mallin ja Papanekin tuotteen funktiokokonaisuuden, avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kierrättäminen on aina ollut luonnollinen osa teatteria, mutta nykyisin kierrättäminen on tullut tiedostetummaksi ja näkyvämmäksi toiminnaksi. Tekstin sitä vaatiessa kierrätykseen myös tietoisesti pyritään. Suuri tekijä kierrättämisen kannalta ovat resurssit; usein vanhan uudelleenkäyttäminen nopeuttaa ja helpottaa tekemistä sekä säästää rahaa ja työvoimaa. Illuusio ja taiteellinen ilmaisu merkitsevät työn ja kierrättämisen kannalta hyvin avaraa kenttää. Kierrätyksellä on myös suuri merkitys joidenkin suunnittelijoiden arvomaailmassa, jolloin kierrättäminen on isona osana tekemisessä läsnä sekä osana suunnittelijan visuaalisuudentajua ja puvustustyyliä. Ympäristöä ja ekologisuutta koskevat arvot ovat persoonakysymyksiä ja jokaisella suunnittelijalla on oma tapansa työskennellä. Suunnittelu lähtee liikkeelle aina tekstistä. Kuitenkin kierrätys on läsnä lähes jokaisessa puvustuksessa, koska harvoin tehdään puvustus kokonaan aivan uudesta materiaalista. Kierrätyksen uskotaan tulevaisuudessa lisääntyvän ja sen mahdollisuudet nähdään hyvinä
The study is qualitative and practical case and action research. Research material consists of literature, work experience, observation, interviews, notes and graphic illustrations in the work situation and photographs. I have interpret the study material in material-oriented matter, with help of theoretical frames Lamb and Kallal's FEA consumer needs model and Papanek's function complex.
The study shows that recycling has always been natural part of theatre but nowadays recycling has become more acknowledged. Recycling is strived for when the manuscript demands it. Big factor from the point of recycling is the resources; often recycling old materials speeds up and eases the making of costumes. It also saves money and supply of labour. Illusion and artistic expression stands for very open field in the manufacturing and recyclings point of view. Recycling has big meaning in some costumedesigners values. Then recycling is big part of workingprocess and costumedesigners visual thinking and style. The environmental questions are personal and every costumedesigner has his/her own way of working. The designing starts always from the manuscript. Although recycling is present almost in all costumes, rarely they are made merely by using new materials. The costume designers think that recycling is going to increase and its possibilities are considered good.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4540]