"Olen synnyinkotonani saanut kudontapasillin, kasvanut kiinni, enkä voi luopua" : kudontaryhmäläisten käsityksiä tekemisen ja osallistumisen merkityksestä ja vaikutuksesta hyvinvointiin
Käsmä-Pöllänen, Päivi (2008)
There are no files associated with this item.
Käsmä-Pöllänen, Päivi
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään kansalaisopiston kankaankudonnan opintoryhmään osallistumisen merkityksiä sekä tekemisen ja sosiaalisten kontaktien vaikutuksia hyvinvointiin. Työssä tutkitaan mitä muuta osallistuja saa kuin kutomisen työn ja valmiin tuotteen ja miksi he ovat valinneet juuri kudontaryhmän. Alussa tarkastellaan vapaan sivistystyön, osallistumisen ja hyvinvoinnin käsitteitä sekä aluepolitiikan ja tasa-arvon liittymistä aiheeseen. Tutkimusaineisto liitetään aiemmin tutkittuihin käsin tekemisen vaikutuksiin.
Tutkimusote on laadullinen ja pyrkimyksenä on ymmärtää ja tuoda esiin osallistujien näkökulmasta käsin tekemisen ja sosiaalisten suhteiden välistä yhteyttä hyvinvointiin. Tapauksen empiirinen aineisto on kerätty sekä kyselyn että haastattelun keinoin ja analyysi tapahtuu aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella kutominen ja osallistuminen ovat hyvin merkittäviä subjektiivisen hyvinvoinnin kannalta. Yhteisvaikutukseltaan kudonta ja osallistuminen voimaannuttavat ja vaikuttavat erittäin positiivisesti. Tärkein kudonnan merkitys on käsin tekemisen tuloksellisuudessa ja tekijän oman käden työn jäljen näkymisessä. Kudontaryhmään osallistuminen virkistää, antaa henkistä mielenvireyttä ja mahdollistaa sosiaaliset kontaktit. Hyvinvoinnillisesti kansalaisopiston organisoimassa toiminnassa, kudonnassa ja osallistumisessa, yhdistyvät molempien hyvää tekevät vaikutukset. Kutomalla ja osallistumalla torjutaan yksinäisyyttä, ehkäistään syrjäytymistä ja ylläpidetään sekä fyysistä että psyykkistä toimintakykyä. Haja-asutusalueen ikääntyvälle väestölle kansalaisopiston tarjoamat mahdollisuudet tehdä, oppia uutta ja kuulua yhteisöön ovat erityisen tärkeitä. In this pro gradu thesis the significances of the participation in the study group of the weaving are analysed. Furthermore, the effects of doing and of social contacts on the welfare are investigated. In the work it is examined what else does the participant gets like the work of the weaving and a finished product and why have they just chosen a weaving group. At beginning free education work, participation and welfare are examined and how the regional politics and the equality are connected to the subject. The research of this study is connected to the effects of hand making that have been examined earlier.
The study extract is qualitative and the aim is to understand and to bring out the connection between doing and the social relations to the welfare from the participants' point of view. The empiric material of the case has been collected with the methods of the inquiry and the interview.
On the basis of study the weaving and the participation are very significant from the point of view of the subjective welfare. From their interaction the weaving and the participation give power and have effect extremely positively. There is the most important significance of the weaving, is that the results of the work can be seen immediately. The participation in the weaving group refreshes, gives a mental mind vigour and makes the social contacts possible. By weaving and by participating, loneliness is repelled, displacing is prevented and both physical and psychic ability to function is maintained. The possibilities to do, to learn a new one and to belong to the community offered by the adult education centre are to the ageing population of the sparsely populated area, especially important.
Tutkimusote on laadullinen ja pyrkimyksenä on ymmärtää ja tuoda esiin osallistujien näkökulmasta käsin tekemisen ja sosiaalisten suhteiden välistä yhteyttä hyvinvointiin. Tapauksen empiirinen aineisto on kerätty sekä kyselyn että haastattelun keinoin ja analyysi tapahtuu aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella kutominen ja osallistuminen ovat hyvin merkittäviä subjektiivisen hyvinvoinnin kannalta. Yhteisvaikutukseltaan kudonta ja osallistuminen voimaannuttavat ja vaikuttavat erittäin positiivisesti. Tärkein kudonnan merkitys on käsin tekemisen tuloksellisuudessa ja tekijän oman käden työn jäljen näkymisessä. Kudontaryhmään osallistuminen virkistää, antaa henkistä mielenvireyttä ja mahdollistaa sosiaaliset kontaktit. Hyvinvoinnillisesti kansalaisopiston organisoimassa toiminnassa, kudonnassa ja osallistumisessa, yhdistyvät molempien hyvää tekevät vaikutukset. Kutomalla ja osallistumalla torjutaan yksinäisyyttä, ehkäistään syrjäytymistä ja ylläpidetään sekä fyysistä että psyykkistä toimintakykyä. Haja-asutusalueen ikääntyvälle väestölle kansalaisopiston tarjoamat mahdollisuudet tehdä, oppia uutta ja kuulua yhteisöön ovat erityisen tärkeitä.
The study extract is qualitative and the aim is to understand and to bring out the connection between doing and the social relations to the welfare from the participants' point of view. The empiric material of the case has been collected with the methods of the inquiry and the interview.
On the basis of study the weaving and the participation are very significant from the point of view of the subjective welfare. From their interaction the weaving and the participation give power and have effect extremely positively. There is the most important significance of the weaving, is that the results of the work can be seen immediately. The participation in the weaving group refreshes, gives a mental mind vigour and makes the social contacts possible. By weaving and by participating, loneliness is repelled, displacing is prevented and both physical and psychic ability to function is maintained. The possibilities to do, to learn a new one and to belong to the community offered by the adult education centre are to the ageing population of the sparsely populated area, especially important.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]