Vaatetussuunnittelijoiden käsityksiä eri ammattinimikkeistä ja niiden käytöstä
Rasa, Eeva (2010)
There are no files associated with this item.
Rasa, Eeva
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään vaatetussuunnittelijoiden käyttämiä ammattinimikkeitä. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä selvitetään, millä ammattinimikkeellä suomalainen vaatetussuunnittelija itseään kutsuu sekä mitkä seikat nimikkeen valintaan vaikuttavat. Olen myös kiinnostunut heidän käsityksistään alalla vallitsevasta sekavasta nimikkeiden käytöstä. Toisena tutkimustehtävänä tutkielmassa on selvitetty, mitä mielikuvia eli konnotaatioita vaatetussuunnittelijat näihin eri ammattinimikkeisiin liittävät.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu semiotiikkaa käsittelevistä viestinnän teorioista sekä ammatillista identiteettiä tarkastelevasta kirjallisuudesta. Liitän tutkimusaiheeni kontekstiin selvittämällä lähdekirjallisuuden pohjalta vaatetussuunnittelijoiden koulutusta, vaatetusteollisuuden kehitystä sekä vaatetussuunnittelijoiden työn muutoksia ja erilaisia työnkuvia. Tutkimukseni empiirisen osan aineistona on kaksiosainen kyselytutkimus, joka on kerätty Muotitaiteilijat MTO:n jäseniltä.
Kyselyn ensimmäisessä osassa selvitetään vaatetussuunnittelijoiden koulutusta, työnkuvaa ja heidän käyttämiään ammattinimikkeitä. Kyselyn toisessa osassa pyydetään pohtimaan seitsemän eri ammattinimikkeen kohdalla niihin
liitettyjä mielikuvia eli konnotaatioita. Suurin osa kyselyyn vastaajista työskenteli kyselyä tehtäessä suunnittelutehtävissä, ja he käyttävät useimmiten ammattinimikettä vaatesuunnittelija, vaatetussuunnittelija tai designer. Vaatetussuunnittelija kuten myös vaatesuunnittelija-nimikkeen valintaa perusteltiin sen yleisyydellä ja kuvaavuudella. Vastaajien mielestä kansainvälisen designer-nimikkeen käyttö mahdollistaa monipuolisemman työnkuvan. Vastaajilta kysyttiin myös mielipidettä ammattinimikkeiden sitomisesta koulutukseen, oppilaitokseen tai toimenkuvaan. Aihe jakoi vastaajien mielipiteitä ja sai heidät pohtimaan alan koulutuksen ja oppilaitosten tasoeroja sekä nimikkeiden sekavuutta. Nimikkeiden käyttöön toivottiin selkeyttä, sillä ammattinimike ei välttämättä kerro mitään käyttäjän koulutuksesta, osaamisesta tai taidoista.
Tutkimuksen mukaan vastaajat liittivät muotitaiteilija-nimikkeeseen selkeimmät mielikuvat. Muotitaiteilija nähtiin pitkän uran tehneenä nimisuunnittelijana, joka suunnittelee uniikkituotteita. Työnkuva on melko erikoistunut. Vaatetussuunnittelija ja vaatesuunnittelija koettiin melko tuntemattomiksi, laaja-alaisiksi ja kaupallisia massatuotteita tuottaviksi suunnittelijoiksi. Vastaajat liittivät vahvasti lähes kaikkiin kyselyssä olleisiin ammattinimikkeisiin kouluttautuneisuuden.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu semiotiikkaa käsittelevistä viestinnän teorioista sekä ammatillista identiteettiä tarkastelevasta kirjallisuudesta. Liitän tutkimusaiheeni kontekstiin selvittämällä lähdekirjallisuuden pohjalta vaatetussuunnittelijoiden koulutusta, vaatetusteollisuuden kehitystä sekä vaatetussuunnittelijoiden työn muutoksia ja erilaisia työnkuvia. Tutkimukseni empiirisen osan aineistona on kaksiosainen kyselytutkimus, joka on kerätty Muotitaiteilijat MTO:n jäseniltä.
Kyselyn ensimmäisessä osassa selvitetään vaatetussuunnittelijoiden koulutusta, työnkuvaa ja heidän käyttämiään ammattinimikkeitä. Kyselyn toisessa osassa pyydetään pohtimaan seitsemän eri ammattinimikkeen kohdalla niihin
liitettyjä mielikuvia eli konnotaatioita. Suurin osa kyselyyn vastaajista työskenteli kyselyä tehtäessä suunnittelutehtävissä, ja he käyttävät useimmiten ammattinimikettä vaatesuunnittelija, vaatetussuunnittelija tai designer. Vaatetussuunnittelija kuten myös vaatesuunnittelija-nimikkeen valintaa perusteltiin sen yleisyydellä ja kuvaavuudella. Vastaajien mielestä kansainvälisen designer-nimikkeen käyttö mahdollistaa monipuolisemman työnkuvan. Vastaajilta kysyttiin myös mielipidettä ammattinimikkeiden sitomisesta koulutukseen, oppilaitokseen tai toimenkuvaan. Aihe jakoi vastaajien mielipiteitä ja sai heidät pohtimaan alan koulutuksen ja oppilaitosten tasoeroja sekä nimikkeiden sekavuutta. Nimikkeiden käyttöön toivottiin selkeyttä, sillä ammattinimike ei välttämättä kerro mitään käyttäjän koulutuksesta, osaamisesta tai taidoista.
Tutkimuksen mukaan vastaajat liittivät muotitaiteilija-nimikkeeseen selkeimmät mielikuvat. Muotitaiteilija nähtiin pitkän uran tehneenä nimisuunnittelijana, joka suunnittelee uniikkituotteita. Työnkuva on melko erikoistunut. Vaatetussuunnittelija ja vaatesuunnittelija koettiin melko tuntemattomiksi, laaja-alaisiksi ja kaupallisia massatuotteita tuottaviksi suunnittelijoiksi. Vastaajat liittivät vahvasti lähes kaikkiin kyselyssä olleisiin ammattinimikkeisiin kouluttautuneisuuden.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]