In light in shadow : the professional clothing picture of Finnish popular music musicians
Almila, Anna-Mari (2010)
There are no files associated with this item.
Almila, Anna-Mari
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten popmuusikoiden ammatillisen pukeutumiskuvan sosiaalisia taustoja. Pukeutumiskuva tutkimusterminä viittaa yksilön sosiaalisesti konstruoidussa maailmassa rakentamaan visuaaliseen kuvaan, jota toiset yksilöt lukevat ja tulkitsevat. Termi sisältää sekä visuaalisen objektin että sen luomisen ja lukemisen.
Käytetty teoreettinen orientaatio on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus on aina sosiaalisesti konstruoitu, kulttuurisesti, historiallisessti ja paikallisesti erityinen, ja yhteisön sisäiset konseptit ovat olemassa ennen kenen tahansa yksilön syntymää. Grounded theoryn postmoderni suuntaus toimii tutkimuksen orientaationa ja metodina. Aineisto on kerätty kolmessa vaiheessa, ja analysoitu aina ennen uuden aineiston keräämistä. Ensimmäinen aineisto muodostuu kahdeksan popmuusikon avoimista haastatteluista, toinen aineisto esiintyville popmuusikoille suunnatun internetkyselylomakkeen 20 vastauksesta, ja kolmas aineisto yhteensä 579:stä tiettyjen rocktähtien kuvasta, jotka kerättiin internetissä.
Tutkimus osoittaa, että muusikot soveltavat pukeutumiskuvaansa henkilökohtaisten mieltymystensä, vaatetuksen identiteettimerkitysten, esiintymistilanteen taiteilija- tai rivijäsenstatuksen sekä musiikkityylin pukeutumiskoodien mukaan. Pukeutumiskuvaan puuttuminen voi aiheuttaa kaksinkertaisen uhkan identiteetille ja ryhmäidentiteetille: ulkonäön arvostaminen ennen musiikillisia kykyjä uhkaa ammatillisen ryhmän statusta ja puuttuminen yksilökohtaiseen pukeutumiskuvaan uhkaa muusikon henkilökohtaista päätäntävaltaa ja identiteettiä. Ryhmät, joille saatetaan luovuttaa päätäntävaltaa vaatetuksen suhteen, ovat henkilökohtaiset ja ammatilliset sisäryhmät sekä yleisö. Välikäsille päätäntävaltaa ei luovuteta. Vaatetukseen liittyvän päätäntävallan käyttämisen ja luovuttamisen suhteen muusikot soveltavat mukautumisen, neuvottelun ja autonomian strategioita.
Tutkimukseen kuuluu 13 kuvan taiteellinen osa selityksineen, joka esittelee kategorioita ja esimerkkejä muusikoiden mahdollisista ammatillisista pukeutumiskuvista.
The research investigates the social backgrounds of Finnish popular music musicians’ professional clothing picture. Clothing picture as a research term refers to visual image built by an individual in a socially constructed world and read and decoded by other individuals. The term contains both the visual object and the process of creating and reading it.
The theoretical orientation used is social constructionism according to which social reality is always socially constructed, culturally, historically and locally specific, and the concepts within a society pre-exist any individual’s birth. As research orientation and methodology of the study postmodern branch of grounded theory is applied. The data was collected in three rounds and analysed before returning to the field for more data. The first data was open interviews of eight pop musicians, the second data an internet survey for performing pop musicians, which resulted to 20 answers, and the third data altogether 579 pictures of certain rock stars collected through the internet.
The research shows that musicians apply clothing pictures that follow their personal preferences, the importance they place on their clothes in respect to their identity, their situational status as either an artist or a rank and file member, and the dress codes of the music genre played. Interference in the clothing picture may cause a double threat to identity and group identity: appreciation of appearance before music skills threatens the status of the professional group and interference in the individual clothing picture threatens the musician’s personal decision-power and identity. The groups that may be allowed to affect the choices of the clothes are personal and professional in-groups and the audience. The intermediaries are not allowed to interfere. When using or giving decision-power in relation to clothing picture, the musicians apply strategies of assimilation, negotiation and autonomy.
The research contains an artistic part of 13 pictures with explanations, which offer categories and examples of the musicians’ possible professional clothing pictures.
Käytetty teoreettinen orientaatio on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus on aina sosiaalisesti konstruoitu, kulttuurisesti, historiallisessti ja paikallisesti erityinen, ja yhteisön sisäiset konseptit ovat olemassa ennen kenen tahansa yksilön syntymää. Grounded theoryn postmoderni suuntaus toimii tutkimuksen orientaationa ja metodina. Aineisto on kerätty kolmessa vaiheessa, ja analysoitu aina ennen uuden aineiston keräämistä. Ensimmäinen aineisto muodostuu kahdeksan popmuusikon avoimista haastatteluista, toinen aineisto esiintyville popmuusikoille suunnatun internetkyselylomakkeen 20 vastauksesta, ja kolmas aineisto yhteensä 579:stä tiettyjen rocktähtien kuvasta, jotka kerättiin internetissä.
Tutkimus osoittaa, että muusikot soveltavat pukeutumiskuvaansa henkilökohtaisten mieltymystensä, vaatetuksen identiteettimerkitysten, esiintymistilanteen taiteilija- tai rivijäsenstatuksen sekä musiikkityylin pukeutumiskoodien mukaan. Pukeutumiskuvaan puuttuminen voi aiheuttaa kaksinkertaisen uhkan identiteetille ja ryhmäidentiteetille: ulkonäön arvostaminen ennen musiikillisia kykyjä uhkaa ammatillisen ryhmän statusta ja puuttuminen yksilökohtaiseen pukeutumiskuvaan uhkaa muusikon henkilökohtaista päätäntävaltaa ja identiteettiä. Ryhmät, joille saatetaan luovuttaa päätäntävaltaa vaatetuksen suhteen, ovat henkilökohtaiset ja ammatilliset sisäryhmät sekä yleisö. Välikäsille päätäntävaltaa ei luovuteta. Vaatetukseen liittyvän päätäntävallan käyttämisen ja luovuttamisen suhteen muusikot soveltavat mukautumisen, neuvottelun ja autonomian strategioita.
Tutkimukseen kuuluu 13 kuvan taiteellinen osa selityksineen, joka esittelee kategorioita ja esimerkkejä muusikoiden mahdollisista ammatillisista pukeutumiskuvista.
The research investigates the social backgrounds of Finnish popular music musicians’ professional clothing picture. Clothing picture as a research term refers to visual image built by an individual in a socially constructed world and read and decoded by other individuals. The term contains both the visual object and the process of creating and reading it.
The theoretical orientation used is social constructionism according to which social reality is always socially constructed, culturally, historically and locally specific, and the concepts within a society pre-exist any individual’s birth. As research orientation and methodology of the study postmodern branch of grounded theory is applied. The data was collected in three rounds and analysed before returning to the field for more data. The first data was open interviews of eight pop musicians, the second data an internet survey for performing pop musicians, which resulted to 20 answers, and the third data altogether 579 pictures of certain rock stars collected through the internet.
The research shows that musicians apply clothing pictures that follow their personal preferences, the importance they place on their clothes in respect to their identity, their situational status as either an artist or a rank and file member, and the dress codes of the music genre played. Interference in the clothing picture may cause a double threat to identity and group identity: appreciation of appearance before music skills threatens the status of the professional group and interference in the individual clothing picture threatens the musician’s personal decision-power and identity. The groups that may be allowed to affect the choices of the clothes are personal and professional in-groups and the audience. The intermediaries are not allowed to interfere. When using or giving decision-power in relation to clothing picture, the musicians apply strategies of assimilation, negotiation and autonomy.
The research contains an artistic part of 13 pictures with explanations, which offer categories and examples of the musicians’ possible professional clothing pictures.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]