Muistoja matkalta : luonto- ja matkailukeskusten matkamuistojen erityispiirteitä
Isopahkala, Seija (2010)
There are no files associated with this item.
Isopahkala, Seija
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä vaatimuksia asetetaan luonto- ja matkailukeskuksiin suunnatuille matkamuistoille sekä millainen yhteys matkamuistoilla on luonto- ja matkailukeskuksen toiminta-ajatukseen. Tutkielma tuottaa uutta laaja-alaisempaa tietoa luonto- ja matkailukeskusten matkamuistojen erityispiirteistä matkamuistotuotteiden suunnittelijoille, valmistajille ja alan opiskelijoille sekä matkailukohteiden vastuuhenkilöille. Tutkimuksesta saatu tieto syventää näkemystä luonto- ja matkailukeskusten ja niiden matkamuistojen yhteyden merkityksestä keskusten toiminta-ajatukseen.
Tutkimusaineisto koostuu haastatteluista, tutustumiskäynneistä, keskusteluista, luennoista sekä luonto- ja matkailukeskusten sähköisistä ja perinteisistä markkinointimateriaaleista. Aineisto on kerätty viidestä suomalaisesta luonto- tai matkailukeskuksesta, joilla kaikilla on sama kohderyhmä ja selkeät ulospäin näkyvät teemat. Menetelmänä aineiston analysoinnissa on käytetty laadullista sisällönanalyysiä
Nykyaikana tarvitaan matkamuistotuotteita, jotka ovat sidoksissa laajempaan kontekstiin, koska luonto- ja matkailukeskusten kilpailutilanne on kiristynyt. Enää eivät riitä matkamuistoksi irralliset tuotteet, jotka on suunniteltu tiettyyn käyttötarkoitukseen sopiviksi. Tarvitaan tuoteperheitä, jotka ovat kestävän kehityksen hengessä valmistettuja elämyksellisiä tuotteita ja sidoksissa yrityksen toiminta-ajatukseen. Matkailijat voivat myös itse tuottaa eri menetelmillä omat muistonsa tai täydentää valmiita matkamuistoaihioita yksilöllisiksi muistoiksi.
Nykyisin matkamuiston aistielämys useimmiten rakennetaan näkö-, kuulo-, tunto- ja makuaistin varaan eikä hajuaistin tarjoamaa elämyksellistä lisävahvistusta juurikaan käytetä. Jos kuluttajan ja brändin välistä sidettä onnistuneesti vahvistetaan kohde jää paremmin matkailijan mieleen.
Kestävä kehitys ja luontoystävällisyys leviävät myös luonto- ja matkailukeskuksiin sekä niiden matkamuistoihin. Kaiken takana täytyy olla myös design managementin antamat uusien mahdollisuuksien elementit.
Elämme ajassa, jossa tarvitsemme lisää tutkimuksia, joissa kulttuuri, talous ja politiikka kietoutuvat yhteen. Taiteeseen kuuluu myös taloudellisia realiteettejä. Tämä tutkimus osoittaa, kuinka myös taiteen kenttää tulee tarkastella yhä useammasta näkökulmasta.
The purpose of this research is to find out what are the qualifications of souvenir products designed and targeted to nature travel and holiday resorts. The additional goal is to map how souvenir products connect with the mission statement of the nature travel and holiday resorts. The study provides new and wider understanding of souvenir products and their special features for product designers, souvenir producers, arts and craft students as well as for those working in nature travel and holiday resort management. The results provided in this study aim to broaden the understanding
and importance of the relationship between the nature resort’s mission statement and its souvenir products.
The research material in this study includes interviews, lectures, conversations, marketing materials; both internet resources and traditional brochures, and research trips to nature travel and holiday resorts. The material has been collected from five different Finnish nature travel and holiday resorts, that all share similar customer target groups and clear, visible marketing themes. The qualitative content analysis was chosen to analyze the research material.
.
Nowadays heightened competition between nature travel and holiday resorts has created a demand for souvenir products that link into a wider context. Souvenirs with a singular purpose are no longer sufficient enough. There’s a demand for entire product families that fulfil the principles of sustainable development, from production to the final holiday experience and that these products connect with the mission statement of the resort. Tourists can also produce themselves unique souvenirs with different craft methods or complete half finished souvenir products.
In contemporary tourism it seems that the sensory experience of the souvenir products is solely concentrating on visual, audio, touch and taste based experiences, somehow ignoring odour as a possible strengthening feature. The visited holiday resort will be remembered longer if the connection between the tourist and the brand is successfully strengthened.
The sustainable development and ecological thinking are influencing also holiday resorts and their souvenir products. Furthermore, the new possibilities and elements provided by the design management scheme play a key role in a successful approach.
At the moment more research is required to merge culture, economics and politics all together. The economical realities bind the art as well. This research proves how also the field of art has to be perceived from ever growing multiple perspectives.
Tutkimusaineisto koostuu haastatteluista, tutustumiskäynneistä, keskusteluista, luennoista sekä luonto- ja matkailukeskusten sähköisistä ja perinteisistä markkinointimateriaaleista. Aineisto on kerätty viidestä suomalaisesta luonto- tai matkailukeskuksesta, joilla kaikilla on sama kohderyhmä ja selkeät ulospäin näkyvät teemat. Menetelmänä aineiston analysoinnissa on käytetty laadullista sisällönanalyysiä
Nykyaikana tarvitaan matkamuistotuotteita, jotka ovat sidoksissa laajempaan kontekstiin, koska luonto- ja matkailukeskusten kilpailutilanne on kiristynyt. Enää eivät riitä matkamuistoksi irralliset tuotteet, jotka on suunniteltu tiettyyn käyttötarkoitukseen sopiviksi. Tarvitaan tuoteperheitä, jotka ovat kestävän kehityksen hengessä valmistettuja elämyksellisiä tuotteita ja sidoksissa yrityksen toiminta-ajatukseen. Matkailijat voivat myös itse tuottaa eri menetelmillä omat muistonsa tai täydentää valmiita matkamuistoaihioita yksilöllisiksi muistoiksi.
Nykyisin matkamuiston aistielämys useimmiten rakennetaan näkö-, kuulo-, tunto- ja makuaistin varaan eikä hajuaistin tarjoamaa elämyksellistä lisävahvistusta juurikaan käytetä. Jos kuluttajan ja brändin välistä sidettä onnistuneesti vahvistetaan kohde jää paremmin matkailijan mieleen.
Kestävä kehitys ja luontoystävällisyys leviävät myös luonto- ja matkailukeskuksiin sekä niiden matkamuistoihin. Kaiken takana täytyy olla myös design managementin antamat uusien mahdollisuuksien elementit.
Elämme ajassa, jossa tarvitsemme lisää tutkimuksia, joissa kulttuuri, talous ja politiikka kietoutuvat yhteen. Taiteeseen kuuluu myös taloudellisia realiteettejä. Tämä tutkimus osoittaa, kuinka myös taiteen kenttää tulee tarkastella yhä useammasta näkökulmasta.
The purpose of this research is to find out what are the qualifications of souvenir products designed and targeted to nature travel and holiday resorts. The additional goal is to map how souvenir products connect with the mission statement of the nature travel and holiday resorts. The study provides new and wider understanding of souvenir products and their special features for product designers, souvenir producers, arts and craft students as well as for those working in nature travel and holiday resort management. The results provided in this study aim to broaden the understanding
and importance of the relationship between the nature resort’s mission statement and its souvenir products.
The research material in this study includes interviews, lectures, conversations, marketing materials; both internet resources and traditional brochures, and research trips to nature travel and holiday resorts. The material has been collected from five different Finnish nature travel and holiday resorts, that all share similar customer target groups and clear, visible marketing themes. The qualitative content analysis was chosen to analyze the research material.
.
Nowadays heightened competition between nature travel and holiday resorts has created a demand for souvenir products that link into a wider context. Souvenirs with a singular purpose are no longer sufficient enough. There’s a demand for entire product families that fulfil the principles of sustainable development, from production to the final holiday experience and that these products connect with the mission statement of the resort. Tourists can also produce themselves unique souvenirs with different craft methods or complete half finished souvenir products.
In contemporary tourism it seems that the sensory experience of the souvenir products is solely concentrating on visual, audio, touch and taste based experiences, somehow ignoring odour as a possible strengthening feature. The visited holiday resort will be remembered longer if the connection between the tourist and the brand is successfully strengthened.
The sustainable development and ecological thinking are influencing also holiday resorts and their souvenir products. Furthermore, the new possibilities and elements provided by the design management scheme play a key role in a successful approach.
At the moment more research is required to merge culture, economics and politics all together. The economical realities bind the art as well. This research proves how also the field of art has to be perceived from ever growing multiple perspectives.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]