Toiminnallinen tapaustutkimus brändin rakentamisesta : case TEDDY BLACK
Kuorilehto, Mauri (2008)
There are no files associated with this item.
Kuorilehto, Mauri
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu brändin rakentamista perustettavan mikroyrityksen näkökulmasta. Tutkimusaiheen muodostumiseen on vaikuttanut haluni perustaa korualan yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tähän yrittämisen vaiheeseen soveltuva brändin rakentamismalli.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa olen tutustunut aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Aluksi olen tarkastellut yleisimpiä brändi -käsitteen määritelmiä. Tämän jälkeen olen kuvannut brändin rakentamisessa huomioitavia näkökulmia sekä selventänyt käsitteitä segmentointi ja positiointi. Teoreettisen osuuden lopussa esittelen erilaisia brändin rakentamismalleja. Käytännön osuudessa tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt toiminnallista tapaustutkimusta. Sille ominaista on tutkijan osallistuminen tutkimuskohteen toimintaan. Tässä tapauksessa tutkimusongelmiin on haettu vastauksia brändin rakentamisen kautta. Aineiston keruussa olen käyttänyt prosessiportfoliota. Olen dokumentoinut siihen suunnitteluprosessin eri vaiheet kronologisessa järjestyksessä. TEDDY BLACK -brändin rakentamisprosessi on kuvattu narratiivisesti ja tekstin ymmärtämistä on helpotettu runsaalla kuva-aineistolla, jotka havainnollistavat suunnitteluprosessin kulkua visuaalisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeisen johtopäätöksen mukaan perustettava mikroyritys rakentaa brändiä samoilla perusperiaatteilla kuin suuremmatkin yritykset. Lisäksi tutkimuksessa on päätelty, että brändin rakentaminen on kokonaisvaltaista tuotteistamista, jolla tavoitellaan erottuvuutta, näkyvyyttä sekä merkitysten luomista, jotta yritys menestyisi paremmin liiketoiminnassaan. Perustettavan mikroyrityksen brändin rakentamismalli koostuu kuudesta osa-alueesta, joiden suunnittelua ohjaa identiteetti. Nämä keskenään tasavertaiset ja reflektoivat suunnittelualueet ovat yritysilme, markkinointiviestintä, henkilöstö, tuote/palvelu, toimitilat sekä yhteistyökumppanit.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa olen tutustunut aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Aluksi olen tarkastellut yleisimpiä brändi -käsitteen määritelmiä. Tämän jälkeen olen kuvannut brändin rakentamisessa huomioitavia näkökulmia sekä selventänyt käsitteitä segmentointi ja positiointi. Teoreettisen osuuden lopussa esittelen erilaisia brändin rakentamismalleja. Käytännön osuudessa tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt toiminnallista tapaustutkimusta. Sille ominaista on tutkijan osallistuminen tutkimuskohteen toimintaan. Tässä tapauksessa tutkimusongelmiin on haettu vastauksia brändin rakentamisen kautta. Aineiston keruussa olen käyttänyt prosessiportfoliota. Olen dokumentoinut siihen suunnitteluprosessin eri vaiheet kronologisessa järjestyksessä. TEDDY BLACK -brändin rakentamisprosessi on kuvattu narratiivisesti ja tekstin ymmärtämistä on helpotettu runsaalla kuva-aineistolla, jotka havainnollistavat suunnitteluprosessin kulkua visuaalisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeisen johtopäätöksen mukaan perustettava mikroyritys rakentaa brändiä samoilla perusperiaatteilla kuin suuremmatkin yritykset. Lisäksi tutkimuksessa on päätelty, että brändin rakentaminen on kokonaisvaltaista tuotteistamista, jolla tavoitellaan erottuvuutta, näkyvyyttä sekä merkitysten luomista, jotta yritys menestyisi paremmin liiketoiminnassaan. Perustettavan mikroyrityksen brändin rakentamismalli koostuu kuudesta osa-alueesta, joiden suunnittelua ohjaa identiteetti. Nämä keskenään tasavertaiset ja reflektoivat suunnittelualueet ovat yritysilme, markkinointiviestintä, henkilöstö, tuote/palvelu, toimitilat sekä yhteistyökumppanit.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]