Mitä on matkustamisen miellyttävyys makuuhytissä? : inhimilliset tekijät tulevaisuuden makuuhyttimuotoilussa
Paldanius, Mikko (2008)
There are no files associated with this item.
Paldanius, Mikko
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää mitä on matkustamisen miellyttävyys makuuhytissä. Tavoitteena on myös selvittää miten miellyttävyyttä voidaan muotoilla makuuhytissä.
Miellyttävyyttä tarkastellaan ilmiönä, osana sosiokulttuurista kontekstiaan.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonhankintamenetelmänä käytetään eläytymismenetelmää. Aineistoa tulkitaan aineistolähtöisesti makuuhytin toimintoja ja piirteitä teemoitellen. Miellyttävyyden ulottuvuuksien jaottelussa tutkielmassa hyödynnetään Jordanin (2000) konseptia mielihyvästä, joka on jaettu neljään osaan: fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja ideologiseen mielihyvään. Hankitun käyttäjäymmärryksen esittämiseksi tutkielmassa sovelletaan konseptoinnin ja palvelumuotoilun työtapoja.
Tutkimus osoitti, että matkustamisen miellyttävyyttä kasvattaa yksilöllisten elämäntapojen huomioiminen. Nukkumisen ja matkustamisen lisäksi makuuhyttimatkustamisen toivotaan tulevaisuudessa tarjoavan käyttäjilleen muunneltavia tiloja ja palveluja. Positiivisen matkustuskokemuksen syntymiseksi tilan on mahdollistettava muun muassa turvallisuuden, käytön helppouden ja elämyksellisyyden kokemuksia. Lisäksi tutkimus osoitti, että yksityisyyden kokemukset puolijulkisessa tilassa, julkinen yksityisyys, lisää matkustamisen miellyttävyyttä. Aineistossa korostui yleisesti sosiaalisen kanssakäymisen merkitys miellyttävyyden kokemisessa.
Johtopäätöksenä todetaan, että huomioimalla ihmisten sosiaalinen kanssakäyminen ja tietyssä kulttuurissa vallitseva tapa toimia ja käyttäytyä, voidaan päästä lähemmäs käyttäjälähtöistä muotoilua. Palvelumuotoilulla voidaan kehittää sekä palvelun laatuun että palvelun yksilöimiseen liittyviä näkökohtia. Parhaimmillaan nämä näkökohdat toteutuvat silloin, kun asiakas saa hänelle räätälöidyn tuotteen tai palvelun oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.
Miellyttävyyttä tarkastellaan ilmiönä, osana sosiokulttuurista kontekstiaan.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonhankintamenetelmänä käytetään eläytymismenetelmää. Aineistoa tulkitaan aineistolähtöisesti makuuhytin toimintoja ja piirteitä teemoitellen. Miellyttävyyden ulottuvuuksien jaottelussa tutkielmassa hyödynnetään Jordanin (2000) konseptia mielihyvästä, joka on jaettu neljään osaan: fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja ideologiseen mielihyvään. Hankitun käyttäjäymmärryksen esittämiseksi tutkielmassa sovelletaan konseptoinnin ja palvelumuotoilun työtapoja.
Tutkimus osoitti, että matkustamisen miellyttävyyttä kasvattaa yksilöllisten elämäntapojen huomioiminen. Nukkumisen ja matkustamisen lisäksi makuuhyttimatkustamisen toivotaan tulevaisuudessa tarjoavan käyttäjilleen muunneltavia tiloja ja palveluja. Positiivisen matkustuskokemuksen syntymiseksi tilan on mahdollistettava muun muassa turvallisuuden, käytön helppouden ja elämyksellisyyden kokemuksia. Lisäksi tutkimus osoitti, että yksityisyyden kokemukset puolijulkisessa tilassa, julkinen yksityisyys, lisää matkustamisen miellyttävyyttä. Aineistossa korostui yleisesti sosiaalisen kanssakäymisen merkitys miellyttävyyden kokemisessa.
Johtopäätöksenä todetaan, että huomioimalla ihmisten sosiaalinen kanssakäyminen ja tietyssä kulttuurissa vallitseva tapa toimia ja käyttäytyä, voidaan päästä lähemmäs käyttäjälähtöistä muotoilua. Palvelumuotoilulla voidaan kehittää sekä palvelun laatuun että palvelun yksilöimiseen liittyviä näkökohtia. Parhaimmillaan nämä näkökohdat toteutuvat silloin, kun asiakas saa hänelle räätälöidyn tuotteen tai palvelun oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]