Luovuuden merkitys Applen menestyksessä : kriittinen näkökulma muotoiluun ajattelutapana
Moilanen, Veli (2011)
Moilanen, Veli
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20115271136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20115271136
Tiivistelmä
Muotoilijat eivät työskentele enää pelkkien tuotteiden parissa vaan ratkaisevat ongelmia liittyen niin palveluihin kuin laajempiin sosiaalisiin ongelmiin. Muotoilun työskentely- ja ajattelutapaa hyödynnetäänkin yhä enemmän kaikenlaisten ongelmien ratkaisussa alasta riippumatta. Tavoitteena on suunnitella paremmin ihmisten ja käyttäjien tarpeista lähteviä ratkaisuja ongelmiin.
Muotoilun roolin laajetessa on tärkeää ymmärtää miten muotoilun avulla saadaan hyviä tuloksia aikaan ja mitkä kaikki asiat siihen vaikuttavat. Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teorian mukaisesti idea tai väite pitäisi pystyä perustelemaan ja todistamaan niin vakuuttavasti, että lopulta kaikki pystyvät hyväksymään määritelmän yhteisymmärryksessä. Muotoilun roolia tarkastellaan tarkemmin luovuuden tutkimuksen kautta ja sen perusteella muotoilu voidaan nähdä paljon ajattelutapaa ja prosessia laajempana kokonaisuutena. Myös esimerkiksi strategian ja organisaation merkitystä luovassa työssä pohditaan tarkemmin.
Empiirisen aineiston perusteella tutkitaan toteutuuko Applen muotoilutyöskentelyssä kaikki luovuuden vaatimukset. Empiiristä aineistoa käsitellään kriittiseen teoriaan pohjautuvan refleksiivisen mallin mukaisesti varsin vapaasti, jotta on mahdollista tehdä luovia tulkintoja. Kriittinen teoria tutkimusotteena pyrkiikin osoittamaan, että itsestään selvinä totuuksinakin pidettyjä ideologioita, oletuksia ja rakenteita voidaan kyseenalaistaa ja muuttaa.
Luovuuden tutkimuksessa on havaittavissa runsaasti yhtäläisyyksiä muotoilijoiden työskentely- ja ajattelutapaan. Voidaan katsoa, että muotoilu on nimenomaan juuri luovaa työskentelyä. Ihmislähtöisyyden työn lähtökohtana määrittelee kuitenkin yritysten tapauksessa strategia. Tutkimus Applen muotoilutyöskentelystä tukee tätä johtopäätöstä. Design is not only about products anymore. Designers are solving all kinds of problems from all disciplines including services and even complex social problems. Design is human-centered activity and this new role of design is promoting user needs as a starting point for problem solving.
Design thinking and designers’ way of working has to be explained convincingly if designers aim to solve problems from other disciplines. It is important to understand what is required for great design. Based on Habermas’s theory of communicative action, consensus can be achieved on the power of well-founded argument. Design is studied more specifically through creativity research which shows that a process or a way of thinking is too narrow idea of design. Also the roles of strategy and organization structure in creative work are analysed further.
Apple’s design, and creativity’s role in it, is studied in the empirical part of this research. By following reflexive methodology, empirical material can be used more freely also in critical research and this allows creative interpretations. Critical theory as an approach shows that even ideologies, assumptions and constructions that are held as self-evident, can be questioned and changed.
Creativity research shows a lot of similarities to designers’ way of thinking and working. It can be concluded that design is indeed creative work. Emphasis on user needs as a starting point is on the other hand defined by company strategy. Research on Apple’s design work supports this conclusion
Muotoilun roolin laajetessa on tärkeää ymmärtää miten muotoilun avulla saadaan hyviä tuloksia aikaan ja mitkä kaikki asiat siihen vaikuttavat. Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teorian mukaisesti idea tai väite pitäisi pystyä perustelemaan ja todistamaan niin vakuuttavasti, että lopulta kaikki pystyvät hyväksymään määritelmän yhteisymmärryksessä. Muotoilun roolia tarkastellaan tarkemmin luovuuden tutkimuksen kautta ja sen perusteella muotoilu voidaan nähdä paljon ajattelutapaa ja prosessia laajempana kokonaisuutena. Myös esimerkiksi strategian ja organisaation merkitystä luovassa työssä pohditaan tarkemmin.
Empiirisen aineiston perusteella tutkitaan toteutuuko Applen muotoilutyöskentelyssä kaikki luovuuden vaatimukset. Empiiristä aineistoa käsitellään kriittiseen teoriaan pohjautuvan refleksiivisen mallin mukaisesti varsin vapaasti, jotta on mahdollista tehdä luovia tulkintoja. Kriittinen teoria tutkimusotteena pyrkiikin osoittamaan, että itsestään selvinä totuuksinakin pidettyjä ideologioita, oletuksia ja rakenteita voidaan kyseenalaistaa ja muuttaa.
Luovuuden tutkimuksessa on havaittavissa runsaasti yhtäläisyyksiä muotoilijoiden työskentely- ja ajattelutapaan. Voidaan katsoa, että muotoilu on nimenomaan juuri luovaa työskentelyä. Ihmislähtöisyyden työn lähtökohtana määrittelee kuitenkin yritysten tapauksessa strategia. Tutkimus Applen muotoilutyöskentelystä tukee tätä johtopäätöstä.
Design thinking and designers’ way of working has to be explained convincingly if designers aim to solve problems from other disciplines. It is important to understand what is required for great design. Based on Habermas’s theory of communicative action, consensus can be achieved on the power of well-founded argument. Design is studied more specifically through creativity research which shows that a process or a way of thinking is too narrow idea of design. Also the roles of strategy and organization structure in creative work are analysed further.
Apple’s design, and creativity’s role in it, is studied in the empirical part of this research. By following reflexive methodology, empirical material can be used more freely also in critical research and this allows creative interpretations. Critical theory as an approach shows that even ideologies, assumptions and constructions that are held as self-evident, can be questioned and changed.
Creativity research shows a lot of similarities to designers’ way of thinking and working. It can be concluded that design is indeed creative work. Emphasis on user needs as a starting point is on the other hand defined by company strategy. Research on Apple’s design work supports this conclusion
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]