Lapset osallistujina tuotesuunnittelun varhaisessa ideointivaiheessa
Elonen, Anna (2011)
There are no files associated with this item.
Elonen, Anna
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Lapsille suunnitellaan teknologiatuotteita yhä enemmän, ja jotta tuote vastaa mahdollisimman hyvin käyttäjän tarpeita ja toiveita, on käyttäjä tärkeää ottaa mukaan tuotesuunnitteluun. Lapset ovat käyttäjinä haastava ryhmä, ja lasten osallistuminen tuotesuunnitteluprosessiin vaatii paljon erityishuomioita.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli selvittää, millaiset käyttäjäyhteistyön menetelmät ovat toimivia, kun otetaan lapset mukaan lasten tuotteiden suunnitteluun tuotesuunnittelun alkuvaiheessa (fuzzy front end). Muotoilijan ja lapsen yhteistyömenetelminä käytettiin ainekirjoitusta, piirtämistä, ryhmäkeskustelua sekä teemahaastattelua. Tuote-esimerkkinä näissä yhteistyömenetelmissä käytettiin lasten kännykkää.
Tutkijan valitsemat neljä yhteistyömenetelmätapaa toteutettiin neljässä Kuopiolaisessa koulussa, ja mukana oli yhteensä 49 8-10-vuotiasta lasta. Monimuotoinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin käyttäen apuna kvantifiointia. Menetelmiä vertailtiin saadun aineiston monipuolisuuden ja syvyyden, yhteistyön miellyttävyyden sekä toteuttamisen haasteellisuuden kautta.
Yhteistyömenetelmiksi tuotesuunnittelun alkuvaiheessa voi tämän tutkimuksen pohjalta suositella ensisijaisesti ryhmäkeskustelua, joka tuotti monipuolista ja syvää aineistoa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lapset osallistuvat yleensä mielellään tuotesuunnitteluun ja heillä on paljon sanottavaa omaa elämäänsä koskevista asioista. Lapset ovat luovia suunnittelukumppaneita, mutta heidän kanssaan työskentely asettaa omat haasteensa. Lasten kanssa tehtävään yhteistyöhön on valmistauduttava ennalta monin tavoin, ja vielä jälkeenpäinkin on muistettava että lasten tuottamaa tietoa täytyy tarkastella tietyin varauksin. Lasten ottaminen mukaan lasten tuotteiden suunnittelutyöhön on ehdottomasti suunnittelutyötä rikastavaa toimintaa. Kun ymmärrämme lasta käyttäjänä paremmin, voimme suunnitella heille parempia tuotteita.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli selvittää, millaiset käyttäjäyhteistyön menetelmät ovat toimivia, kun otetaan lapset mukaan lasten tuotteiden suunnitteluun tuotesuunnittelun alkuvaiheessa (fuzzy front end). Muotoilijan ja lapsen yhteistyömenetelminä käytettiin ainekirjoitusta, piirtämistä, ryhmäkeskustelua sekä teemahaastattelua. Tuote-esimerkkinä näissä yhteistyömenetelmissä käytettiin lasten kännykkää.
Tutkijan valitsemat neljä yhteistyömenetelmätapaa toteutettiin neljässä Kuopiolaisessa koulussa, ja mukana oli yhteensä 49 8-10-vuotiasta lasta. Monimuotoinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin käyttäen apuna kvantifiointia. Menetelmiä vertailtiin saadun aineiston monipuolisuuden ja syvyyden, yhteistyön miellyttävyyden sekä toteuttamisen haasteellisuuden kautta.
Yhteistyömenetelmiksi tuotesuunnittelun alkuvaiheessa voi tämän tutkimuksen pohjalta suositella ensisijaisesti ryhmäkeskustelua, joka tuotti monipuolista ja syvää aineistoa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lapset osallistuvat yleensä mielellään tuotesuunnitteluun ja heillä on paljon sanottavaa omaa elämäänsä koskevista asioista. Lapset ovat luovia suunnittelukumppaneita, mutta heidän kanssaan työskentely asettaa omat haasteensa. Lasten kanssa tehtävään yhteistyöhön on valmistauduttava ennalta monin tavoin, ja vielä jälkeenpäinkin on muistettava että lasten tuottamaa tietoa täytyy tarkastella tietyin varauksin. Lasten ottaminen mukaan lasten tuotteiden suunnittelutyöhön on ehdottomasti suunnittelutyötä rikastavaa toimintaa. Kun ymmärrämme lasta käyttäjänä paremmin, voimme suunnitella heille parempia tuotteita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]