Nykytaide yleisön ja kuraattorin kielellä ; taidepuheessa tuotetut diskurssit Mäntän kuvataideviikolla 2011
Hautala, Varpu; Kinnunen, Raisa (2012)
There are no files associated with this item.
Hautala, Varpu
Kinnunen, Raisa
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
kuvataideviikoilla 2011. Tutkimustehvämme on selvittää, millaisia merkityksiä
nykytaide saa yleisön ja kuraattorin taidenäyttelyn teemaan liittyvässä puheessa.
Etsimme yhtäläisyyksiä ja eroja näiden puheiden väliltä. Samalla tutkimuksemme
selvittää kuraattorin ja yleisön paikkaa taidemaailmassa.
Aineistomme koostuu Mäntän kuvataideviikkojen yleisölle tehdyistä haastatteluista
sekä kuraattori Otso Kantokorven kirjoittamasta näyttelykatalogitekstistä. Metodina
käytämme diskurssianalyysia ja retoriikkaa, sillä kyse on puheen tutkimuksesta.
Retoriikan metodologiaa hyödyntäen analysoimme, miten ihmiset rakentavat
nykytaiteen merkityksiä puheissaan. Painotamme aineistolähtöisyyttä
tutkimuksessamme.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa taiteen vastaanoton kirjallisuus
yhdessä estetiikan ja kuratointiin liittyvän kirjallisuuden kanssa. Teorioiden käsittelyn
tarkoituksena on esittää taiteen vastaanottamisen prosessia, kuratointia koskevia
käsityksiä sekä yleisön roolia osana taidemaailmaa. Keskeisiä käsitteitä ovat
taideyleisö, taiteen vastaanotto, taidepuhe, taidemaailma ja kuratointi.
Löysimme aineistosta viisi diskurssia, jotka kertovat nykytaiteen merkityksistä.
Kolme viidestä diskurssista, Tunnelman ja tunnekokemuksen -diskurssi, Oman
elämän rakentamisen -diskurssi ja Näyttelyä määrittävä –diskurssi, esiintyi sekä
yleisön että kuraattorin puheessa. Nykytaiteen ymmärtämisen -diskurssi esiintyi vain
yleisön puheessa ja Kulttuurihistoriallinen tausta -diskurssi esiintyi kattavasti vain
kuraattorin puheessa. Retoriikan keinoja alaysoitaessa kävi ilmi, että yleisö oli
vahvasti liittoutunut puhumansa kanssa ja vetosi omiin tunnekokemuksiinsa
perustellessaan puhettaan. Kuraattori sen sijaan vetosi yleisesti tunnettuihin faktoihin,
välitti tosiasioita puheessaan ja vetosi omaan asiantuntijuuteensa.
Tutkimuksemme aineiston analyysi osoitti, että näyttelyn teemallisuus ja
oheismateriaalit auttavat yleisöä taiteen vastaanotossa. Yleisö koki, että näyttelyä on
helpompi katsoa jonkin näkökulman tai taustatiedon läpi. Kuraattorin valitsema
tiukka teemallisuus näyttäytyykin yleisön kannalta edullisena asiana. Ennakkooletuksemme
oli, että yleisön on vaikeaa ymmärtää nykytaidetta. Osoittautui, että
yleisö ymmärtää nykytaidetta kukin omalla tavallaan. Huomasimme, että
nykytaiteella on merkitystä vastaanottajan tunne-elämälle.
of the Mänttä Art Festival 2011. We investigate how audience and curator construct
meanings of contemporary art. Similarities and differences between the spoken
expressions of the audience and the curator are sought. The research shows the
audiences’ and the curators’ different positions in the field of art.
The research data consists of the interviews of exhibition audience and catalogue text
written by curator. Discourse analysis and rhetoric are used as method of research in
order to analyse the speech of audience and curator. We show how audience construct
the meanings of contemporary art when they speak. The importance of the research
data is emphasized.
In the research can be seen five discourses describing the meanings of contemporary
art. Three of five discourses occurred in the speech of both audience and curator. The
titles of these discourses are Atmosphere and Experience -discourse, Developing
One's Own Life - discourse and Describing of Exhibition -discourse. Understanding
of Contemporary Art - discourse appeared only in speech of audience and Cultural-
Historical Background - discourse appeared in the text written by curator. We found
the differences between the audiences’ and curators’ speeches by analysing the
rhetorical expedients. The audience was strongly committed to their own view and
they expressed their feelings when they justified their story. The curator used wellknown
facts in support of his speech as well as appealing to his own expert status.
The research showed that the exhibition's theme and rationale help audience to
understand contemporary art. The audience felt that the exhibition was easier to see
with the help of background information. It seems that the curator’s selectivity around
a particular theme was felt as beneficial for the audience. Our hypothesis was that
contemporary art is difficult to understand. The results clearly show that people
understand contemporary art in their own way. It was furthermore noticed that
contemporary art has an emotional resonance for audience.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]