"Nyt se on se väylä löytyny" ; toimintatutkimus ikääntyvien yliopiston taidepiiristä
Mikkonen, Soila; Partanen, Elina (2012)
Mikkonen, Soila
Partanen, Elina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203021038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203021038
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänämme on Lapin ikääntyvien yliopiston taidepiirin toiminnan
kehittäminen. Tutkimuksemme on toimintatutkimus, jossa on laadullisen
tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksemme pääaineistona on kevään 2009 väriopin ja
akryylimaaluksen kurssilla toteutetut puolistrukturoidut teemaryhmähaastattelut. 2008
loppuvuoden kurssi käsitteli kuvanrakentamisen perusteita ja keramiikkaa ja se toimi
esitutkimuksena. Aineiston analyysimenetelmämme on teoriaohjaava sisällön analyysi.
Tutkimuksemme ikääntymisen oppimisprosesseja tarkasteleva teoriatausta pohjaa
aikuiskasvatukseen ja ikävaiheteorioihin. Ikääntyvän taideharrastamista olemme
tarkastelleet flow-teorian, gerotranssendenssin ja pragmaattisen estetiikan valossa
taidegerontologisesta näkökulmasta. Korostamme erilaisten teorioiden rinnakkaisuutta ja ikääntyvän yksilön subjektiivista suhtautumista taiteeseen ja ikääntymiseen.
Tutkimuksemme toiminnan kuvauksessa selvitämme toteuttamiemme kurssien
suunnittelua, sisältöjä, työskentelykertojen kulkua sekä tuomme esiin havaintojamme
taidepiirin käytännön ohjaustyöstä. Tutkimustulokset luvussa olemme ryhmitelleet
aineistot kolmeen osaan: esitutkimukseen, ryhmähaastatteluihin ja organisaation
näkökulmaan. Tutkimuksemme pääaineiston, kevään 2009 ryhmähaastattelut, olemme
jakaneet kolmeen tasoon: opiskelijan tasoon, jossa tarkastelemme ikääntyvän taiteen
opiskelijan ja opetuksen suhdetta; toimintaa ohjaavien käsitysten tasoon, jossa tuomme
esiin taidepiirin kurssin suunnittelussa huomioitavia seikkoja sekä kolmantena opiskelua tukevien käsitysten tasoon, jossa käsitellään taidepiirin käytännön opetustoiminnassa keskeisiä tekijöitä.
Tärkeimmiksi teemoiksi johtopäätöksissä nousivat taidepiiriläisten heterogeenisyys ja
eläkeiällä saavutettu vapaus harrastaa. Lisäksi opiskelussa ikääntyvälle on tärkeää
palautteen saaminen, lähiopetus, opiskeltavan aineiston kertautuvuus sekä yksilökohtaiset tavoitteet. Olemme kiinnittäneet myös huomiota taidepiirin toimintaa järjestävien tahojen ja organisaatioiden välisen toiminnan kehittämiseen. Erityisesti vuorovaikutus ja dialogisuus ovat läpileikkaavia teemoja niin koko aineistossamme kuin myös työskentelyssämme tutkijaparina. Our research mission is to develop the function of the art study group, which is one of the
activities of the Lapland's University of the Third Age. Our research is an action research,
which has characteristics of a qualitative case research. In the end of the 2008 we planned and guided a course of the basics of visual composition and ceramics, and in the spring 2009 we held a course of acrylic painting and color theories. The first course was an exploratory research. Our main research material is the half structured theme group interviews, which were held during the spring course in 2009. Our analysis method was theory guided content analysis.
Our research's theory basis, which examines the learning processes of the elderly, is based on adult education and theories of age related developmental stages. We have examined in the point of views of flow theory, gerotranscendence and pragmatic aesthetics considering the art hobbies of the elderly from an artgerontologic point of view. We emphasize the parallelism of different theories and elderly person's subjective attitude on ageing and art. In our action description we clarify the planning and the contents of the actualized courses, describe the pass of single working dates and adduce our observations of our practical guidance work during both courses. In research results chapter we have grouped our research material in exploratory research, group interviews and the point of view of the organization. We have divided our main research material, group interviews held in 2009, in three classes: student's class in which we examine the relation between an ageing art student and teaching, in the class of perceptions guiding the activities we introduce elements which should be noticed in the planning of courses, and third, the class of perceptions supporting the studies.
Themes in our conclusions are the heterogeneousity among the art study circle participants and the emancipation to art activities along the retirement. Furthermore, in studying it is important for an elderly person to receive feedback, contact teaching, the accumulation of the study subjects and individual study aims. We have also wanted to pay attention to developing the interaction between the organizations, which organize the activities of the art study group. Especially interaction and dialogue are cross-sectioning themes in our whole research material as well as in our working as research partners.
kehittäminen. Tutkimuksemme on toimintatutkimus, jossa on laadullisen
tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksemme pääaineistona on kevään 2009 väriopin ja
akryylimaaluksen kurssilla toteutetut puolistrukturoidut teemaryhmähaastattelut. 2008
loppuvuoden kurssi käsitteli kuvanrakentamisen perusteita ja keramiikkaa ja se toimi
esitutkimuksena. Aineiston analyysimenetelmämme on teoriaohjaava sisällön analyysi.
Tutkimuksemme ikääntymisen oppimisprosesseja tarkasteleva teoriatausta pohjaa
aikuiskasvatukseen ja ikävaiheteorioihin. Ikääntyvän taideharrastamista olemme
tarkastelleet flow-teorian, gerotranssendenssin ja pragmaattisen estetiikan valossa
taidegerontologisesta näkökulmasta. Korostamme erilaisten teorioiden rinnakkaisuutta ja ikääntyvän yksilön subjektiivista suhtautumista taiteeseen ja ikääntymiseen.
Tutkimuksemme toiminnan kuvauksessa selvitämme toteuttamiemme kurssien
suunnittelua, sisältöjä, työskentelykertojen kulkua sekä tuomme esiin havaintojamme
taidepiirin käytännön ohjaustyöstä. Tutkimustulokset luvussa olemme ryhmitelleet
aineistot kolmeen osaan: esitutkimukseen, ryhmähaastatteluihin ja organisaation
näkökulmaan. Tutkimuksemme pääaineiston, kevään 2009 ryhmähaastattelut, olemme
jakaneet kolmeen tasoon: opiskelijan tasoon, jossa tarkastelemme ikääntyvän taiteen
opiskelijan ja opetuksen suhdetta; toimintaa ohjaavien käsitysten tasoon, jossa tuomme
esiin taidepiirin kurssin suunnittelussa huomioitavia seikkoja sekä kolmantena opiskelua tukevien käsitysten tasoon, jossa käsitellään taidepiirin käytännön opetustoiminnassa keskeisiä tekijöitä.
Tärkeimmiksi teemoiksi johtopäätöksissä nousivat taidepiiriläisten heterogeenisyys ja
eläkeiällä saavutettu vapaus harrastaa. Lisäksi opiskelussa ikääntyvälle on tärkeää
palautteen saaminen, lähiopetus, opiskeltavan aineiston kertautuvuus sekä yksilökohtaiset tavoitteet. Olemme kiinnittäneet myös huomiota taidepiirin toimintaa järjestävien tahojen ja organisaatioiden välisen toiminnan kehittämiseen. Erityisesti vuorovaikutus ja dialogisuus ovat läpileikkaavia teemoja niin koko aineistossamme kuin myös työskentelyssämme tutkijaparina.
activities of the Lapland's University of the Third Age. Our research is an action research,
which has characteristics of a qualitative case research. In the end of the 2008 we planned and guided a course of the basics of visual composition and ceramics, and in the spring 2009 we held a course of acrylic painting and color theories. The first course was an exploratory research. Our main research material is the half structured theme group interviews, which were held during the spring course in 2009. Our analysis method was theory guided content analysis.
Our research's theory basis, which examines the learning processes of the elderly, is based on adult education and theories of age related developmental stages. We have examined in the point of views of flow theory, gerotranscendence and pragmatic aesthetics considering the art hobbies of the elderly from an artgerontologic point of view. We emphasize the parallelism of different theories and elderly person's subjective attitude on ageing and art. In our action description we clarify the planning and the contents of the actualized courses, describe the pass of single working dates and adduce our observations of our practical guidance work during both courses. In research results chapter we have grouped our research material in exploratory research, group interviews and the point of view of the organization. We have divided our main research material, group interviews held in 2009, in three classes: student's class in which we examine the relation between an ageing art student and teaching, in the class of perceptions guiding the activities we introduce elements which should be noticed in the planning of courses, and third, the class of perceptions supporting the studies.
Themes in our conclusions are the heterogeneousity among the art study circle participants and the emancipation to art activities along the retirement. Furthermore, in studying it is important for an elderly person to receive feedback, contact teaching, the accumulation of the study subjects and individual study aims. We have also wanted to pay attention to developing the interaction between the organizations, which organize the activities of the art study group. Especially interaction and dialogue are cross-sectioning themes in our whole research material as well as in our working as research partners.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]