Tutkiva oppiminen koulun kuvataideopetuksessa
Härkönen, Tiina (2012)
There are no files associated with this item.
Härkönen, Tiina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tutkiva oppiminen tarkoittaa koulun kuvataideopetuksessa. Esitin tämän kysymyksen sähköpostitse viidelle kuvataidetta opettavalle luokanopettajalle kartoittaakseni heidän käsityksiään tutkivasta oppimisesta koulun kuvataideopetuksessa. Lisäksi haastattelin puhelimitse vuoden 2004 Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteiden kuvataiteen opetussuunnitelmatyöryhmässä mukana ollutta asiantuntijaa. Luokanopettajien käsitykset tutkivasta oppimisesta rinnastan tutkivasta oppimisesta esitettyihin ajatuksiin, konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, vuoden 2004 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin sekä erilaisiin näkemyksiin kuva-taidekasvatuksesta. Lähestymistapa on fenomenografia.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajien mielestä tutkiva oppiminen koulun kuvataideopetuksessa tarkoittaa, että uuden oppiminen rakentuu aiemmin opitulle, oppi-las on toimija, joka asettaa ongelman itse ja tiedostaa oman toimintansa, ja että opettaja on ohjaaja. Edelleen se tarkoittaa erilaisia työskentelytapoja, kuten itse tekemistä ja ko-keilemista, yhteistoiminnallisuutta ja tutkivaa havainnoimista. Tulosten perusteella näyt-tää, ettei luokanopettajien käsitysten taustalla ole niinkään yksi, erityinen tutkivan op-pimisen malli, vaan pikemminkin käsitykset tutkivasta oppimisesta perustuvat nykyisel-le kasvatusajattelulle, sille ominaisiin konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, ajatuksiin oppilaasta toimijana ja opettajasta ohjaajana, itse tekemiseen ja kokeilemiseen sekä yh-dessä oppimiseen. Luokanopettajien käsitykset ovat käytännönläheisiä. Tutkivasta op-pimisesta poimitaan sellaiset ajatukset ja ideat, jotka sopivat kuvataiteen opetukseen ja omaan työhön. Käsitykset tutkivasta oppimisesta näyttävät olevan subjektiivisia, ja tut-kivan oppimisen toteutuminen käytännön opetuksessa on sen mukaista.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajien mielestä tutkiva oppiminen koulun kuvataideopetuksessa tarkoittaa, että uuden oppiminen rakentuu aiemmin opitulle, oppi-las on toimija, joka asettaa ongelman itse ja tiedostaa oman toimintansa, ja että opettaja on ohjaaja. Edelleen se tarkoittaa erilaisia työskentelytapoja, kuten itse tekemistä ja ko-keilemista, yhteistoiminnallisuutta ja tutkivaa havainnoimista. Tulosten perusteella näyt-tää, ettei luokanopettajien käsitysten taustalla ole niinkään yksi, erityinen tutkivan op-pimisen malli, vaan pikemminkin käsitykset tutkivasta oppimisesta perustuvat nykyisel-le kasvatusajattelulle, sille ominaisiin konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, ajatuksiin oppilaasta toimijana ja opettajasta ohjaajana, itse tekemiseen ja kokeilemiseen sekä yh-dessä oppimiseen. Luokanopettajien käsitykset ovat käytännönläheisiä. Tutkivasta op-pimisesta poimitaan sellaiset ajatukset ja ideat, jotka sopivat kuvataiteen opetukseen ja omaan työhön. Käsitykset tutkivasta oppimisesta näyttävät olevan subjektiivisia, ja tut-kivan oppimisen toteutuminen käytännön opetuksessa on sen mukaista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4246]