"Hei, katsokaa, kultainen avain!" ; leikki-ikäisten lasten kuvapreferenssit eräässä taidenäyttelyssä
Kotila, Liisa (2012)
There are no files associated with this item.
Kotila, Liisa
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Pro Gradu tutkielmassa kuvataan päiväkoti-ikäisille lapsille suunnatun taidenäyttelyn saamaa
vastaanottoa. Tutkimuskysymykset olivat, miten eri kuvalliset tekijät vaikuttavat lasten
kuvapreferensseihin sekä millaisia maalausten tulisi kuvallisilta ominaisuuksiltaan olla, että ne olisivat
lapsille mieleisiä ja mielenkiintoisia.
Tutkimukseen osallistui 17 lasta, joiden ikä vaihteli 3 – 5 vuoden välillä. Aineisto kerättiin kolmessa
vaiheessa: ensin lapsia haastateltiin, minkä jälkeen he vierailivat taidenäyttelyssä ja kolmannessa
vaiheessa he piirsivät taulusta päiväkodilla. Metodeina tutkimuksessa olivat haastattelu ja havainnointi.
Koko aineisto kuvattiin videollle ja litteroitiin.
Tarkasteltavia kuvallisia muuttujia oli neljä: värit, aihe, kuvakieli ja sisältö. Näiden neljän tekijän lisäksi
aineiston käsittelyssä pohditaan lasten kauneus-käsitystä ja kauneuden idean merkitystä lasten
preferensseihin. Tärkeiksi lasten preferensseihin vaikuttaneiksi kuvallisiksi tekijöiksi osoittautuivat
kuvien aiheet, tunnistettavuus sekä sisällön toiminnallisuus ja tarinallisuus. Myös kuvien värit ja
kuvakieli olivat oleellisia muuttujia lasten preferenssien kannalta.
Tämän tutkimuksen aihe, lapset kulttuurin yleisönä, liittyy tiiviisti niihin kysymyksiin, joita
kuvataidekasvatus tieteenalana tutkii. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään kuvataidekasvatuksen
tutkimusta ja yhdistetään sitä muiden tieteenalojen tutkimustietoon. Kasvatuksen muotona
kuvataidekasvatuksella on oma roolinsa pyrkimyksessä kasvattaa ihmisiä aktiivisiksi kuvien kohtaajiksi.
vastaanottoa. Tutkimuskysymykset olivat, miten eri kuvalliset tekijät vaikuttavat lasten
kuvapreferensseihin sekä millaisia maalausten tulisi kuvallisilta ominaisuuksiltaan olla, että ne olisivat
lapsille mieleisiä ja mielenkiintoisia.
Tutkimukseen osallistui 17 lasta, joiden ikä vaihteli 3 – 5 vuoden välillä. Aineisto kerättiin kolmessa
vaiheessa: ensin lapsia haastateltiin, minkä jälkeen he vierailivat taidenäyttelyssä ja kolmannessa
vaiheessa he piirsivät taulusta päiväkodilla. Metodeina tutkimuksessa olivat haastattelu ja havainnointi.
Koko aineisto kuvattiin videollle ja litteroitiin.
Tarkasteltavia kuvallisia muuttujia oli neljä: värit, aihe, kuvakieli ja sisältö. Näiden neljän tekijän lisäksi
aineiston käsittelyssä pohditaan lasten kauneus-käsitystä ja kauneuden idean merkitystä lasten
preferensseihin. Tärkeiksi lasten preferensseihin vaikuttaneiksi kuvallisiksi tekijöiksi osoittautuivat
kuvien aiheet, tunnistettavuus sekä sisällön toiminnallisuus ja tarinallisuus. Myös kuvien värit ja
kuvakieli olivat oleellisia muuttujia lasten preferenssien kannalta.
Tämän tutkimuksen aihe, lapset kulttuurin yleisönä, liittyy tiiviisti niihin kysymyksiin, joita
kuvataidekasvatus tieteenalana tutkii. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään kuvataidekasvatuksen
tutkimusta ja yhdistetään sitä muiden tieteenalojen tutkimustietoon. Kasvatuksen muotona
kuvataidekasvatuksella on oma roolinsa pyrkimyksessä kasvattaa ihmisiä aktiivisiksi kuvien kohtaajiksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4536]