Kuvataiteen lukiodiplomi opiskelijoiden kokemana
Pelkonen, Teemu (2012)
There are no files associated with this item.
Pelkonen, Teemu
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassani tutkitaan Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen 1.-3. vuosikurssin
opiskelijoiden kokemuksia kuvataiteen lukiodiplomista. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää,
millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli portfoliomuotoisesta kuvataiteen lukiodiplomin tekemisestä ja
sen arviointiprosessista. Halusin selvittää, kokivatko opiskelijat pystyvänsä osoittamaan taitonsa
portfoliomuodossa. Lisäksi tutkin sitä, miten opiskelijat olivat kokeneet hyötyneensä lukiodiplomin
tekemisestä lukion jälkeisessä elämässä muun muassa Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen
hakuprosessissa.
Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen. Tutkin tässä tutkimuksessa kokemuksia, joten
tutkimusotteeni on fenomenologinen. Keräsin tutkimusaineistoni puolistrukturoidulla
kyselylomakkeella sekä paperiversiona että sähköpostitse. Tutkimuskysymykset pohjautuivat
teoriaosioon.
Tutkimustulosteni mukaan kuvataiteen lukiodiplomi oli koettu pääasiassa mukavaksi ja antoisaksi,
mutta aikaa vieväksi ja pitkäjännitteisyyttä vaativaksi taiteelliseksi prosessiksi. Kokemusta oli
varjostanut opettajien organisoinnin, ohjeistuksen ja esimerkkien puute sekä opiskelijoiden
kokemattomuus portfolion teosta. Prosessin vaikeuksia oli sen aikatauluttaminen, aiheen valinta ja
toteutuksen suunnittelu. Opiskelijat olisivat kaivanneet tukea ja riittävää ohjausta ennen lukiodiplomin
tekemisen aloitusta.
Portfolion tekeminen koettiin yleisesti prosessia helpottavaksi tekijäksi. Muutamalle portfolion
tekeminen oli ollut epämukavaa, koska se ei sopinut heidän opiskelutavoilleen. Opiskelijat kokivat
pystyneensä osoittamaan taitonsa kattavasti ja monipuolisesti portfoliomuodossa.
Opiskelijoiden kokemuksista nousi esiin eriarvoisuus opiskelijoiden tekemien lukiodiplomien kesken,
niiden toisistaan eroavien tekoprosessien ja kurssijärjestelyjen takia.
Opiskelijat kokivat lukiodiplomin arvioinnin kattavaksi, avoimeksi, vapaaksi ja itsearviointia
kehittäväksi. Portfolio oli koettu auttavan itsearviointia ja koko prosessin arviointia. Arvioinnin
kohdistamisen osittaminen portfolioon ja taideteokseen koettiin myös hyväksi arviointitavaksi.
Tutkimustuloksiani ei voida yleistää koskemaan täysin koko maamme lukioiden kuvataiteen
lukiodiplomiprosesseja ja -kursseja, vaikka tutkimukseen vastanneet olivatkin tehneet lukiodiplominsa
hyvin laajalta alueelta ympäri Suomen. Uskon tutkimustulokseni olevan kuitenkin suuntaa antavia.
Tämän tutkielman avulla lukija saa kattavaa tutkittua tietoa ja opiskelijoiden konkreettisia kokemuksia
portfoliosta ja portfoliomuotoisesta arvioinnista sekä kuvataiteen lukiodiplomista.
opiskelijoiden kokemuksia kuvataiteen lukiodiplomista. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää,
millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli portfoliomuotoisesta kuvataiteen lukiodiplomin tekemisestä ja
sen arviointiprosessista. Halusin selvittää, kokivatko opiskelijat pystyvänsä osoittamaan taitonsa
portfoliomuodossa. Lisäksi tutkin sitä, miten opiskelijat olivat kokeneet hyötyneensä lukiodiplomin
tekemisestä lukion jälkeisessä elämässä muun muassa Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen
hakuprosessissa.
Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen. Tutkin tässä tutkimuksessa kokemuksia, joten
tutkimusotteeni on fenomenologinen. Keräsin tutkimusaineistoni puolistrukturoidulla
kyselylomakkeella sekä paperiversiona että sähköpostitse. Tutkimuskysymykset pohjautuivat
teoriaosioon.
Tutkimustulosteni mukaan kuvataiteen lukiodiplomi oli koettu pääasiassa mukavaksi ja antoisaksi,
mutta aikaa vieväksi ja pitkäjännitteisyyttä vaativaksi taiteelliseksi prosessiksi. Kokemusta oli
varjostanut opettajien organisoinnin, ohjeistuksen ja esimerkkien puute sekä opiskelijoiden
kokemattomuus portfolion teosta. Prosessin vaikeuksia oli sen aikatauluttaminen, aiheen valinta ja
toteutuksen suunnittelu. Opiskelijat olisivat kaivanneet tukea ja riittävää ohjausta ennen lukiodiplomin
tekemisen aloitusta.
Portfolion tekeminen koettiin yleisesti prosessia helpottavaksi tekijäksi. Muutamalle portfolion
tekeminen oli ollut epämukavaa, koska se ei sopinut heidän opiskelutavoilleen. Opiskelijat kokivat
pystyneensä osoittamaan taitonsa kattavasti ja monipuolisesti portfoliomuodossa.
Opiskelijoiden kokemuksista nousi esiin eriarvoisuus opiskelijoiden tekemien lukiodiplomien kesken,
niiden toisistaan eroavien tekoprosessien ja kurssijärjestelyjen takia.
Opiskelijat kokivat lukiodiplomin arvioinnin kattavaksi, avoimeksi, vapaaksi ja itsearviointia
kehittäväksi. Portfolio oli koettu auttavan itsearviointia ja koko prosessin arviointia. Arvioinnin
kohdistamisen osittaminen portfolioon ja taideteokseen koettiin myös hyväksi arviointitavaksi.
Tutkimustuloksiani ei voida yleistää koskemaan täysin koko maamme lukioiden kuvataiteen
lukiodiplomiprosesseja ja -kursseja, vaikka tutkimukseen vastanneet olivatkin tehneet lukiodiplominsa
hyvin laajalta alueelta ympäri Suomen. Uskon tutkimustulokseni olevan kuitenkin suuntaa antavia.
Tämän tutkielman avulla lukija saa kattavaa tutkittua tietoa ja opiskelijoiden konkreettisia kokemuksia
portfoliosta ja portfoliomuotoisesta arvioinnista sekä kuvataiteen lukiodiplomista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]