Suosittelen!: innostaminen, innostuminen ja kuvailmaisu indie-blogeissa
Rasmus, Maija (2014)
Rasmus, Maija
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406171283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406171283
Tiivistelmä
Tutkielma perehtyy indie-blogeihin eli internetin visuaalisiin elämäjulkaisuihin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia innostamisen ja innostumisen muotoja niissä on havaittavissa, miten sosiokulttuurisen innostamisen tapahtumaketju rakentuu blogiympäristössä sekä millaista on tyypillinen kuvailmaisu indie- blogissa. Tutkimusmenetelmänä on virtuaalinen etnografia. Tutkimusympäristö on indie-bloggaajista koostuva verkkoyhteisö, ja tutkimuksen aineisto on kerätty blogien omaa metodia kokeillen: vastaajat ovat osallistuneet meemiin eli haastepostaukseen. Aineisto koostuu kymmenestä blogipostauksesta, 48 valokuvasta, 116 kommentista sekä tutkijan havainnoista.
Tutkimusaineistoa analysoitiin useaa eri analyysimetodia käyttämällä. Blogipostauksissa ja kommenteissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Visuaalisen aineiston analyysi paikantui usean eri menetelmän leikkauspisteeseen. Sisällön erittelyn, semiotiikan, kolmen aineistoon luodun näkökulman ja voimauttavan valokuvan menetel-mään vertaamisen avulla selvitettiin indie-blogien kuvailmaisun tyypillisiä piirteitä.
Tutkimuksen mukaan indie-blogeissa ilmenee sekä innostamisen että innostumisen muotoja. Aineiston perusteella näitä olivat haasteeseen osallistuminen ja edelleen haastaminen, toiminnan mahdollisuudet, kommentoimalla osallistuminen ja mahdollisuus itsereflektioon sekä yhteisten tyylipiirteiden omaksuminen. Blogeissa tapahtui myös sosiokulttuuriseen innostamiseen verrattavia innostumisen prosesseja, jotka aikaansaivat osallisuutta ja ylläpitivät myönteistä ilmapiiriä.
Tutkimuksen kuva-aineiston perusteella indie-blogien kuvailmaisussa on paljon yhteneväisyyksiä. Kuvien perus-tekijöihin, sisältöihin, merkityksiin ja kuvista syntyneisiin mielikuviin liittyvät samankaltaisuudet loivat yhdessä blogien visuaalista järjestystä. Tutkimus tulkitsee yhtenäisen kuvailmaisun lisäävän tunnetta yhteisöön kuulumisesta.
Tutkimuksen lopuksi todetaan verkkoyhteisöjen voivan toimia innostamisen ja innostumisen paikkoina. Indie-bloggaajien tekemät valinnat ovat osa kasvuprosessia, jota bloggaajat käyvät läpi verkkoon omaelämäkerrallisesti julkaistessaan. Blogin ylläpitäminen voi olla indie-bloggaajalle tapa käsitellä elämänsä teemoja myös visuaalisin keinoin.
Tutkimusaineistoa analysoitiin useaa eri analyysimetodia käyttämällä. Blogipostauksissa ja kommenteissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Visuaalisen aineiston analyysi paikantui usean eri menetelmän leikkauspisteeseen. Sisällön erittelyn, semiotiikan, kolmen aineistoon luodun näkökulman ja voimauttavan valokuvan menetel-mään vertaamisen avulla selvitettiin indie-blogien kuvailmaisun tyypillisiä piirteitä.
Tutkimuksen mukaan indie-blogeissa ilmenee sekä innostamisen että innostumisen muotoja. Aineiston perusteella näitä olivat haasteeseen osallistuminen ja edelleen haastaminen, toiminnan mahdollisuudet, kommentoimalla osallistuminen ja mahdollisuus itsereflektioon sekä yhteisten tyylipiirteiden omaksuminen. Blogeissa tapahtui myös sosiokulttuuriseen innostamiseen verrattavia innostumisen prosesseja, jotka aikaansaivat osallisuutta ja ylläpitivät myönteistä ilmapiiriä.
Tutkimuksen kuva-aineiston perusteella indie-blogien kuvailmaisussa on paljon yhteneväisyyksiä. Kuvien perus-tekijöihin, sisältöihin, merkityksiin ja kuvista syntyneisiin mielikuviin liittyvät samankaltaisuudet loivat yhdessä blogien visuaalista järjestystä. Tutkimus tulkitsee yhtenäisen kuvailmaisun lisäävän tunnetta yhteisöön kuulumisesta.
Tutkimuksen lopuksi todetaan verkkoyhteisöjen voivan toimia innostamisen ja innostumisen paikkoina. Indie-bloggaajien tekemät valinnat ovat osa kasvuprosessia, jota bloggaajat käyvät läpi verkkoon omaelämäkerrallisesti julkaistessaan. Blogin ylläpitäminen voi olla indie-bloggaajalle tapa käsitellä elämänsä teemoja myös visuaalisin keinoin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]