Kuvataideopettaja työskentelyprosessin tukena ; yläkoululaisten näkemyksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta
Kauppinen, Petrus (2012)
Kauppinen, Petrus
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210221229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210221229
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, miten kuvataideopettajan ja
oppilaan välinen vuorovaikutus vaikuttaa oppilaan työskentelyyn.
Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millainen vuorovaikutus opettajan ja
oppilaan välillä auttaa oppilasta työskentelemään? Miten 13-14 -vuotiaat kuvaavat
sisäistä motivaatiota eläytymistarinoissa?
Teoreettisessa taustassa tarkastellaan aluksi kuvataideopetuksen keskeisiä
piirteitä ja kuvataideopettajan valtaa. Vuorovaikutusta pohditaan
kuvataideopetuksen vuorovaikutusmallien, sanallisen ja sanattoman viestinnän
sekä dialogin avulla. Nuoruutta käsitellään sosiaalisena ja yleisesti psykologisena
ilmiönä. Motivaatioon perehdytään lopuksi sen yleisen olemuksen ja sisäisen sekä
ulkoisen motivaation näkökulmista.
Aineisto kerättiin eläytymismenetelmää hyödyntäen ja se koostuu
kahdeksasluokkalaisten kirjoittamista 21 eläytymistarinasta. Esitutkimus
suoritettiin ennen varsinaista aineistonkeruuta. Aineisto analysoitiin
teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tyypittelemällä. Tutkimusote on laadullista
eli kuvailevaa.
Tulosten mukaan vuorovaikutus, jossa korostuivat oppilaan elämismaailmaan
liittyvät aiheet, kuten palkitseminen, liiallisen itsekriittisyyden poistaminen ja
tarinankerronta annetun tehtävän sisällöstä, innostivat työskentelyyn.
Vuorovaikutus on suurimmaksi osaksi molemminpuoliseen puheeseen
painottuvaa, dialogia luovaa sekä oppilaskeskeistä että sosiaalisuuteen perustuvaa.
Opettajan katsottiin puolestaan heikentävän motivaatiota piiloopetussuunnitelmaan
perustuvalla vallallaan mielipideristiriitojen, vääränlaisen
ohjaamisen ja liian ankaran kurin muodossa. Vuorovaikutus oli tällöin hyvin
opettajakeskeistä. Luokan rauhaton ilmapiiri nähtiin lisäksi motivaatiota
heikentävänä tekijänä. Tutkimus osoitti, että oppilailta löytyy sisäistä motivaatiota
kuvataideopetuksessa, mikä edellyttää oppilaan oikeanlaista tukemista
hahmottamalla hänen kannaltaan mielekkäitä oppimisprosesseja. Tutkimuksen
mukaan koululaitoksella on opettajan kautta vaikutusta oppilaan työskentelyyn
sekä siihen innostajana että sen lannistajana. Tutkimuksen perusteella kouluun
tarvitaan enemmän dialogisuuteen perustuvaa pedagogiikkaa, jonka kuvataide
oppiaineena tarvittaessa mahdollistaa. The research task of this study is to find out how interaction between a teacher of
visual arts and a student affects on the work of the latter. These are the research
questions: What sort of interaction between a teacher and a student helps the latter
to work? How do children between ages of 13 and 14 describe their inner
motivation in stories on emphatizing?
At first central features of education of visual arts are examined in theoretical
background. Interaction is studied through ineraction models, verbal and nonverbal
communication and dialogue. Youth is handled as social and commonly
psychological phenomenon. In the end motivation is familiarized with its common
essence and also in point of view of inner and external motivation.
Material was collected using the methods of emphatizing and consists of 21 th
stories on emphatizing written by 8 graders. Feasibility study was carried out
before the actual colecting of material. The material was analyzed with theorydirectional
contet analysis and typing. Research is qualitative in its nature.
According to results interaction, in which topics relating to student's world of
emphatizing, rewarding and getting rid of excessive self-critique and storytelling
were highlighted, inspirate working. Interaction is mostly emphasized on mutual
speech, creating dialogue and student-centered and based on being social. The
teacher seemed to weaken the motivation by using cotradicting opinions, wrong
kind of guiding and too harsh discipline based on hidden syllabus. In these cases
interaction was very teacher-centered. The restless atmosphere of the class was
also seen as a factor reducing motivation. The study revealed that the students
possess inner motivation in study of visual arts, which requires appropriate
support on student by perceiving him/her on reasonable learning processes.
According to the study through educational system teacher has inspirational and
discouraging effect on student's work. According to the study more dialoguebased
pedagogy are needed in school, so that visual arts as a subject can be
enabled.
oppilaan välinen vuorovaikutus vaikuttaa oppilaan työskentelyyn.
Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millainen vuorovaikutus opettajan ja
oppilaan välillä auttaa oppilasta työskentelemään? Miten 13-14 -vuotiaat kuvaavat
sisäistä motivaatiota eläytymistarinoissa?
Teoreettisessa taustassa tarkastellaan aluksi kuvataideopetuksen keskeisiä
piirteitä ja kuvataideopettajan valtaa. Vuorovaikutusta pohditaan
kuvataideopetuksen vuorovaikutusmallien, sanallisen ja sanattoman viestinnän
sekä dialogin avulla. Nuoruutta käsitellään sosiaalisena ja yleisesti psykologisena
ilmiönä. Motivaatioon perehdytään lopuksi sen yleisen olemuksen ja sisäisen sekä
ulkoisen motivaation näkökulmista.
Aineisto kerättiin eläytymismenetelmää hyödyntäen ja se koostuu
kahdeksasluokkalaisten kirjoittamista 21 eläytymistarinasta. Esitutkimus
suoritettiin ennen varsinaista aineistonkeruuta. Aineisto analysoitiin
teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tyypittelemällä. Tutkimusote on laadullista
eli kuvailevaa.
Tulosten mukaan vuorovaikutus, jossa korostuivat oppilaan elämismaailmaan
liittyvät aiheet, kuten palkitseminen, liiallisen itsekriittisyyden poistaminen ja
tarinankerronta annetun tehtävän sisällöstä, innostivat työskentelyyn.
Vuorovaikutus on suurimmaksi osaksi molemminpuoliseen puheeseen
painottuvaa, dialogia luovaa sekä oppilaskeskeistä että sosiaalisuuteen perustuvaa.
Opettajan katsottiin puolestaan heikentävän motivaatiota piiloopetussuunnitelmaan
perustuvalla vallallaan mielipideristiriitojen, vääränlaisen
ohjaamisen ja liian ankaran kurin muodossa. Vuorovaikutus oli tällöin hyvin
opettajakeskeistä. Luokan rauhaton ilmapiiri nähtiin lisäksi motivaatiota
heikentävänä tekijänä. Tutkimus osoitti, että oppilailta löytyy sisäistä motivaatiota
kuvataideopetuksessa, mikä edellyttää oppilaan oikeanlaista tukemista
hahmottamalla hänen kannaltaan mielekkäitä oppimisprosesseja. Tutkimuksen
mukaan koululaitoksella on opettajan kautta vaikutusta oppilaan työskentelyyn
sekä siihen innostajana että sen lannistajana. Tutkimuksen perusteella kouluun
tarvitaan enemmän dialogisuuteen perustuvaa pedagogiikkaa, jonka kuvataide
oppiaineena tarvittaessa mahdollistaa.
visual arts and a student affects on the work of the latter. These are the research
questions: What sort of interaction between a teacher and a student helps the latter
to work? How do children between ages of 13 and 14 describe their inner
motivation in stories on emphatizing?
At first central features of education of visual arts are examined in theoretical
background. Interaction is studied through ineraction models, verbal and nonverbal
communication and dialogue. Youth is handled as social and commonly
psychological phenomenon. In the end motivation is familiarized with its common
essence and also in point of view of inner and external motivation.
Material was collected using the methods of emphatizing and consists of 21 th
stories on emphatizing written by 8 graders. Feasibility study was carried out
before the actual colecting of material. The material was analyzed with theorydirectional
contet analysis and typing. Research is qualitative in its nature.
According to results interaction, in which topics relating to student's world of
emphatizing, rewarding and getting rid of excessive self-critique and storytelling
were highlighted, inspirate working. Interaction is mostly emphasized on mutual
speech, creating dialogue and student-centered and based on being social. The
teacher seemed to weaken the motivation by using cotradicting opinions, wrong
kind of guiding and too harsh discipline based on hidden syllabus. In these cases
interaction was very teacher-centered. The restless atmosphere of the class was
also seen as a factor reducing motivation. The study revealed that the students
possess inner motivation in study of visual arts, which requires appropriate
support on student by perceiving him/her on reasonable learning processes.
According to the study through educational system teacher has inspirational and
discouraging effect on student's work. According to the study more dialoguebased
pedagogy are needed in school, so that visual arts as a subject can be
enabled.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]