Kuvataideopettajien näkökulmia yhteiskuntakriittisyyteen yläkoulun ja lukion kuvataideopetuksessa
Järvinen, Laura (2013)
There are no files associated with this item.
Järvinen, Laura
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Kriittisyys on keskeisiä länsimaisia sivistysihanteita, johon liittyy toive yhteiskunnan
kehityksestä. Myös peruskoulun ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin on kirjattu
opetuksen yhteiskuntakriittiset tavoitteet. Yhteiskuntakriittisyys on kuitenkin monella
tapaa ristiriitainen asia koulujärjestelmän kontekstissa ja käytännössä nämä ongelmat
jäävät yksittäisten opettajien ratkaistavaksi. Tätä ristiriitaa ja yhteiskuntakriittisyyden
perusteluita käsitellään laajasti yhteiskuntakriittisen kasvatusteorian sisällä, mutta sekin
tarjoaa hyvin vähän käytännön ohjeita opettajille. Tutkimuksessani lähestyn
kuvataideopetuksen yhteiskuntakriittisyyttä arjen tasolla opettajien näkökulmasta.
Tutkimukseni lukeutuu laadullisen tutkimuksen kenttään, jonka mukaisesti analysoin
haastattelemalla kerättyä aineistoa teoriaohjautuvan sisällönanalyysin avulla.
Luonteeltaan tutkimustulokset ovat näkökulmia kartoittavia.
Tutkimustuloksista on muodostettu kaksi teemaa yhteiskuntakriittisyyden opetukseen
sisällyttämiselle: opettajien omat ideologiset perustelut ja käytännön keinot
kuvataidetunneilla. Molemmissa teemoissa nousee keskeisesti esille
yhteiskuntakriittisyyden oppilaslähtöisyys, koulun arkitodellisuuden muodostamat rajat
sekä opettajien positiivinen mutta epävarma suhtautuminen yhteiskuntakriittisen
kuvataideopetuksen onnistumisesta suomalaisessa koulujärjestelmästä
kehityksestä. Myös peruskoulun ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin on kirjattu
opetuksen yhteiskuntakriittiset tavoitteet. Yhteiskuntakriittisyys on kuitenkin monella
tapaa ristiriitainen asia koulujärjestelmän kontekstissa ja käytännössä nämä ongelmat
jäävät yksittäisten opettajien ratkaistavaksi. Tätä ristiriitaa ja yhteiskuntakriittisyyden
perusteluita käsitellään laajasti yhteiskuntakriittisen kasvatusteorian sisällä, mutta sekin
tarjoaa hyvin vähän käytännön ohjeita opettajille. Tutkimuksessani lähestyn
kuvataideopetuksen yhteiskuntakriittisyyttä arjen tasolla opettajien näkökulmasta.
Tutkimukseni lukeutuu laadullisen tutkimuksen kenttään, jonka mukaisesti analysoin
haastattelemalla kerättyä aineistoa teoriaohjautuvan sisällönanalyysin avulla.
Luonteeltaan tutkimustulokset ovat näkökulmia kartoittavia.
Tutkimustuloksista on muodostettu kaksi teemaa yhteiskuntakriittisyyden opetukseen
sisällyttämiselle: opettajien omat ideologiset perustelut ja käytännön keinot
kuvataidetunneilla. Molemmissa teemoissa nousee keskeisesti esille
yhteiskuntakriittisyyden oppilaslähtöisyys, koulun arkitodellisuuden muodostamat rajat
sekä opettajien positiivinen mutta epävarma suhtautuminen yhteiskuntakriittisen
kuvataideopetuksen onnistumisesta suomalaisessa koulujärjestelmästä
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]