[Stylus 1939-1945] : Suomen poliittis-, sota- ja taidehistoriallisten tapahtumien heijastuminen Piirustuksenopettajayhdistyksen julkaisuihin toisen maailmansodan aikana
Vuojala, Ilkka (2013)
There are no files associated with this item.
Vuojala, Ilkka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani Suomen poliittis-, sota- ja taidehistoriallisten tapahtumien heijastumista Piirustuksenopettajayhdistyksen julkaisuihin toisen maailmansodan aikana. Tavoitteenani on selvittää, mitä tapahtumia käsiteltiin, mitkä jätettiin käsittelemättä julkaisuissa ja miksi näin toimittiin. Tutkimukseni on laadullinen ja käytän kontekstuaalista otetta. Analysoin artikkeleita poliittis-, sota- ja taidehistorian konteksteista saavuttaakseni laajemman ymmärryksen julkaisujen sisällöstä sekä kirjoittajien motiiveista. Tutkielmani runkomateriaalina toimivat vuosien 1939–1946 Stylus – Piirustuksenopettajayhdistyksen julkaisut. Julkaisujen lisäksi käytän lähteinä etenkin poliittista historiaa, sota- ja taidehistoriaa käsittelevää kirjallisuutta.
Vuosien 1939–1945 Suomen Piirustuksenopettajayhdistyksen toimintaan ja sen julkaisuihin vaikuttivat vahvasti sodan tapahtumat sekä valtion harjoittama politiikka. Sodan vaikutukset voidaan jakaa välittömiksi ja välillisiksi vaikutuksiksi. Välittömiä vaikutuksia ovat Helsingin pommitusten aiheuttama toiminnan vaikeutuminen sekä sodan vaatimat henkilömenetykset niin rintamalla kuin kaupunkien pommituksissakin. Valtion sodanaikaiset toimet näkyivät jäsenten siirtymisessä sotapalvelukseen tai sotaa tukeviin tehtäviin. Myös valtion harjoittaman propagandan ja todennäköisen sensuurin vaikutukset näkyvät yhdistyksen julkaisuissa sotatoimia tukevina ja isänmaallisuutta korostavina artikkeleina. Välillisiä vaikutuksia olivat lasten sotakokemukset, jotka heijastuivat yhdistyksen Stylus-julkaisuihin etenkin artikkeleitten yhteydessä julkaistujen kuvien kautta. Aikakauden esittävä, harmaaksikin kuvailtu taide heijastui julkaisujen kansikuvissa. Nämä usein yhdistyksen jäsenten tekemät työt eivät kuvanneet suoranaisesti taisteluita ja sodan aiheuttamia kärsimyksiä, toisin kuin useat lasten tekemät työt. Etenkin koulujen sulkemiset sekä säännöstelyn aiheuttama materiaalipula vaikeuttivat piirustuksenopettajien työtä. Piirustuksenopettajat tunsivat tarvetta perustella aineensa tarpeellisuutta. Tämä oman aineen puolustaminen oli monesti hallitseva teema useissa yhdistyksen sodanaikaisissa julkaisuissa.
Vuosien 1939–1945 Suomen Piirustuksenopettajayhdistyksen toimintaan ja sen julkaisuihin vaikuttivat vahvasti sodan tapahtumat sekä valtion harjoittama politiikka. Sodan vaikutukset voidaan jakaa välittömiksi ja välillisiksi vaikutuksiksi. Välittömiä vaikutuksia ovat Helsingin pommitusten aiheuttama toiminnan vaikeutuminen sekä sodan vaatimat henkilömenetykset niin rintamalla kuin kaupunkien pommituksissakin. Valtion sodanaikaiset toimet näkyivät jäsenten siirtymisessä sotapalvelukseen tai sotaa tukeviin tehtäviin. Myös valtion harjoittaman propagandan ja todennäköisen sensuurin vaikutukset näkyvät yhdistyksen julkaisuissa sotatoimia tukevina ja isänmaallisuutta korostavina artikkeleina. Välillisiä vaikutuksia olivat lasten sotakokemukset, jotka heijastuivat yhdistyksen Stylus-julkaisuihin etenkin artikkeleitten yhteydessä julkaistujen kuvien kautta. Aikakauden esittävä, harmaaksikin kuvailtu taide heijastui julkaisujen kansikuvissa. Nämä usein yhdistyksen jäsenten tekemät työt eivät kuvanneet suoranaisesti taisteluita ja sodan aiheuttamia kärsimyksiä, toisin kuin useat lasten tekemät työt. Etenkin koulujen sulkemiset sekä säännöstelyn aiheuttama materiaalipula vaikeuttivat piirustuksenopettajien työtä. Piirustuksenopettajat tunsivat tarvetta perustella aineensa tarpeellisuutta. Tämä oman aineen puolustaminen oli monesti hallitseva teema useissa yhdistyksen sodanaikaisissa julkaisuissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]