Runon kuvallinen luonne : runon muodostamien mielikuvien todellisuuden semioottista tarkastelua
Hämäläinen, Heidi (2013)
Hämäläinen, Heidi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305161123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305161123
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee runoutta, sen kuvallista luonnetta, eli kykyä muodostaa mielikuvia. Alun perin runokuvitustutkimuksesta kehkeytyi mielikuvatutkimus. Mielikuvat ovat osa kokemaamme maailmaa, ja siten todellisia. Ne ovat myös olennainen osa kuvan tekemisessä, kuvan tekemisen lähtökohtana. Sisartaiteiden, runouden ja kuvataiteen, historia juontaa juurensa jo ennen 1700 –luvun Ut pictura poesis –perinnettä aina Horatiuksen (s. 65 eKr.) aikaan, kun runous oli maalauksen kaltainen.
Keräsin tutkimukseni empiirisen aineiston avoimella internetkyselyllä. Kysely sisälsi kolme omaa runoani, jotka olen kuvittanut jo ennen tutkimuksen alkua. Kunkin runon jälkeen vastaajat vastasivat kolmeen kysymykseen, joiden avulla vastasin tutkimuskysymyksiini; Luoko runo selkeitä kuvia lukijalleen? Millaisiin asioihin assosiaatiot liittyvät? Tuleeko runosta hetkeksi osa vastaanottajan maailmaa, ja on siten todellinen? Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 88 henkilöä. Tarkastelin tarinallisia vastauksia semioottisista lähtökohdista ja suoritin laadullisen analyysin tarinoiden yleisimpien sisältöjen pohjalta.
Runoni osoittautuivat visuaalisiksi, ja ne toteuttavat primaari-illuusion teoriaa, mikä tarkoittaa että runous luo totuudellisia mielikuvia vastaanottajalleen. Lume todellisesta elämästä on lumeen kokijalle todellista. Vastaajat käänsivät runot mielissään visuaaliseen muotoon, ja onnistuivat kuvailemaan vastauksissaan hyvin tarkasti sommiteltuja teoksia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että runon luomat mielikuvat voidaan ymmärtää kuvan tekemisen lähtökohdaksi. This study is about poetry and focuses on its visual nature, the ability to create images in minds. It all started as a poem illustration study, but developed to be an image perception study of creative association process of poems into images. Mind images are part of the world what we experience, which makes them real. The beginning is the significant part of making a picture, the associated mind image as a base of illustration. These sister arts, poetry and visual art, history started before 16th century’s Ut pictura poesis –tradition all the way from times of Horace (b. 65 BC.):
“Poetry is like a painting.”
I collected the study’s empirical material with an open internet inquiry. The inquiry included three of my own poems which I had illustrated before starting this study. After each poem respondents answered to three questions, which I used to answer my research questions; Does poem create clear pictures for the reader? In what kind of things the associations relate to? Does poem become a part of the receivers world for a moment, and become part of reality in that way? All in all 88 persons answered for the inquiry. I viewed the answers from semiotic point of view and I made an qualitative analysis, using the most common stories as a base. The result of the empirical study was, that my poems are visual, and they implement the theory of primary-illusion, which means that poem creates real like images for the receiver. This unreal experience in the persons mind is actually real to its experiencer. The respondents translated poems in their minds became into visual shape, and managed to descripe really detailed pictures. The study shows, that poem created mind images can be understood as a base of picture making.
Keräsin tutkimukseni empiirisen aineiston avoimella internetkyselyllä. Kysely sisälsi kolme omaa runoani, jotka olen kuvittanut jo ennen tutkimuksen alkua. Kunkin runon jälkeen vastaajat vastasivat kolmeen kysymykseen, joiden avulla vastasin tutkimuskysymyksiini; Luoko runo selkeitä kuvia lukijalleen? Millaisiin asioihin assosiaatiot liittyvät? Tuleeko runosta hetkeksi osa vastaanottajan maailmaa, ja on siten todellinen? Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 88 henkilöä. Tarkastelin tarinallisia vastauksia semioottisista lähtökohdista ja suoritin laadullisen analyysin tarinoiden yleisimpien sisältöjen pohjalta.
Runoni osoittautuivat visuaalisiksi, ja ne toteuttavat primaari-illuusion teoriaa, mikä tarkoittaa että runous luo totuudellisia mielikuvia vastaanottajalleen. Lume todellisesta elämästä on lumeen kokijalle todellista. Vastaajat käänsivät runot mielissään visuaaliseen muotoon, ja onnistuivat kuvailemaan vastauksissaan hyvin tarkasti sommiteltuja teoksia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että runon luomat mielikuvat voidaan ymmärtää kuvan tekemisen lähtökohdaksi.
“Poetry is like a painting.”
I collected the study’s empirical material with an open internet inquiry. The inquiry included three of my own poems which I had illustrated before starting this study. After each poem respondents answered to three questions, which I used to answer my research questions; Does poem create clear pictures for the reader? In what kind of things the associations relate to? Does poem become a part of the receivers world for a moment, and become part of reality in that way? All in all 88 persons answered for the inquiry. I viewed the answers from semiotic point of view and I made an qualitative analysis, using the most common stories as a base. The result of the empirical study was, that my poems are visual, and they implement the theory of primary-illusion, which means that poem creates real like images for the receiver. This unreal experience in the persons mind is actually real to its experiencer. The respondents translated poems in their minds became into visual shape, and managed to descripe really detailed pictures. The study shows, that poem created mind images can be understood as a base of picture making.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]