Taidetyöpaja nuorten hyvinvoinnin tukena : toimintatutkimus taiteellisten menetelmien hyödyntämisestä sijaishuoltoyksikössä
Vuorinen, Jatta (2013)
Vuorinen, Jatta
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151116
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani taidetoimintaa sijaishuoltoyksikössä. Halusin selvittää,
miten taide voisi tuoda hyvinvointia yksikön nuorille, jonka vuoksi järjestin heille
taidetyöpajan, johon osallistui kahdeksan nuorta. Tutkimus on etnografinen
toimintatutkimus ja käytin tutkimusmenetelmänä triangulaatiota. Työpajaa ohjatessa
käytin osallistuvaa havainnointia ja tein kenttämuistiinpanoja työpajan tapahtumista.
Teetin nuorille myös puolistrukturoidun lomakehaastattelun, ja lisäksi haastattelin
kolmea työpajatoimintaa seurannutta henkilökunnan jäsentä. Tutkimusaineiston
analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä, teemoittelua ja tyypittelyä.
Sekä nuoret, että henkilökunta antoivat positiivista palautetta työpajasta.
Hyvinvoinnin kokemukset syntyivät yhdessä tekemisestä, yhteisöllisyydestä,
työskentelyn lomassa nuorissa näkyvästä energisyydestä, sekä onnistumisen
kokemuksista. Myös henkilökunnan positiivinen palaute töistä, sekä työpajassa tehdyn
seinämaalauksen pysyvyys, ja siitä jäävä muisto olivat tärkeitä tekijöitä nuorille.
Nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi olisikin tärkeää käyttää monipuolisia menetelmiä,
sekä moniammatillista osaamista In my research, I study art activity in foster care. I arranged an art workshop for the
eight youth of a foster care to find out how art can create well-being to them. This is an
ethnographic action research and I used triangulation as my method. I observed the
workshop and wrote a field report about my notions. I also arranged a half structured
questionnaire for the youth and interviewed three of the employees, who had been
observing the art workshop. I analysed the results of the research by using information
analysis and also developed themes and types of the collected research data.
Both the youth and the employees gave positive feedback of the
workshop. The experience of well-being in the workshop was produced by doing art
together and experiencing communality. The positive energy noticed in the youths and
their experiences in successfully creating art, offered information about the workshop’s
capabilities of improving their well-being. Especially wall painting became important to
youth because of its permanence and the memory that it created. Also the employees´
positive feedback of the art work was important. I concluded that it is important to use
different kinds of methods, and also exploit the expertise of several professions in
efficiently supporting youth wellbeing.
miten taide voisi tuoda hyvinvointia yksikön nuorille, jonka vuoksi järjestin heille
taidetyöpajan, johon osallistui kahdeksan nuorta. Tutkimus on etnografinen
toimintatutkimus ja käytin tutkimusmenetelmänä triangulaatiota. Työpajaa ohjatessa
käytin osallistuvaa havainnointia ja tein kenttämuistiinpanoja työpajan tapahtumista.
Teetin nuorille myös puolistrukturoidun lomakehaastattelun, ja lisäksi haastattelin
kolmea työpajatoimintaa seurannutta henkilökunnan jäsentä. Tutkimusaineiston
analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä, teemoittelua ja tyypittelyä.
Sekä nuoret, että henkilökunta antoivat positiivista palautetta työpajasta.
Hyvinvoinnin kokemukset syntyivät yhdessä tekemisestä, yhteisöllisyydestä,
työskentelyn lomassa nuorissa näkyvästä energisyydestä, sekä onnistumisen
kokemuksista. Myös henkilökunnan positiivinen palaute töistä, sekä työpajassa tehdyn
seinämaalauksen pysyvyys, ja siitä jäävä muisto olivat tärkeitä tekijöitä nuorille.
Nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi olisikin tärkeää käyttää monipuolisia menetelmiä,
sekä moniammatillista osaamista
eight youth of a foster care to find out how art can create well-being to them. This is an
ethnographic action research and I used triangulation as my method. I observed the
workshop and wrote a field report about my notions. I also arranged a half structured
questionnaire for the youth and interviewed three of the employees, who had been
observing the art workshop. I analysed the results of the research by using information
analysis and also developed themes and types of the collected research data.
Both the youth and the employees gave positive feedback of the
workshop. The experience of well-being in the workshop was produced by doing art
together and experiencing communality. The positive energy noticed in the youths and
their experiences in successfully creating art, offered information about the workshop’s
capabilities of improving their well-being. Especially wall painting became important to
youth because of its permanence and the memory that it created. Also the employees´
positive feedback of the art work was important. I concluded that it is important to use
different kinds of methods, and also exploit the expertise of several professions in
efficiently supporting youth wellbeing.
Kokoelmat
- Pro gradut [4124]