Kuvataidekasvatusta lapsilähtöisesti : lapsilähtöisyyden ilmeneminen montessoripedagogiikan steinerpedagogiikan ja Reggio Emilia pedagogiikan kuvataidekasvatuksessa
Nurmela, Seijatuulia (2013)
There are no files associated with this item.
Nurmela, Seijatuulia
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassani avaan lapsilähtöisyyden käsitettä ja paikannan lapsilähtöisyyden käsitettä kuvataidekasvatuksen kontekstiin. Lapsilähtöisyyttä korostetaan erityisesti vaihtoehtopedagogioissa.
Tutkin lapsilähtöisyyden ilmenemistä vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatuksessa. Tutkimusaineistoni on teoreettinen. Käyn läpi montessoripedagogiikkaa, steinerpedagogiikkaa ja Reggio emilia pedagogiikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Olen lukenut aineistoa hermeneuttista lukutapaa hyödyntäen. Aineiston analyysissa olen käyttänyt kehittelemääni analyysikehikkoa, jossa olen soveltanut varhaiskasvatuksessa käytettyä pedagogisten lähestymistapojen sisällöllistä hahmotusta. Lapsilähtöisyyden ilmenemistä vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatuksessa olen tutkinut kahden tason; ajattelun ja toiminnan tason kautta. Ajattelun tasolle olen sisällyttänyt käsitykset oppimisesta ja kehityksestä, käsitykset lapsesta ja käsitykset taiteesta. Toiminnan tasolle sisältyvät lapsen ja aikuisen rooli, kuvataiteen työ- ja toimintatavat sekä tavoitteiden ja lähtökohtien asettaminen.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsilähtöisyys ilmenee vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatusajattelussa lasta ja lapsuutta kunnioittavana lapsikäsityksenä sekä väljänä, eri taideteoriat huomioivana taidekäsityksenä. Lapsilähtöisyys ilmenee vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatustoiminnassa ennen kaikkea lasta arvostavassa vuorovaikutussuhteessa sekä lapsen kehityksen huomioivan, omatoimisuutta tukevan ja mielikuvitusta ja luovuutta virittävän oppimisympäristön valmistelussa. Lapsilähtöisyys näyttäytyy tutkielman perusteella ennemmin kokonaisvaltaisena ajattelutapana kuin yksittäisenä toimintarakenteena tai mallina.
Tutkin lapsilähtöisyyden ilmenemistä vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatuksessa. Tutkimusaineistoni on teoreettinen. Käyn läpi montessoripedagogiikkaa, steinerpedagogiikkaa ja Reggio emilia pedagogiikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Olen lukenut aineistoa hermeneuttista lukutapaa hyödyntäen. Aineiston analyysissa olen käyttänyt kehittelemääni analyysikehikkoa, jossa olen soveltanut varhaiskasvatuksessa käytettyä pedagogisten lähestymistapojen sisällöllistä hahmotusta. Lapsilähtöisyyden ilmenemistä vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatuksessa olen tutkinut kahden tason; ajattelun ja toiminnan tason kautta. Ajattelun tasolle olen sisällyttänyt käsitykset oppimisesta ja kehityksestä, käsitykset lapsesta ja käsitykset taiteesta. Toiminnan tasolle sisältyvät lapsen ja aikuisen rooli, kuvataiteen työ- ja toimintatavat sekä tavoitteiden ja lähtökohtien asettaminen.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsilähtöisyys ilmenee vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatusajattelussa lasta ja lapsuutta kunnioittavana lapsikäsityksenä sekä väljänä, eri taideteoriat huomioivana taidekäsityksenä. Lapsilähtöisyys ilmenee vaihtoehtopedagogioiden kuvataidekasvatustoiminnassa ennen kaikkea lasta arvostavassa vuorovaikutussuhteessa sekä lapsen kehityksen huomioivan, omatoimisuutta tukevan ja mielikuvitusta ja luovuutta virittävän oppimisympäristön valmistelussa. Lapsilähtöisyys näyttäytyy tutkielman perusteella ennemmin kokonaisvaltaisena ajattelutapana kuin yksittäisenä toimintarakenteena tai mallina.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]