"Sä et tee sitä vaan itseäs varten": koulun ulkopuolisen valokuvaprojektin merkitys nuorille
Lehtonen, Heidi (2013)
There are no files associated with this item.
Lehtonen, Heidi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312131378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312131378
Tiivistelmä
Tämä pro gradu – tutkielma on toimintatutkimus koulun ulkopuolisen valokuvaprojektin merkityksestä osallistujilleen. Valokuvaprojekti toteutettiin Suomen kulttuurirahaston rahoittamana Raumalla vuonna 2010. Valokuvaprojektiin osallistui ryhmä lukion toisen luokan oppilaita ja Raumalla sijaitsevan vanhainkodin asukkaita.
Tutkielma kehittää toimintatutkimuksen metodein valokuvaprojektia ja osalistaa nuoria toiminnan analysointiin. Tutkielman reflektointi on tehty kahden valokuvaprojektiin osallistuneen nuoren haastattelujen kautta. Valokuvaprojektia ja tutkielman analysointia kuvastaa syklinen prosessi. Analysointi on lähtenyt liikkeelle apurahan toimintasuunnitelmasta. Toimintaa on seurannut valokuvaprojektin analysointi osallistujien kesken. Tutkielma peilaa valokuvaprojektia kolmen vuoden jälkeen uudelleen ja esittää koulun ulkopuolisen projektin merkityksen.
Kuvien tulkinta, mediakasvatus, radikaali kasvatus ja valokuvien merkitysten analysointi ovat teorian lähtökohtia. Nuorten aktiivisuus, vuorovaikutus ja kriittinen suhtautuminen ovat avainsanoja käytäntöjen pohdintaan. Taidekasvatuksen teoriapohja rakentuu projektipedagogiikan ja Räsäsen integroivien taidemallien kautta.
Tutkielman kulkua ja tuloksia on tutkittu toimintatutkimuksen menetelmin. Tuloksista nousi esille dialogin merkitys projektimuotoisessa opiskelussa. Tässä tutkielmassa dialogi syntyi valokuvaprojektin ohjaajan, nuorten ja vanhusten välillä. Nuoret kokivat vuorovaikutuksen vanhusten kanssa olleen merkittävä. Valokuvaprojekti vaikutti nuoriin syvällisesti ajatusten ja koulutusvalintojen tasolla. Parityöskentely ja erilainen tapa oppia oli nuorille merkittävä. Tätä opetusmenetelmää voisi nuorten mukaan lukiossa käyttää enemmän ja ottaa huomioon erilaiset tavat oppia. Koulun ulkopuolisen valokuvaprojektin merkitys oli siinä, ettei projektia tehty vain itseä varten. This master´s thesis is an action research about the meaning of a school outdoor photo project to its participants. The photo project was funded by The Finnish Cultural Foundation and project was carried out in Rauma during the year 2010. The participants of this project were a group of high school students and retirement home people in Rauma.
The thesis improves the photo project with methods of action research and also involves the youngsters to analyze action. The reflection of the thesis is made through interviews of a couple of young participants. The photo project and thesis have been analyzed with reflects of a cyclic process. The analysis has started from the plan of action of the grant. After the action an analyzing process with participants followed. Thesis reflects the photo project again after three years and shows the meanings of a school out door project for its participants.
Picture reflection, media education, radical education and analysis of the meaning of photographs are the basis of the theory. Activity of young people, interaction and critical stand are the keywords to the speculation of practical conventions. Art education theory is based on project pedagogy and Räsänen integration examples.
The journey of the thesis and the results has been researched with action research method. The results show the meaning of dialogue in a project based study. In this thesis dialogue came out between the mentor of photo project, young people and senior citizens. Young people experienced dialogue with senior citizens as remarkable. The photo project impacted to young people deeply in sentiments and selection of education. Working in pairs and different types of learning was meaningful to young people. This method of learning could be used more in high school level and also take different methods of learning to account. The meaning of the school outdoor project was that you didn’t just do it for yourself.
Tutkielma kehittää toimintatutkimuksen metodein valokuvaprojektia ja osalistaa nuoria toiminnan analysointiin. Tutkielman reflektointi on tehty kahden valokuvaprojektiin osallistuneen nuoren haastattelujen kautta. Valokuvaprojektia ja tutkielman analysointia kuvastaa syklinen prosessi. Analysointi on lähtenyt liikkeelle apurahan toimintasuunnitelmasta. Toimintaa on seurannut valokuvaprojektin analysointi osallistujien kesken. Tutkielma peilaa valokuvaprojektia kolmen vuoden jälkeen uudelleen ja esittää koulun ulkopuolisen projektin merkityksen.
Kuvien tulkinta, mediakasvatus, radikaali kasvatus ja valokuvien merkitysten analysointi ovat teorian lähtökohtia. Nuorten aktiivisuus, vuorovaikutus ja kriittinen suhtautuminen ovat avainsanoja käytäntöjen pohdintaan. Taidekasvatuksen teoriapohja rakentuu projektipedagogiikan ja Räsäsen integroivien taidemallien kautta.
Tutkielman kulkua ja tuloksia on tutkittu toimintatutkimuksen menetelmin. Tuloksista nousi esille dialogin merkitys projektimuotoisessa opiskelussa. Tässä tutkielmassa dialogi syntyi valokuvaprojektin ohjaajan, nuorten ja vanhusten välillä. Nuoret kokivat vuorovaikutuksen vanhusten kanssa olleen merkittävä. Valokuvaprojekti vaikutti nuoriin syvällisesti ajatusten ja koulutusvalintojen tasolla. Parityöskentely ja erilainen tapa oppia oli nuorille merkittävä. Tätä opetusmenetelmää voisi nuorten mukaan lukiossa käyttää enemmän ja ottaa huomioon erilaiset tavat oppia. Koulun ulkopuolisen valokuvaprojektin merkitys oli siinä, ettei projektia tehty vain itseä varten.
The thesis improves the photo project with methods of action research and also involves the youngsters to analyze action. The reflection of the thesis is made through interviews of a couple of young participants. The photo project and thesis have been analyzed with reflects of a cyclic process. The analysis has started from the plan of action of the grant. After the action an analyzing process with participants followed. Thesis reflects the photo project again after three years and shows the meanings of a school out door project for its participants.
Picture reflection, media education, radical education and analysis of the meaning of photographs are the basis of the theory. Activity of young people, interaction and critical stand are the keywords to the speculation of practical conventions. Art education theory is based on project pedagogy and Räsänen integration examples.
The journey of the thesis and the results has been researched with action research method. The results show the meaning of dialogue in a project based study. In this thesis dialogue came out between the mentor of photo project, young people and senior citizens. Young people experienced dialogue with senior citizens as remarkable. The photo project impacted to young people deeply in sentiments and selection of education. Working in pairs and different types of learning was meaningful to young people. This method of learning could be used more in high school level and also take different methods of learning to account. The meaning of the school outdoor project was that you didn’t just do it for yourself.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]