Nykytaide dialogin edistäjänä: teoskuvapankin rakentuminen kansainvälisessä hankkeessa
Isomaa-James, Merja (2013)
There are no files associated with this item.
Isomaa-James, Merja
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312181387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312181387
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani kansainväliseen Comenius-ohjelmaan kuuluvan Creative Connections -hankkeen puitteissa koottua teoskuvapankkia. Tutkimukseni painopiste on teoskuvapankin rakentumisen prosessissa. Creative Connections - hankkeen pyrkimyksenä on tutkia ja kehittää keinoja eurooppalaisten kansojen välisen ymmärryksen lisäämiseksi lasten ja nuorten keskuudessa. Toimintatutkimuksena toteutettavan hankkeen keskiössä on mukana olevien koulujen oppilaiden käsitykset paikallisista, kansallisista ja eurooppalaisista identiteeteistä ja niiden suhteista.
Tutkimukseni kiinnittyy taidekasvatukseen ja erityisesti nykytaiteen pedagogiikkaan. Pro gradu -tutkielmani tutkimusmateriaalin kerääminen tapahtui toimintatutkimuksena huhti–lokakuussa 2012. Tutkielmassani keskityn avaamaan teoskuvapankin valintaprosessia kokonaisuudessaan sekä tuon osan teoskuvista tarkempaan analyysiin havainnollistaakseni valintaprosessia ikonografisen kuva-analyysin kautta.
Tutkimukseeni liittyviä tärkeitä käsitteitä ovat nykytaide, kansallinen ja eurooppalainen identiteetti. Lisäksi olen tarkastellut teoskuvapankin rakentumista suhteessa opetussuunnitelmasta nouseviin lähtökohtiin, erityisesti nuoren oman kulttuuriidentiteetin tukemiseen, aktiiviseen osallistumiseen, oman ympäristön hahmottamiseen ja kehittämiseen sekä toimimiseen monikulttuurisessa yhteisössä.
Valmista teoskuvapankkia voidaan lähestyä eri oppikokonaisuuksina, jotka muodostuvat taiteen eri roolien kautta. Teoskuvapankki on jaettu kategorioihin A-E. A. kategoriassa lähestytään oppilaan henkilökohtaisen kasvun ulottuvuuksia kartoittamalla identiteetin eri puolia ja B. kategoriassa mitä kuuluu ympäröivään kulttuuriin. C. kategorian kautta oppilaita voidaan aktivoida toimimaan reporttereina, jotka kiinnittävät huomiota kulttuuriseen ympäristöön. D. kategoriassa kulttuuri toimii oppaana, joka opastaa näkemään asioita eri tavoin. E. Kategoriassa aktivismi on ohjaavana kulttuurisena tekijänä voidaan oppilaita rohkaista osallistumaan ja toimimaan omassa ympäristössään.
Teoskuvapankki toimii tässä hankkeessa nykytaiteen tarkastelumallina, joka mahdollistaa yhteisöllisen toiminnan ja dialogin monikulttuurisessa ympäristössä. Oppilaat eri maissa tekevät omia töitä teoskuvapankin pohjalta ja vuorovaikutus tapahtuu blogin välityksellä hankkeen sivustolla. Teoskuvapankki tarjoaa eri taiteen lähestymistapojen kautta näkökulmia opettajille kansallisen identiteetin ja monikulttuurisuuden teemojen käsittelyyn opetustyössä. In my Pro Gradu Thesis, I researched the image bank which was created for the international Comenius Creative Connections research project. My research focus was the process of constructing the image bank. The Creative Connections project’s aim was to explore and develop ways of increasing understanding of European identity among children and young people.
The core of the action research project is the participating schools’ students’ perceptions of local, national and European identities and their relationships. My research engages art education, particularly contemporary art pedagogy. My master’s thesis research material was collected through action research between April and October 2012. In my research I focused on explaining the image bank selection process as a whole and illustrating the image selection through iconological analysis.
Important concepts related to this study are contemporary art, national and European identity. In addition, I have reviewed the construction process of the image bank through emerging principles in curriculum, in particular supporting young people’s own cultural identity, active participation of their own perception of the environment and development and working in a multicultural community.
The finished image bank can be approached as different learning entities formed through the various roles of art. The image bank has been divided into categories A-E. The A category approaches the dimensions of the students personal growth by identifying different aspects of identity, and the B category approaches identity from the surrounding culture. The C category activates students to act as reporters who pay attention to the cultural environment. In the D category, culture serves as a guide for seeing things in different ways. In the E category, activism is the guiding factor for encouraging students to participate and act in their own environment.
In this project, the image bank works as a model for analysis of contemporary art, which allows for collaborative activities and dialogue in a multicultural environment. Students from different countries are making their own work based on the image bank and interaction among them takes place on the project’s blog site. The image bank offers various approaches to art so that teachers can deal with the themes of national identity and multiculturalism from different perspectives.
Tutkimukseni kiinnittyy taidekasvatukseen ja erityisesti nykytaiteen pedagogiikkaan. Pro gradu -tutkielmani tutkimusmateriaalin kerääminen tapahtui toimintatutkimuksena huhti–lokakuussa 2012. Tutkielmassani keskityn avaamaan teoskuvapankin valintaprosessia kokonaisuudessaan sekä tuon osan teoskuvista tarkempaan analyysiin havainnollistaakseni valintaprosessia ikonografisen kuva-analyysin kautta.
Tutkimukseeni liittyviä tärkeitä käsitteitä ovat nykytaide, kansallinen ja eurooppalainen identiteetti. Lisäksi olen tarkastellut teoskuvapankin rakentumista suhteessa opetussuunnitelmasta nouseviin lähtökohtiin, erityisesti nuoren oman kulttuuriidentiteetin tukemiseen, aktiiviseen osallistumiseen, oman ympäristön hahmottamiseen ja kehittämiseen sekä toimimiseen monikulttuurisessa yhteisössä.
Valmista teoskuvapankkia voidaan lähestyä eri oppikokonaisuuksina, jotka muodostuvat taiteen eri roolien kautta. Teoskuvapankki on jaettu kategorioihin A-E. A. kategoriassa lähestytään oppilaan henkilökohtaisen kasvun ulottuvuuksia kartoittamalla identiteetin eri puolia ja B. kategoriassa mitä kuuluu ympäröivään kulttuuriin. C. kategorian kautta oppilaita voidaan aktivoida toimimaan reporttereina, jotka kiinnittävät huomiota kulttuuriseen ympäristöön. D. kategoriassa kulttuuri toimii oppaana, joka opastaa näkemään asioita eri tavoin. E. Kategoriassa aktivismi on ohjaavana kulttuurisena tekijänä voidaan oppilaita rohkaista osallistumaan ja toimimaan omassa ympäristössään.
Teoskuvapankki toimii tässä hankkeessa nykytaiteen tarkastelumallina, joka mahdollistaa yhteisöllisen toiminnan ja dialogin monikulttuurisessa ympäristössä. Oppilaat eri maissa tekevät omia töitä teoskuvapankin pohjalta ja vuorovaikutus tapahtuu blogin välityksellä hankkeen sivustolla. Teoskuvapankki tarjoaa eri taiteen lähestymistapojen kautta näkökulmia opettajille kansallisen identiteetin ja monikulttuurisuuden teemojen käsittelyyn opetustyössä.
The core of the action research project is the participating schools’ students’ perceptions of local, national and European identities and their relationships. My research engages art education, particularly contemporary art pedagogy. My master’s thesis research material was collected through action research between April and October 2012. In my research I focused on explaining the image bank selection process as a whole and illustrating the image selection through iconological analysis.
Important concepts related to this study are contemporary art, national and European identity. In addition, I have reviewed the construction process of the image bank through emerging principles in curriculum, in particular supporting young people’s own cultural identity, active participation of their own perception of the environment and development and working in a multicultural community.
The finished image bank can be approached as different learning entities formed through the various roles of art. The image bank has been divided into categories A-E. The A category approaches the dimensions of the students personal growth by identifying different aspects of identity, and the B category approaches identity from the surrounding culture. The C category activates students to act as reporters who pay attention to the cultural environment. In the D category, culture serves as a guide for seeing things in different ways. In the E category, activism is the guiding factor for encouraging students to participate and act in their own environment.
In this project, the image bank works as a model for analysis of contemporary art, which allows for collaborative activities and dialogue in a multicultural environment. Students from different countries are making their own work based on the image bank and interaction among them takes place on the project’s blog site. The image bank offers various approaches to art so that teachers can deal with the themes of national identity and multiculturalism from different perspectives.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]