Näkymätön taide: näkövammaisten kokemuksia kuvataideopetuksesta
Volotinen, Terhi (2014)
Volotinen, Terhi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405061121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405061121
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kokemuksia näkövammaisilla on ollut kuvataideopetuksesta. Tutkin sitä, mitä mieltä näkövammaiset ovat saamastaan kuvataideopetuksesta, millaista opetus on ollut, millaista taidetta he ovat tehneet, millaisia ongelmia taiteen tekemiseen on liittynyt, sekä millaisia selviytymiskeinoja he ovat kehitelleet erilaisten tekniikoiden käyttöön. Näkövammaisuus ja siitä aiheutuvat haitat ilmenevät eri ihmisillä eri tavoin ja näkövammaisuuden määrittely tarkasti onkin hankalaa. Vamman vaikeusaste voi kuitenkin vaihdella eri ihmisillä suurestikin. Näköhistorialla ja näköjäänteillä on suuri merkitys sille, miten ihminen hahmottaa esimerkiksi värejä. Suurin osa näkövammaisista pitää haptista aistia kuuloaistin ohella tärkeimpänä aistinaan.
Taidemaailma on vähitellen ottanut näkövammaisia museokävijöitä yhä enemmän huomioon ja tehnyt museoista helpommin saavutettavia. Suurin osa teoksista on kuitenkin tarkoitettu vain katsottaviksi, ei koskettaviksi. Näkövammaiselle taiteen vastaanottajalle tai tekijälle tämä on hankala asia, koska hän hahmottaa esimerkiksi piirretyn kuvan kosketusaistinsa perusteella. Kuvailutulkkaus onkin koettu näkövammaisten keskuudessa tärkeäksi teosten tulkinnan kannalta.
Kuvataideopetus tarjoaa näkövammaiselle lapselle väylän vaikeiden käsitteiden ymmärtämiseen, sekä erilaisten ilmaisutapojen ja mielikuvituksen kehittämiseen. Erilaisten apuvälineiden käyttö ja opettajan panostus voi auttaa näkövammaisen oppilaan osallistumista yleisopetukseen. Opettajan tulisi kiinnittää erityistä huomiota näkövammaiselle oppilaalle antamaansa palautteeseen.
Tutkimusaineisto koostuu kuuden näkövammaisen kertomuksista, sekä yhdestä blogiaineistosta, jotka analysoin narratiivisen analyysin avulla. Aineiston perusteella selvisi, että näkövammaisten keskuudessa suosittuja tekniikoita ovat savityöt, piirtäminen, akryylimaalaus, sekä erilaiset askartelu- ja rakentelutyöt. Eniten hyötyä näkövammaiset kokivat olleen pätevän taiteilijan tai kuvataideopettajan opetuksesta. Jotkut kertoivat jääneensä kokonaan ilman kuvataideopetusta. Suurimmat haasteet kuvataidetunneilla tai taiteen tekemisessä liittyivät taitavaan värien käyttöön, riippuvuuteen näkevien avustuksesta, työtilojen järjestämiseen ja sopivan oppimateriaalin löytämiseen. The purpose of the research is to examine the art education experiences of visually impaired people. I research their opinions of the quality of teaching, the type of art they have made, the challenges they have faced and how they have coped with those in differend kind of methods.
Visual impairment and the disbenefits, which it causes, appears differently between different people. Therefor it's hard to make exact definitions of it. The degree of difficulty can vary a lot between blind people. If the person has seen in the past, he has distinct ability to sense for example colors than someone who was born blind. Most of the blind consider haptic sense and hearing as their most important senses.
Art museums, galleries etc. have started to pay regard to visually impaired clients. Most of the artwork is unfortunately meant to be looked at instead of being touched. For blind people it's hard because they perceive drawn art by touching. Visually impaired have considered vocal description of artwork very useful.
Art education offers a way for a blind child to understand difficult terms, different ways to express themselves and to develop their imagination. Various tools and the dedication of teachers can make learning in a normal class easier. Teachers should also pay attention to the feedback they give to visually impaired students.
The research material consists six narrations of visually impaired people and material, which I collected from a blog. Based on those I made the narrative analysis, which showed that the most popular techniques among the blind were pottery, drawing, acrylic painting and different kind of hobby crafts. The blind found the teaching of qualified artists and art teachers most beneficial. Some of them told that their teachers didn't pay any attention to them. The biggest challenges the blind faced when making art were skillful use of colours, dependence from seeing people, arrangements of the work space and finding suitable learning material for them.
Taidemaailma on vähitellen ottanut näkövammaisia museokävijöitä yhä enemmän huomioon ja tehnyt museoista helpommin saavutettavia. Suurin osa teoksista on kuitenkin tarkoitettu vain katsottaviksi, ei koskettaviksi. Näkövammaiselle taiteen vastaanottajalle tai tekijälle tämä on hankala asia, koska hän hahmottaa esimerkiksi piirretyn kuvan kosketusaistinsa perusteella. Kuvailutulkkaus onkin koettu näkövammaisten keskuudessa tärkeäksi teosten tulkinnan kannalta.
Kuvataideopetus tarjoaa näkövammaiselle lapselle väylän vaikeiden käsitteiden ymmärtämiseen, sekä erilaisten ilmaisutapojen ja mielikuvituksen kehittämiseen. Erilaisten apuvälineiden käyttö ja opettajan panostus voi auttaa näkövammaisen oppilaan osallistumista yleisopetukseen. Opettajan tulisi kiinnittää erityistä huomiota näkövammaiselle oppilaalle antamaansa palautteeseen.
Tutkimusaineisto koostuu kuuden näkövammaisen kertomuksista, sekä yhdestä blogiaineistosta, jotka analysoin narratiivisen analyysin avulla. Aineiston perusteella selvisi, että näkövammaisten keskuudessa suosittuja tekniikoita ovat savityöt, piirtäminen, akryylimaalaus, sekä erilaiset askartelu- ja rakentelutyöt. Eniten hyötyä näkövammaiset kokivat olleen pätevän taiteilijan tai kuvataideopettajan opetuksesta. Jotkut kertoivat jääneensä kokonaan ilman kuvataideopetusta. Suurimmat haasteet kuvataidetunneilla tai taiteen tekemisessä liittyivät taitavaan värien käyttöön, riippuvuuteen näkevien avustuksesta, työtilojen järjestämiseen ja sopivan oppimateriaalin löytämiseen.
Visual impairment and the disbenefits, which it causes, appears differently between different people. Therefor it's hard to make exact definitions of it. The degree of difficulty can vary a lot between blind people. If the person has seen in the past, he has distinct ability to sense for example colors than someone who was born blind. Most of the blind consider haptic sense and hearing as their most important senses.
Art museums, galleries etc. have started to pay regard to visually impaired clients. Most of the artwork is unfortunately meant to be looked at instead of being touched. For blind people it's hard because they perceive drawn art by touching. Visually impaired have considered vocal description of artwork very useful.
Art education offers a way for a blind child to understand difficult terms, different ways to express themselves and to develop their imagination. Various tools and the dedication of teachers can make learning in a normal class easier. Teachers should also pay attention to the feedback they give to visually impaired students.
The research material consists six narrations of visually impaired people and material, which I collected from a blog. Based on those I made the narrative analysis, which showed that the most popular techniques among the blind were pottery, drawing, acrylic painting and different kind of hobby crafts. The blind found the teaching of qualified artists and art teachers most beneficial. Some of them told that their teachers didn't pay any attention to them. The biggest challenges the blind faced when making art were skillful use of colours, dependence from seeing people, arrangements of the work space and finding suitable learning material for them.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]